کد خبر: 978258
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۹
یک نهاد مردمی که تنها مجموعه بین‌المللی اصفهان هم هست برای اولین بار در روز ۲۵ آبان دیوار کمیک استریپ از حماسه تاریخ‌ساز نابغه جنگ‌های جهان شهید عبدالرسول زرین را رونمایی کرد، ابتکاری زیبا که نسل چهارمی‌ها و پنجمی‌ها را با دفاع مقدس و اسطوره‌های هشت سال دفاع مقدس آشنا می‌کند.
معصومه طاهری
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: چند سالی می‌شود که هر استان بنا بر حماسه‌های مردمی، یک روز را در تاریخ انقلاب معرفی کرده است. در این رابطه اصفهان که البته تاریخ پرباری در مبارزات پیش و پس از انقلاب دارد حماسه ۲۵ آبان را به این عنوان ثبت کرده است. روزی که ۳۷۵ شهید در شهر اصفهان تشییع شد؛ مردم همانند رودخانه‌ای خروشان تابوت شهدا را همانند کشتی‌های سرخ رنگ پر از گل بر دستان‌شان جابه‌جا می‌کردند. برای بزرگداشت این روز تاکنون کار‌های مختلفی صورت گرفته که ماندگارترین آن تابلو مینیاتور استاد رضا بدرالسما است و نیز دیدار تاریخی مردم اصفهان با رهبر انقلاب با مداحی منم باید برم، آره برم سرم، بره... سیدرضا نریمانی در خاطرات جمعی مردم ثبت شده است و اما امسال اصفهانی‌ها ابتکار جالبی به خرج دادند. یک نهاد مردمی که تنها مجموعه بین‌المللی اصفهان هم هست برای اولین بار در روز ۲۵ آبان دیوار کمیک استریپ از حماسه تاریخ‌ساز نابغه جنگ‌های جهان شهید عبدالرسول زرین را رونمایی کرد، ابتکاری زیبا که نسل چهارمی‌ها و پنجمی‌ها را با دفاع مقدس و اسطوره‌های هشت سال دفاع مقدس آشنا می‌کند. عبدالرسول زرین تک‌تیرانداز افسانه‌ای لشکر ۱۴ امام حسین (ع) بود که با بیش از ۳ هزار شلیک موفق رکورددار بی‌منازع تک‌تیراندازان جهان محسوب می‌شود. جالب آن که اکثر اهداف او فرماندهان، ژنرال‌ها، تیربارچی‌ها و افراد مؤثر دشمن در جنگ بوده‌اند، اما این اسطوره که بخش افتخارآمیزی از هویت ملی ماست سال‌ها بود که ناشناخته مانده بود. جمال طاهری مدیر انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی درباره این ابتکار هنری می‌گوید: پیدا کردن قبر مطهر شهید زرین همیشه برای خود من و معدود افرادی که این اسطوره جنگی را می‌شناختند سخت بود. از طرف دیگر نیز عدم شناخت عمومی نسبت به چنین فردی ناراحت‌کننده بود. این شد که به مدد الهی ایده دیواره کمیک شهید زرین برای اولین بار به ذهن‌مان خطور کرد، ایده‌ای که با همکاری فرهنگسرای پایداری توانستیم آن را به اجرا برسانیم و می‌توان این ایده را درباره شهدای شاخص دیگر و همچنین سایر افراد برجسته و تاریخ‌ساز کشورمان با سبک‌های مختلف پیاده کرد.

اما دیوار کمیک شهید زرین ویژگی‌های منحصر به فردی دارد؛ اولاً اینکه دائمی است و برعکس بیشتر فعالیت‌هایی که درباره شهدا انجام می‌شود موقتی نیست، دوم آنکه کمیک استریپ زبان روز دنیاست و در تمام دنیا از چنان اعتباری برخوردار است که به عنوان صنعت کمیک شهرت دارد. شخصیت‌پردازی‌هایی مانند اسپایدرمن و بت‌من همه از دل این صنعت خلق شده‌اند که نشان می‌دهد این زبان جهانی است، اما از آنجا که به خاطر فرهنگ غنی اسلامی مانند امریکایی‌ها نیستیم تا با خیال‌پردازی قهرمان‌سازی کنیم وظیفه داریم قهرمانان واقعی و اسطوره‌های‌مان را معرفی کنیم. افردی، چون شهید زرین یا شهید خرازی که می‌توانند به صورت جهانی جریان‌ساز و الگو شوند. دیوار کمیک استریپ شیوه‌ای است که قالب‌های قدیمی یادبود‌ها را شکسته و به سبکی نو و جوان‌پسند در عصر رسانه با مخاطب نوجوان و جوان صحبت می‌کند بدون اینکه دچار شعارزدگی شود. در هر ساعت از شبانه‌روز که فرد یا گروهی به گلستان شهدا بروند با دیدن این دیوار کمیک شاهد یک روایتگری جذاب و به‌یاد ماندنی از شهید نابغه تیراندازی در جنگ خواهند بود و از طرف دیگر خواهند توانست به راحتی قبر آن شهید را پیدا کنند. طاهری به این نکته اشاره می‌کند که قبر شهید زرین یا شهدای اسطوره دیگر نسبت به دیگر شهیدان متمایز نشده است، چون مردم اصفهان همه شهدا را در یک رتبه می‌بینند چراکه همه آن‌ها برای خدا به جهاد رفتند. شهید زرین هفت فرزند داشت که تنها با یک مغازه کوچک امور زندگی‌اش را می‌گذراند، اما با شروع جنگ خود را چنان وقف دفاع مقدس کرد که به گفته شهید خرازی به تنهایی نقش‌های بسیار کلیدی در عملیات‌های لشکر ۱۴ بازی کرده بود بدون اینکه فردی نظامی بوده باشد و همه اینهاست که باید برای نسل امروز معرفی کرد.

انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی بیشتر درباره تازه‌مسلمانان و تبلیغ اسلام شناخته شده است، ولی از همان آغاز کار حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و معرفی آن از اهداف اصلی‌اش بوده است که فعالیت‌های مستمر در روز‌های ملی و مذهبی همچون قدس و ۲۲ بهمن از آن جمله است. امیدوارم ایده خلاقانه و تأثیرگذار دیوار کمیک که توسط این انجمن اسلامی کلید خورد در زمینه‌های مختلف فرهنگی، مذهبی، تاریخی، علمی در سرتاسر کشور پیاده‌سازی و اجرایی شود تا برای همیشه چنین شاخصه‌های هویتی در قالب صنعت جهانی کمیک استریپ در اذهان عمومی ثبت و ماندگار شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
0
1
عالی چه ابتکار جالبی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار