کد خبر: 979570
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷
سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده
رئیس‌جمهور امریکا دونالد ترامپ ۹ سپتامبر پایان یافتن مذاکرات امریکا با طالبان را اعلام کرد و در محوطه کاخ سفید به خبرنگاران درباره این موضوع گفت: «تا جایی که به من مربوط است، مرده است، مرده است.» او یک روز قبل از آن هم با انتشار یک پیام توئیتری لغو مذاکرات با طالبان را اعلام کرده بود که ظاهراً دلیلش یک بمب‌گذاری در کابل بود که منجر به کشته شدن یک سرباز امریکایی شد، اما بعداً معلوم شد که اختلاف نظر‌های عمیق در کاخ سفید به خصوص بین ترامپ و جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین امریکا، یکی از عوامل توقف مذاکرات بوده است. به این ترتیب، ترامپ قاطعانه از مرگ مذاکرات با طالبان گفت، اما حالا معلوم شد که این حرف او جدی نبوده بلکه به دنبال احیای مذاکرت و صلح با طالبان است و این چیزی است که او آن را در سفر اعلام نشده‌اش به افغانستان تأیید کرده است.

ترامپ روز پنج شنبه برای شرکت در مراسم روز شکرگزاری در بین سربازان امریکایی به پایگاه بگرام در شمال کابل رفته بود که مدعی شد نیرو‌های طالبان در افغانستان مایل به کسب توافق با امریکا هستند و نسبت به دستیابی به توافقی با آن‌ها اظهار خوش‌بینی کرد. علاوه بر این، او مدعی شده که طالبان خواستار آتش‌بس است که البته معلوم نیست این ادعا تا چه حد درست باشد. در واقع، آتش‌بس همواره پیش‌شرط اصلی امریکا برای رسیدن به توافق با طالبان بود و خود ترامپ یک هفته قبل هم این پیش‌شرط را مطرح کرده بود، اما موضع همیشگی طالبان این بوده که تا خروج آخرین سرباز خارجی به نبرد خود ادامه داده و حاضر به آتش‌بس نخواهد شد. طالبان در دو ماه قبل و بعد از قطع مذاکرات از سوی امریکا بیانیه‌ای صادر و در آن اعلام کرد: «طالبان در ۱۸ سال گذشته ثابت کردند که به کمتر از خروج کامل نیرو‌های خارجی از افغانستان راضی نمی‌شوند و برای رسیدن به این هدف، به نبردشان ادامه خواهند داد.» بنابراین، ادعای ترامپ در خصوص آتش‌بس را باید تبلیغاتی و توجیهی برای احیای مذاکرات دانست که می‌خواهد با این توجیه به نحوی از پرسش‌ها در مورد مرگ مذاکرات و احیای سریع آن فرار کرده باشد.

ترامپ هفته قبل شرط دیگری را هم مطرح کرد و آن دخالت کامل دولت افغانستان در مذاکرات آینده بود. این شرط مطالبه اساسی دولت افغانستان است چرا که در ۹ دور مذاکره قبلی امریکا و طالبان به‌طور کلی کنار گذاشته شده بود و این امر باعث شده بود احساس کند که زد و بندی بین امریکا و طالبان در جریان است و امریکا قصد صلح تحمیلی با طالبان را دارد. هرچند که به نظر می‌رسد ترامپ خواسته بود با این پیش‌شرط به نحوی نظر موافق ریاست جمهوری افغانستان را برای احیای مذاکرات به دست بیاورد، اما باید گفت که نه در شرایط فعلی نیاز به چنین چیزی دارد و نه اینکه طالبان حاضر به قبول آن شده است. وضعیت سیاسی افغانستان به دلیل مشاجرات در مورد انتخابات اخیر ریاست جمهوری آن قدر بالا گرفته که اعلام نتیجه آن تاکنون دو بار به تعویق افتاده و هواداران دکتر عبدالله عبدالله روز جمعه علیه کمیسیون مستقل انتخابات تظاهرات کردند. ترامپ با فرصت‌طلبی از این وضعیت بحرانی است که احیای مذاکرات با طالبان را کلید زده تا بدون دغدغه‌ای از سوی دولت افغانستان به توافقی با طالبان برسد. در واقع، ترامپ همچنان که در جمع سربازان امریکایی گفته، قصد دارد تا از حدود ۱۳ هزار سرباز فعلی امریکا در افغانستان دست کم ۸ هزار و ۶۰۰ نفر از آن‌ها را به امریکا برگرداند. شکی نیست که ترامپ قصد دارد از این کار در داخل امریکا بهره‌برداری تبلیغاتی کند. به خصوص اینکه پرونده استیضاح او در جریان است و از طرفی دیگر، نیاز دارد برای تبلیغات انتخاباتی برگ قابل توجهی در دست داشته باشد. بازگشت سربازان به خانه مهم‌ترین برگ ترامپ است که با دستیابی به توافق با طالبان ممکن است. باید گفت که ترامپ هر کاری از جمله دادن امتیاز‌های قابل‌توجه به طالبان می‌کند تا این برگ را به دست بیاورد و تا موقعی که بحران انتخابات ریاست جمهوری بر کابل سایه انداخته باشد، به نظر نمی‌رسد که از سوی دولت افغانستان مخالفت جدی با او بشود. به این ترتیب، ترامپ با فرصت‌طلبی تمام به دنبال صلح با طالبان است و همچنان که طالبان در بیانیه خود گفته؛ او باید کار مذاکرات را از همان جایی شروع کند که در دو ماه قبل متوقف کرده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار