کد خبر: 979228
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد ؛
محمد صادقی گفت: متاسفانه کشاورزان به دلیل مشکلات مالی ناشی از کم آبی به فروش این اراضی پرداخته و خریداران نیز به تخریب و تغییر کاربری آنها می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی در این جلسه که با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی، رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان و رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد، رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان از دریافت موافقت اولیه طرح پیشنهادی کمیسیون کشاورزی با عنوان بورس اقلیمی از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.

محمد صادقی افزود: برای پیگیری و کمک به حل مشکلات آب در جرقویه علیا نیز جلساتی با  سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان برگزار شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه کمیسیون مذکور پیگیر موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیز هست، تصریح کرد: متاسفانه کشاورزان به دلیل مشکلات مالی ناشی از کم آبی به فروش این اراضی پرداخته و خریداران نیز به تخریب و تغییر کاربری آنها می‌پردازند.

صادقی با بیان اینکه جهاد کشاورزی و فرمانداری اصفهان با تعامل یکدیگر، ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی را تخریب می‌کنند، از رایزنی درخصوص ورود استانداری به این موضوع خبر داد.

در ادامه مهدی تقی‌پور بروجنی، رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان نیز از برگزاری همایش «معرفی کشاورزی قراردادی و تبیین سیاست‌های دولت» در هفته‌های آینده در محل اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و افزود: این همایش با حضور مدیران وزارت جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و با همکاری کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌شود.

وی مقصود از کشاورزی قراردادی را انعقاد قراردادی با مدت معین بین کشاورز و یک شرکت، پیش از آغاز فرایند تولید دانست و گفت: در این نوع قرارداد، سرمایه‌گذار و کشاورز در قالب شروطی در زمینه تامین نهاده‌های تولید، مشاوره، بازاریابی و فروش، محصولات کشاورزی را تولید می‌کنند.

تقی‌پور ثبات درآمد کشاورزی، دسترسی به بازار قابل اتکا و جدید و امکان دسترسی به اعتبارات به اشکال مختلف را از جمله مزایای کشاورزی قراردادی بیان کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان همچنین گفت: برای نخستین بار در کشور سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اقدام به آموزش بیش از 200 نفر کارشناس عضو سازمان در زمینه فناوری استفاده از پهباد نموده‌است.

وی افزود: استفاده از پهباد در سم پاشی زمین‌های زراعی، صرفه‌جویی 95 درصدی مصرف آب را در پی خواهد داشت.

تقی‌پور تصریح کرد: در حال حاضر 30 درصد از مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی کشور که 74 مرکز هستند، در استان اصفهان مستقر شده‌اند.

 مسعود تقوی، رئیس کمیته محصولات سالم و امنیت غذایی نیز با بیان اینکه از530 واحد تولیدی محصولات غذایی در استان430 واحد فعال هستند، گفت: با وجود این، به دلیل تمرکز بیشتر استان بر روی فولاد و کانی‌ها تعداد محصولات غذایی برند استان نسبت به سایر استان‌ها کم است.

وی مشکلات مربوط به نقدینگی، مواد اولیه، تجهیزات، نیروی انسانی، بسته‌بندی، نبودِ آزمایشگاه‌های مجهز و بی‌ثباتی مقررات را از مشکلات امروز صنایع غذایی کشور دانست.

عباس زال بیگ، عضو تیم مدیریتی کمیته دام، طیور و شیلات ذیل کمیسیون نیز به شرح مشکلات موجود در بخش دام بزرگ پرداخت و گفت: عدم خرید تضمینی گوشت قرمز توسط دولت، به کاهش رونق پرواربندی منجر شده است.

وی مشکل اساسی در زمینه طیور را نیز شامل عدم ساماندهی مناسب در حوزه تولید، عرضه و قیمت‌گذاری با حضور واسطه‌ها در این بخش دانست و افزود: عدم برنامه‌ریزی منسجم در زمینه بیماری‌های ویروسی، قوانین مالیاتی و مشکلات مربوط به حمل و نقل نیز بر معضلات این بخش افزوده است.

زال بیگ، ورود دام‌های خارجی بدون اطلاع از شرایط زیست محیطی را از مشکلات دام سبک و تراکم بیش از اندازه کلنی‌های زنبور عسل در مناطق خاص، سنتی بودن زنبورداری و بیماری‌های شایع را نیز از مشکلات زنبورداری کشور دانست.

مازیار مومنی، دیگر عضو کمیسیون نیز با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی در روزهای گذشته میزبان هیاتی چینی بوده است، گفت: این هیات به منظور ثبت پتانسیل‌های مشترک میان چین و ایران در زمینه کشاورزی نوین مبتنی بر قرارداد، حمل و نقل، تامین مالی و خرید محصول از ایران به اصفهان سفر کرده بودند.          

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر