کد خبر: 979333
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۰
همزمان با دعوت از رئیس‌جمهور امریکا برای شرکت در جلسه استماع، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که معاون رئیس‌جمهور پیشین این کشور که به جریان افتادن روند استیضاح ترامپ به طور مستقیم با وی ارتباط دارد، در رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها پیشتاز است و اوباما نیز از پیروزی بایدن در انتخابات آتی حمایت می‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: درادامه پیگیری استیضاح «دونالد ترامپ» و با گذشت دو هفته که کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا برگزاری جلسات استماع علنی برای پیشبرد این تحقیقات را پیگیری کرد، روند تحقیقات از هفته آینده وارد مرحله‌ای جدید می‌شود و بنابر اعلام کمیته قضایی، از هفته آینده نخستین جلسات استماع برگزار خواهد شد. «جرالد نادلر»، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان با بیان اینکه جلسات استماع این کمیته از روز ۴ دسامبر (۱۳ آذرماه) با هدف تمرکز بر زمینه‌های قانونی استیضاح رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد، از ترامپ هم دعوت کرد در جلسه‌های استماع حاضر شود. ترامپ پیش‌تر گفته بود که مجلس نمایندگان امریکا در قبال او عادلانه رفتار نمی‌کند. نادلر گفت که رئیس‌جمهور می‌تواند انتخاب کند یا در جلسات استماع نماینده داشته باشد یا اینکه می‌تواند شکایت درباره این فرایند را کنار بگذارد. رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان ابراز امیدواری کرد که ترامپ هم همانند رؤسای جمهور قبلی مشارکت در این تحقیقات را چه به صورت مستقیم یا از طریق مشاورش انتخاب کند.

این در حالی است که روزنامه «نیویورک‌تایمز» به نقل از منابع مطلع نوشت که ترامپ در زمان رفع تعلیق کمک‌های نظامی به اوکراین، از اتهامات وارد شده به وی در ارتباط با «اوکراین‌گیت» آگاه بوده است. این روزنامه امریکایی درز چنین مطلبی را چالشی در روند استیضاح ترامپ ارزیابی کرد و افزود: «این موضوع از دو جنبه مهم است؛ نخست وی از ترس این شکایت، مجوز کمک نظامی ۳۹۱ میلیون دلاری به اوکراین را داده است. دوم اینکه اقدام ترامپ در تکذیب اظهارات سفیر امریکا در اتحادیه اروپا مبنی بر عمل متقابل بین دو کشور یعنی تعلیق کمک‌های نظامی واشنگتن به کی‌یف در ازای تحقیقات اوکراین علیه رقیب انتخاباتی ترامپ، دروغ بود.

گزارش نیویورک‌تایمز تنها عامل محرک پیش‌برنده استیضاح ترامپ نیست. پس از اینکه «دونالد مک‌گان» مشاور پیشین کاخ سفید در دولت کنونی امریکا در واکنش به احضاریه کنگره برای شهادت در روند استیضاح، از کمیته قضایی به دادگاه شکایت کرد و گفت که بنابر قانون، حضور وی در جلسات ضروری نیست، روز دو شنبه دادگاهی در این زمینه حکم صادر کرد و بنابر این حکم، حتی امکان دارد پای شخص «دونالد ترامپ» هم به جلسات تحقیقات کنگره باز شود. در این حکم آمده است که «هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست». به موجب این حکم، مقام‌های کاخ سفید باید از احضاریه‌های کنگره تبعیت کنند، حتی اگر چنین اقدامی خلاف دستور شخص رئیس‌جمهور باشد. روزنامه «واشنگتن‌پست» این حکم را «تاریخی» توصیف کرده است. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» هم از این تصمیم با عنوان «حکمی بزرگ» و پیروزی بزرگ برای دموکرات‌ها که می‌تواند بر روند استیضاح «اثر مهمی» داشته باشد، یاد کرده است. «ارین برنت» خبرنگار این شبکه معتقد است که حکم یاد شده امکان ادای سوگند ترامپ را هموار می‌کند و می‌تواند زمینه ساز ورود دیگر شهود کلیدی تحقیقات استیضاح از جمله «میک مولوینی» سرپرست کارکنان کاخ سفید، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه و «جان بولتون» مشاور سابق امنیتی ملی باشد.

ترامپ در مراسم روز شکرگزاری در کاخ سفید ضمن انتقاد از تلاش‌های دموکرات‌ها برای استیضاحش در کنگره این کشور، بار دیگر خواستار فاش شدن هویت افشاگر رسوایی «اوکراین‌گیت» شد. وی سپس به دموکرات‌ها و «آدام شیف» رئیس دموکرات کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا در رابطه با تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهور این کشور طعنه زد.

اوباما؛ حامی بایدن و سدی در برابر سندرز
با شدت گرفتن روند استیضاح، رقبای ترامپ هم فعالیت‌های انتخاباتی خود را تشدید کرده‌اند. نشریه امریکایی پولیتیکو نوشت که «باراک اوباما» در جمعی خصوصی اعلام کرده است که اگر احساس کند سناتور «برنی سندرز» در آستانه پیروزی و کسب نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ امریکا قرار دارد، برای جلوگیری از چنین واقعه‌ای، وارد عمل خواهد شد. با این حال، مشاور اوباما گفت: «او مستقیماً چنین چیزی را نگفته است. تنها دلیلی که برای تردیدم دارم این است که اگر برنی (به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها) پیروز شود، فکر می‌کنم شاید همه ما باید چیزی در این خصوص بگوییم، اما فکر نمی‌کنم چنین چیزی (پیروزی سندرز) محتمل باشد. چنین اتفاقی نخواهد افتاد.»‌برخی شواهد حکایت از آن دارند که اوباما در انتخابات ۲۰۲۰ حامی بایدن معاون وی در طول هشت سال ریاست جمهوری وی خواهد بود. نظرسنجی تازه در ایالات متحده از کاهش محسوس حمایت‌ها از «الیزابت وارن» و بازگشت جو بایدن به رتبه اول حکایت دارد. نظرسنجی دانشگاه «کوئینیپیاک» که یکی از مؤسسات معتبر نظرسنجی در امریکا است نشان می‌دهد، «جو بایدن» با کسب ۲۴درصد آرا در صدر نامزد‌های دموکرات قرار گرفته است. بایدن در حالی در صدر قرار گرفته که طبق نظرسنجی قبلی، سناتور «الیزابت وارن» توانسته بود رتبه اول نامزد‌های دموکرات را از بایدن بگیرد، اما در نظرسنجی تازه وارن به رتبه سوم سقوط کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار