کد خبر: 978650
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
دوستان و دشمنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از اعلام جرم علیه او به دلیل فساد و سوء استفاده مالی، برای برکناری او بسیج شده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که حزب کارگر قرار است با امضای طوماری از دادگاه عالی رژیم صهیونیستی بخواهد نتانیاهو را به استعفا وادار کند، اعضای ارشد حزب «لیکود» که نتانیاهو رئیس آن است نیز تحرکاتی را برای ساقط کردن او آغاز کرده‌اند. نظرسنجی جدید در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد که ۵۶ درصد از صهیونیست‌ها خواستار استعفای نخست‌وزیر این رژیم هستند.

سه روز بعد از صدور کیفرخواست دادستانی رژیم صهیونیستی علیه نتانیاهو، به نظر می‌رسد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از چپ و راست در محاصره قرار گرفته و بیش از هر زمان دیگری در آستانه سقوط است. اویخای مندلبلیت دادستان کل رژیم صهیونیستی روز پنج شنبه برای نخستین بار علیه نتانیاهو رسماً اعلام جرم کرد. مندلبلیت، نتانیاهو را به رشوه‌خواری در پرونده قضایی موسوم به ۴۰۰۰ و خیانت در امانت و کلاهبرداری در پرونده‌های قضایی موسوم به ۱۰۰۰ و ۳۰۰۰ متهم کرده است. اعلام جرم دادستانی اسرائیل همزمان شده با بن‌بست تشکیل کابینه بین نتانیاهو و گانتس که نه تنها احتمال دارد رژیم صهیونیستی را وادار کند برای سومین بار در کمتر از یک سال، انتخابات عمومی برگزار کند، اوضاع را هم برای نتانیاهو پیچیده‌تر کرده است. نتانیاهو ۳۰ روز فرصت دارد تا به صدور درخواست سلب مصونیت سیاسی اعتراض کند. او به لحاظ قانونی از شرکت در انتخابات منع نشده، ولی نه تنها وجهه او به شدت آسیب دیده، بلکه این بحث نیز وجود دارد که در صورت قطعیت حکم، نتانیاهو حتی در صورت نخست‌وزیر شدن هم بایستی استعفا کند. نتانیاهو روز جمعه گفت که اتهامات تقلب، دریافت رشوه و سوء استفاده از اعتماد عمومی که علیه وی مطرح شده در دادگاه تصمیم‌گیری خواهد شد و او هم از تصمیمات دادگاه تبعیت خواهد کرد: «البته، من می‌خواهم این موضوع را شفاف کنم که تمام این روند در دادگاه تصمیم‌گیری خواهد شد. ما تصمیم دادگاه را خواهیم پذیرفت. هیچ تردیدی در این موضوع وجود ندارد.» این جملات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشان داد که او بیش از هر زمان دیگری متزلزل است. همزمان، رقبای نتانیاهو نیز برای ساقط کردن او بسیج شده‌اند. روزنامه گاردین نوشته که حزب کارگر قرار است با امضای طوماری از دادگاه عالی رژیم صهیونیستی بخواهد نتانیاهو را به استعفا وادار کند.

بنی گانتس، رئیس حزب ائتلاف آبی و سفید هم روز جمعه خواستار این شد که نتانیاهو فوراً از سمتش استعفا کند. به نوشته روزنامه «هاآرتص»، گانتس با ارسال دادخواست رسمی به دیوان عالی رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: «طبق [قوانین]، یک وزیر که علیه وی اعلام جرم شده، نمی‌تواند سر کار باقی بماند و به همین دلیل [نتانیاهو]باید ملزم شود که فوراً پست‌های متعدد وزارت در دولت را ترک کند.» نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که افکار عمومی هم علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بسیج شده‌اند. نتایج افکارسنجی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد ۵۶ درصد از اسرائیلی‌ها معتقدند اکنون که پرونده‌های اتهامات علیه نتانیاهو، در دادگاه شکل رسمی مجرمانه به خود گرفته، وی باید از سمت خود استعفا کند. این در حالی است که به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» فقط ۳۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی می‌گویند نتانیاهو نباید از نخست‌وزیری استعفا بدهد و ۹ درصد بقیه نیز رأی ممتنع دارند. شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی همچنین در مواجهه با سؤالی درباره اینکه مقصر برگزاری احتمالی سومین انتخابات در سال جاری را چه کسی می‌دانند، اینگونه پاسخ دادند: ۳۵ درصد نتانیاهو، ۲۷ درصد لیبرمن، ۲۵ درصد دیگران و فقط ۴ درصد گانتس. کار به جایی رسیده که اعضای ارشد حزب «لیکود» که نتانیاهو رئیس آن است نیز تحرکاتی را برای ساقط کردن وی آغاز کرده‌اند. کانال ۱۲ تلویزیون این رژیم خبر داده که اعضای ارشد لیکود با توجه به اعلام جرم دادستانی علیه نتانیاهو به این جمع‌بندی رسیدند که «دوره نتانیاهو به سر آمده است.» اعضای ارشد این حزب در تلاش هستند که ظرف ۲۱ روز آینده نتانیاهو را از مقام ریاست حزب لیکود برداشته و در پارلمان رژیم صهیونیستی با یک گزینه برای نخست‌وزیری موافقت کنند. اعضای حزب نتانیاهو بر این باور هستند که تنها راه سرنگون کردن نتانیاهو، اتحاد آن‌ها برای تعیین جایگزینش در مقام رهبری حزب لیکود است و جایگزین او در پارلمان این رژیم برای جلب موافقت ۶۱ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی این رژیم تلاش خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار