کد خبر: 979733
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
رئیس سازمان بهزیستی کشور از تشکیل بانک ذخایر ژنتیک معلولیت‌ها در راستای پیشگیری از معلولیت در کشور خبر داد.
مریم زاهدی
سرویس جامعه جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، وحید قبادی‌دانا در نشستی خبری به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولان، با تأکید بر برنامه سازمان بهزیستی برای پیشگیری از بروز معلولیت‌ها گفت: امسال مراکز خدمات پیشگیری از معلولیت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نوزاد برای غربالگری شنوایی و همین‌طور ۳ میلیون و۴۰۰ هزار کودک سه تا شش سال برای تنبلی چشم خدمات ارائه کردند.

تشکیل پرونده ژنتیک برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلول
در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر دارای معلولیت، تحت پوشش بهزیستی هستند که ۱۳ درصد آن‌ها دارای معلولیت‌های مربوط به ناشنوایی و کم‌شنوایی، ۱۱ درصد معلولیت کم‌بینایی و نابینایی، ۳۹ درصد معلولیت‌های جسمی و حرکتی، ۲۴درصد معلولیت ذهنی، ۵ درصد معلولیت‌های مربوط به صوت و گفتار و ۸ درصد دارای اختلالات روانی مزمن هستند.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، از مهر امسال تمام خانواده‌هایی که فردی معلول دارند با انجام آزمایش‌های ژنتیک اطلاعاتشان گردآوری می‌شود که در این زمینه انجام آزمایش‌های ژنتیک روی یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلول و تشکیل پرونده ژنتیک آن‌ها در دستور کار قرار دارد. وی تأکید کرد: بر این اساس بنا داریم تا بانک ذخایر ژنتیکی در کشور راه‌اندازی کنیم که این طرح به کاهش بروز معلولیت‌ها در آینده کمک می‌کند و این پیشگیری‌ها نیازمند آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در پایه دهم مدارس خواهد بود.

۵ درصدی که کمک هزینه معیشتی نگرفته‌اند
رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص پرداخت بسته حمایت معیشتی به مددجویان سازمان بهزیستی نیز توضیح داد: این بسته حمایتی در اختیار ۹۵ درصد از مددجویان بهزیستی قرار داده شد که تنها ۵ درصد از مددجویان این بسته را دریافت نکرده‌اند و یک درصد از این افراد در ماه‌های گذشته یارانه‌شان قطع شده و ۲ درصد نیز از گذشته به دلایل مختلف از جمله مشکل در ثبت‌نام، بی‌اطلاعی از نحوه ثبت نام یارانه نمی‌گرفتند که با پیگیری‌های صورت گرفته از ستاد هدفمندی یارانه‌ها در تلاش هستیم تا یارانه آن‌ها برقرار شود و ۲ درصد از مددجویانی که یارانه دریافت می‌کردند، بسته حمایتی به آن‌ها تعلق نگرفته که از آن‌ها خواسته‌ایم به وزارت کار مراجعه کنند و ما نیز پیگیر اعتراض آن‌ها هستیم.

قبادی‌دانا در ادامه به مناسب‌سازی و تأثیرپذیری محیط‌های اداری، تجاری و فرهنگی برای معلولان اشاره کرد و افزود: جلسات مناسب‌سازی با نظارت وزارت کشور به طور مرتب تشکیل شده و امیدواریم با همکاری دستگاه‌های متولی اقدامات خوبی در این زمینه انجام شود. رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به افزایش افراد سالمند در کشور طی ۳۰سال آینده توضیح داد: با توجه به رشد ۲ /۱ درصدی، جمعیت سالمندی ۶/ ۳ درصد رشد خواهد داشت.

استخدام ۳ درصدی معلولان
وی از تشکیل ستاد هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و تعدادی از وزرا برای اولین بار خبر داد و گفت: براساس قوانین موجود استخدام ۳ درصدی معلولان در آزمون استخدامی کشور قطعی است و این افراد در این آزمون با معلولان دیگر رقابت می‌کنند به این ترتیب این سهمیه ثابت، پایدار و قطعی است و اگر پر نشود برای استفاده خود معلولان باقی می‌ماند.

افزایش سرانه به ۹۲۰ هزار تومان
قبادی‌دانا با بیان اینکه براساس مصوبه هیئت وزیران سرانه یارانه هر سالمند، بیماران مزمن روانی، جسمی، حرکتی تا دی ۹۷ مبلغ ۶۴۰ هزار تومان به ازای هر ماه بود که برای ۴۷ هزار سالمند و بیمار به مراکز نگهداری پرداخت می‌شد، ادامه داد: این مبلغ در انتهای سال ۹۷ به ۷۷۰ هزار تومان و در آبان امسال به ۹۲۰ هزار تومان افزایش یافت. این مبلغ برای افراد مجهول‌الهویه به یک میلیون و ۴۰ هزار تومان می‌رسد که امروز به حساب مراکز واریز می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند، اظهار کرد: از این تعداد ۱۳ درصد معلول شنوایی، ۱۱درصد کم‌بینا و نابینا، ۳۹ درصد حسی و حرکتی، ۲۴ درصد ذهنی، ۵ درصد صوت و گفتار و ۸ درصد اختلالات روانی مزمن هستند. این افراد نیازمند توانبخشی و توانمندسازی هستند و هدف این است که زندگی این افراد با شأن و منزلت اجتماعی باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار