کد خبر: 978128
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۷
به جرئت می‌توان گفت که یکی از اولین نیاز‌های سمنانی‌ها «آب» است. کافی است مروری در اخبار و گزارش‌های این حوزه داشته باشیم تا مشخص شود علاوه بر آب شرب، خشکسالی روز‌های سختی را برای کشاورزی استان هم به وجود آورده است.
سيداحمدهاشمی اشكا
سرويس ايران جوان آنلاين: سمنان از جمله استان‌های کشور است که به خاطر موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر زائران امام رضا (ع) سالانه شاهد مسافران زیادی است که برای رسیدن به مقصد حتماً باید از این نقطه عبور کنند. هر چند به قول مسئولان این استان، میزان ماندگاری مسافران به نسبت تردد‌های آن‌ها بسیار کم است، اما به هر حال این افراد نیازمند خدماتی هستند. در کنار این موضوع، سمنان به خاطر اقلیم خشکی که بخشی از آن را فرا گرفته است، نیاز به تأمین زیرساخت‌هایی است تا اجازه ندهد روستاهایش خالی از سکنه شوند. حالا خبر‌های خوبی از این استان به گوش می‌رسد. به طوری‌که طی روز‌های اخیر و با حضور برخی دولتمردان، پروژه‌هایی افتتاح و طرح‌هایی نیز در دستور کار قرار گرفته که افق روشنی را پیش روی سمنان نمایان می‌کند. بر همین اساس وقتی وزیر نیرو در سمنان بود بهترین خبرش برای آن‌ها این بود که حق‌آبه همه کشاورزان به آن‌ها برگردانده می‌شود.

به جرئت می‌توان گفت که یکی از اولین نیاز‌های سمنانی‌ها «آب» است. کافی است مروری در اخبار و گزارش‌های این حوزه داشته باشیم تا مشخص شود علاوه بر آب شرب، خشکسالی روز‌های سختی را برای کشاورزی استان هم به وجود آورده است. گواه این ادعا هم استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع است. اما وقتی طی روز‌های اخیر وزیر نیرو به سمنان رفته بود با اشاره به حجم بالای عملیات‌های اجرایی این وزارتخانه برای بهره‌مندی روستاییان از آب سالم تأکید کرد که طی شش ماه به طور میانگین روزی شش روستای کشور به شبکه آب سالم و پایدار کشور متصل خواهند شد که روستا‌های سمنان هم در این لیست قرار دارند.

رضا اردکانیان به برنامه‌های دولت و وزارت نیرو در سمنان هم گریزی زد و تصریح کرد: «هم اکنون در این استان ۱۱۱ پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بخش‌های آب و برق و فاضلاب در دست اجراست.» وی از تلاش برای بازگشت حق‌آبه همه کشاورزان خبر داد و اظهار کرد: «در خصوص حق‌آبه کشاورزان ایوانکی نیز اطمینان می‌دهیم که این حق را برگردانیم ضمن اینکه حق‌آبه کشاورزان ایوانکی از محل پساب نیز تأمین خواهد شد.»

نیمی از شاغلان دامغان در معادن مشغولند
با حضور وزیر نیرو در سمنان بود که اعلام شد طرح آب‌رسانی روستایی به گرمسار و آرادان در سه فاز انجام می‌شود که در مجموع ۷۵ روستا از آن بهره‌مند می‌شوند. منصور کشاورزیان مدیرکل آب فاضلاب روستایی استان سمنان که در روستای داورآباد در کنار وزیر نیرو، بود با بیان اینکه مجتمع آب‌رسانی روستایی این شهرستان‌ها از سال ۷۰ با انجام مطالعات طرح آغاز و تاکنون دو فاز از آن افتتاح‌شده است، گفت: «با افتتاح فاز سوم این طرح در آینده‌ای نزدیک پوشش همه ۷۵ روستای شهرستان‌های گرمسار و آرادان از آب شرب بهداشتی تکمیل می‌شود.»

وی افزود: «فاز اول این طرح در سال گذشته با آب‌رسانی به ۲۲ روستا افتتاح و فاز دوم نیز با آب‌رسانی به ۲۰ روستا و جمعیت ۴ هزار و ۱۲۰ نفر به بهره‌برداری رسید و در آینده نیز شاهد افتتاح طرح آب‌رسانی به ۱۱ روستای دیگر خواهیم بود.» کمی آنطرف‌تر یعنی در دامغاه هم فرماندار این شهرستان بابیان اینکه ۲۰ طرح صنعتی دامغان تا پایان سال‌جاری تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسند، از پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۹۵ درصدی این طرح‌ها خبر داد. علی‌اصغر مجد با تأکید بر اینکه این طرح‌ها تا پایان سال جاری تکمیل و به بهره‌برداری خواهند رسید، افزود: «در دامغان ۱۳۷ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در زمینه‌های کانی‌های غیرفلزی، صنایع فلزی، دارو‌های شیمیایی و صنایع غذایی وجود دارد. همچنین ۷۶ درصد از معادن شهرستان فعال است که از آن‌ها ۲۴ نوع مواد معدنی استخراج می‌شود.» به گفته این مسئول، یک هزار و ۹۰۰ کارگر در معادن دامغان مشغول به کار هستند، که ۴۸ درصد اشتغال شهرستان به معادن اختصاص دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار