کد خبر: 978291
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳
در گفت‌وگوی «جوان» با مدیر تئاتر شهر بررسی شد
این روز‌ها تئاتر شهر که ساختمان زیبایش به عنوان نماد هنر‌های نمایشی در کشور شناخته می‌شود، شاهد اتفاق خوبی است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: بعد از چند ماه عملیات عمرانی و با پایان یافتن تعمیرات و بازسازی، این مجموعه آغاز به کار کرد و در آینده نزدیک مهم‌ترین سالن تئاتر کشور شاهد اجرای برنامه‌های نمایشی خواهد بود. سعید اسدی، مدیر مجموعه تئاتر شهر در گفتگو با «جوان» درباره اتفاقاتی که در سالن اصلی تئاتر شهر رخ داده و آنچه علاقه‌مندان به تئاتر با آن مواجه خواهند شد، توضیحات بیشتری داده است.

برای علاقه‌مندان به تئاتر، ساختمان تئاتر شهر سمبلی از فعالیت‌های نمایشی است و قطعا هر اتفاقی در آن رخ بدهد از جمله تعمیرات و تعطیلی مورد توجه مردم و دوستداران تئاتر خواهد بود، بازسازی سالن تئاتر شهر چه مراحلی را طی کرد؟
تعمیرات سالن اصلی تئاتر شهر از آذرماه سال گذشته آغاز شد. در آن زمان بدون تعطیلی سالن اصلی کار شروع شد و همزمان با تعمیرات و تغییرات، فعالیت عادی سالن تا ۱۵ اردیبهشت ماه امسال ادامه داشت. در این تاریخ برای تکمیل عملیات نیاز به تعطیلی کامل سالن وجود داشت. در مدت تعطیلی سالن، پیمانکار در حال انجام کار بود و امکانات جدید اضافه شد، برخی از امکانات هم احیا و نوسازی شد.

پس با پایان بازسازی سالن تئاتر شهر باید به زودی شاهد اجرای نمایش در این سالن باشیم؟
بله، اولین نمایش از سوم آذر ماه در این سالن روی صحنه خواهد رفت.

چه نمایشی قرار است در سالن اصلی اجرا شود؟
تئاتر فرانکشتاین به کارگردانی ایمان افشاریان.

یک رسانه در گزارشی عنوان کرده بود که بازسازی تئاتر شهر نتیجه اعتماد به مهندسان داخلی است، ماجرای این اعتماد چیست؟
یکی از مهم‌ترین افتخارات این عملیات عمرانی که باعث مباهات و افتخار ملی است، این بود که تمامی اتفاقات رخ داده در سالن توسط مهندسان داخلی و با استفاده از امکانات داخلی انجام شده است. یک شرکت دانش‌بنیان وابسته به دانشگاه صنعتی شریف که اعضایش همگی فارغ التحصیل این دانشگاه و عضو بنیاد ملی نخبگان بودند، این کار بزرگ را انجام دادند. اگر برنامه‌ریزی آن شرکت دانش‌بنیان نبود، احتمالا عملیات عمرانی در سالن بین ۵/۱ سال تا دو سال به طول می‌انجامید.

علت حضور معاون علمی رئیس‌جمهور در مراسم رونمایی از سالن بازسازی شده هم به همین دلیل بود؟
بله، علت اصلی حضور ایشان همین موضوع بود و کار جوانان ایرانی آنقدر شایسته بود که جای هیچ گلایه و شکایتی را باقی نگذاشت. اقدامات انجام شده نتیجه اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان بود و خوشبختانه وزارت ارشاد و مجموعه تئاتر شهر این امکان را برای بروز توانمندی‌های جوانان ایرانی در اختیار آن‌ها قرار داد. در روز رونمایی از سالن تئاتر شهر نیز آقای ستاری برایش جالب بود که چطور یک شرکت دانش‌بنیان وارد حوزه هنر شده و در این حیطه نیز فعالیت دارد.

قطعا برای علاقه‌مندان به تئاتر، اینکه با چه چیزی در سالن بازسازی شده روبه‌رو خواهند شد، جالب توجه و جذاب است، چه چیز نویی در این بازسازی‌ها به چشم خواهد آمد؟
اتفاقات رخ داده را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ یک بخش سیستم ماشینری بود و بخش دیگر تغییر صندلی‌های سالن که آن هم توسط یک شرکت ایرانی و با رعایت اصل حفظ اصالت و شکل سالن طراحی شده بود که دارای راحتی بیشتری است.

درباره ماشینری و اینکه اصلاً چیست و در سالن تئاتر چه کار می‌کند توضیح بدهید.
در تئاتر نیازمند امکانات مکانیکی هستیم که اجرای حرکات، تصاویر و میزانسن‌های متفاوت در سالن‌های بزرگ به وسیله آن انجام می‌شود. سالن تئاتر شهر دارای سن گردان بود که از پیش وجود داشت ولی به دلیل مشکلاتی کارایی نداشت. این سن احیا و بازسازی شده است. پیشانی سن که بخشی از امکانات نوری در آن قرار دارد و پیش از این به صورت دستی تنظیم می‌شد الان به صورت کاملاً ماشینی مدیریت می‌شود. علاوه بر آن یک پل نوری که سازه آن از سقف آویزان بود به صورت موتورایز درآمده است.

چه چیز‌های دیگری هست که در این بازسازی به چشم می‌آید؟
بعضی از امکانات اضافه شده شامل دو بالابر (لیفت) است که یکی برای تغییر صحنه یا استفاده برای گروه ارکستر است و دیگری که لیفت نفری یا به اصطلاح هنری «غیب شو» است برای بالا بردن وسایل در صحنه یا اجرای نمایش استفاده می‌شود. ۱۸ فلای بار ماشینی ایجاد شده که برای بالا و پایین کردن دکور‌ها استفاده می‌شود که توسط شرکت دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده است.

تئاتر شهر علاوه بر سالن اصلی دارای چند سالن کوچک‌تر هم است، برای این سالن‌ها هم فرایند بازسازی انجام شده است؟
خوشبختانه از سال گذشته تغییرات و تعمیرات در تاسیسات تئاتر شهر شروع شده. مثلاً مشکلی که در این سازه وجود داشت در زمان بارندگی بود که آب به داخل سازه می‌آمد و اکنون به صورت کامل آن مشکل حل شده است و سالن چارسو که از بعد از انقلاب عملا صندلی برایش طراحی نشده بود، دارای صندلی شد.

به نظر می‌رسد تئاتر شهر نیازمند تغییرات گسترده‌تری باشد که در آینده قطعا لزوم انجام آن‌ها به چشم می‌آید، قرار است بازسازی ادامه داشته باشد یا در این مرحله متوقف خواهد شد؟
یک شرکت مشاور شروع به مطالعه تئاتر شهر کرده است و با مستندسازی اتفاقات رخ داده در این سالن، نیاز‌های جدید را شناسایی می‌کند. ایجاد سیستم اکوستیک جدید یکی از این فعالیت‌هاست که بعد از تکمیل گزارش شرکت مشاور از طریق برگزاری مناقصه انجام خواهد شد.

زمانی قرار بود که در بام سازه تئاتر شهر، محلی برای اجرای نمایش ساخته شود و به عنوان سالن روباز نمایش مورد استفاده قرار گیرد، آیا این طرح هم مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت؟
ساختمان تئاتر شهر در میراث ملی ثبت شده است و هر گونه تغییری که باعث از بین رفتن اصالت آن شود با ممانعت میراث فرهنگی مواجه خواهد شد، مثلاً همین طرح که گفتید و قرار بود چند سال پیش در پشت بام تئاتر شهر اجرا شود، در همان ابتدای کار با مخالفت میراث فرهنگی جلوی کار گرفته شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار