کد خبر: 979026
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
غربگرایان مخالف چین برای اولین بار در انتخابات شورا‌های منطقه‌ای هنگ‌کنگ پیروز شدند، نتیجه‌ای که نه تنها آهنگ اعتراضات را در این منطقه تشدید خواهد کرد، بلکه چالشی جدی مقابل نظام موسوم به «یک کشور دو نظام» چین خواهد بود. پکن به رغم نتیجه انتخابات گفته که هنگ‌کنگ تحت هر شرایطی بخشی از چین است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: انتخابات محلی هنگ‌کنگ با حضور بی‌سابقه ۷۱ درصد رأی‌دهندگان برگزار شد که نتیجه آن، پیروزی مخالفان کری لام، رئیس اجرایی مورد حمایت چین در هنگ‌کنگ بود. شورا‌های محلی هنگ‌کنگ که ۴۲۵ کرسی دارند، بر هزینه‌های دولتی نظارت می‌کنند و درباره طیف وسیعی از مسائل از جمله مسائل معیشتی و حمل و نقل تصمیم‌گیری می‌کنند و دارای نفوذ سیاسی زیادی در اداره این منطقه خودمختار تحت حاکمیت چین هستند. غروب دیروز با شمارش بیش از ۹۰ درصد صندوق‌های رأی‌گیری، غربگرایان بیش از ۸۷ درصد کرسی‌های شورا‌های محلی را به دست آوردند. این در حالی است که آن‌ها در انتخابات قبلی کمتر از یک سوم کرسی‌های شورا‌های محلی را به دست آورده بودند. از میان ۱۸ شورای منطقه‌ای، مخالفان غربگرا توانستند اکثریت را در ۱۷ شورای منطقه‌ای به دست بیاورند. به لحاظ تعداد کرسی‌ها نیز، از ۲۴۱ حوزه که نتایج مقدماتی آن اعلام شده، بیش از ۳۰۰ کرسی به نامزد‌های مخالفان رسیده است، در حالی که در انتخابات قبلی (۲۰۱۵) که با مشارکت ۴۷ درصدی برگزار شد، فقط ۱۰۰ کرسی داشتند. این پیروزی باعث شد که غربگرایان هنگ‌کنگ با شادی به خیابان‌ها بیایند و شعار «انقلاب در هنگ‌کنگ» سر بدهند. کری لام، مسئول اجرایی هنگ‌کنگ که مورد حمایت چین است، در واکنش اولیه به نتیجه انتخابات گفته که «با ذهن باز به مردم گوش خواهد کرد» و به نتیجه انتخابات احترام می‌گذارد. او گفت که دولت «با فروتنی به نظرات شهروندان گوش می‌دهد و به طور جدی درباره آن‌ها تأمل می‌کند.» خانم لام همچنین گفت: «تحلیل‌ها و تفسیر‌های گوناگونی وجود دارد، اما ین نشان‌دهنده آن است که نتایج، منعکس‌کننده نارضایتی مردم از وضعیت فعلی و مشکلات عمیق در جامعه است.»

فریاد انقلاب غربگرایان!
انتخابات منطقه‌ای هنگ‌کنگ هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، ولی انتخابات امسال در شرایطی برگزار شد که این منطقه از شش ماه قبل شاهد اعتراضات گسترده علیه حاکمیت چین است. در حالی که بسیاری از ناظران می‌گویند که امریکا از نتیجه انتخابات هنگ‌کنگ به عنوان پاشنه آشیلی برای مهار اقتصادی چین استفاده می‌کند، نتیجه انتخابات یک‌شنبه این روند را تشدید کرد. سی‌ان‌ان، نتیجه انتخابات هنگ‌کنگ را «رفراندوم دوفاکتو» درباره شش ماه اعتراضات خیابانی در هنگ‌کنگ تعبیر کرده است. نیمه شب یک شنبه بعد از اعلام نتیجه اولیه انتخابات، غربگرایان به خیابان‌ها آمدند و ضمن جشن و پایکوبی، فریاد کشیدند: «انقلاب هنگ‌کنگ». تومی چوینگ، یکی از سران پیشین اعتراضات دانشجویی هنگ‌کنگ نیز پیروزی در انتخابات را «سونامی و قدرت دموکراسی» توصیف کرد. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز دو شنبه این را روشن کرد که هر چه در هنگ‌کنگ پیش بیاید مهم نیست و این منطقه در نهایت بخشی از چین است. وی افزود: «هر اقدامی که برای آسیب زدن به ثبات و توسعه هنگ‌کنگ صورت بگیرد، نمی‌تواند به موفقیت برسد.»‌وانگ‌یی که بعد از دیدار با نخست‌وزیر ژاپن در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، با اشاره به دخالت امریکا در تحولات هنگ‌کنگ گفت: «در حال حاضر روابط امریکا- چین به مقطع حساسی رسیده است، اما تأسف می‌خوریم که برخی سیاستمداران در امریکا درحد جنون آمیزی به‌دنبال لکه‌دار کردن اعتبار، حمله و تهمت‌زنی به چین هستند.» گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم از رئیس‌جمهور امریکا خواسته که لایحه کنگره امریکا در حمایت از معترضان هنگ‌کنگی را وتو کرده و مانع از تبدیل شدن آن به قانون شود. شوانگ افزود: «امریکا فوراً به دخالت در امور هنگ‌کنگ و امور داخلی چین خاتمه دهد و اگر امریکا به این اقدامات غلط ادامه دهد، چین بدون شک دست به اقدامات متقابل سختی خواهد زد.» یک روزنامه چاپ هنگ‌کنگ دیروز با اشاره به مداخلات امریکا در هنگ‌کنگ نوشته: «صدای امریکا» و «رادیو آسیای آزاد» در شرف همکاری به منظور ایجاد یک «ساختار رسانه‌ای» جدید هستند که مأموریت و مخاطبان آن، «جوانان چینی داخل و خارج از کشور» است. به نوشته این روزنامه، مأموریت «صدای امریکا» و «رادیو آسیای آزاد» از ایجاد این ساختار رسانه‌‎ای جدید، ارائه یک رسانه برای شهروندان چینی خارج از این کشور است تا آن‌ها در برابر رسانه‌های دولتی چین یک «رسانه جایگزین» (آلترناتیو) داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار