کد خبر: 978127
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
وقتی خبر فرو ریختن تعدادی از خانه‌ها در روستا‌های زلزله زده منتشر شد، معاون اول رئیس‌جمهور، بالاترین مقام دولتی بود که به مناطق زلزله زده رفت و در کنار قول و وعده‌های همیشگی، اعلام کرد مستاجر‌ها می‌توانند خانه‌هایی را اجاره کرده و اسکان یابند
حوريه ملكی
سرويس ايران جوان آنلاين: بامداد جمعه ۱۷ آبان ماه بود که زلزله‌ای به‌بزرگی ۹/ ۵ ریشتر حوالی شهر «تَرک» در شهرستان میانه را لرزاند. زلزله‌ای که ۶ کشته و حدود ۷۰۰ مصدوم بر جای گذاشت. اما مهم‌تر از این‌ها خرابی‌هایی بود که به وجود آمد و با توجه به فصل سرما و نزدیکی بارش‌ها، هرکس به این منطقه رفت فریاد برآورد که بعد از زلزله زندگی در چادر‌ها مقدور نخواهد بود و باید هرچه زودتر فکری برای آواربرداری‌ها و ساخت و ساز‌ها صورت گیرد. با این حال مسئولانی به مناطق زلزله زده سفر کردند و قول‌هایی هم دادند، اما حالا خبر می‌رسد در کنار سرمای شدید این منطقه، بارش برف هم آغاز شده، اما هنوز کانکس‌ها نرسیده‌اند.

وقتی خبر فرو ریختن تعدادی از خانه‌ها در روستا‌های زلزله زده منتشر شد، معاون اول رئیس‌جمهور، بالاترین مقام دولتی بود که به مناطق زلزله زده رفت و در کنار قول و وعده‌های همیشگی، اعلام کرد مستاجر‌ها می‌توانند خانه‌هایی را اجاره کرده و اسکان یابند و دولت هم این هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. اما روستا نشینان جایی برای اجاره پیدا نمی‌کردند. چون همه زندگی‌ها در یک سطح است و رفتن به روستا یا شهر دیگر هم امکانپذیر نیست. بنابراین تصمیم بر این شد تا آواربرداری‌ها و ساخت و سازها، کانکس‌هایی برای اسکان زلزله زدگان، به این مناطق ارسال شود.

سقف‌های ناامن در برابر پس لرزه‌ها
دقیقاً از ۱۷ آبان به بعد هر روز هوا سرد‌تر از روز قبل می‌شد تا جایی که اعلام شد از اوایل هفته جاری برف و باران و سرمای شدیدی بخش‌های زیادی از کشور را فرا می‌گیرد. نکته مهم‌تر اینکه این برف و سرما اول باید از سر زلزله‌زدگان می‌گذشت تا به شهر‌ها و استان‌های دیگر برسد. با این حال برف آغاز و درد و گرفتاری زلزله زدگان چند برابر شد. با اینکه سرمای سراب و میانه همیشه در صدر اخبار هواشناسی کشور قرار دارد ولی هنوز تعدادی از زلزله‌زدگان این مناطق در چادر زندگی می‌کنند و اگر از ساخت و ساز‌ها هم چشم پوشی کنیم، باید بگوییم که کانکس‌ها هم به این مناطق نرسیده‌اند. سرمای طاقت فرسای آذربایجان از یک طرف و پس لرزه‌های پشت سر هم، کم آرامش ساکنان این مناطق را بر هم زده بودند که دوباره زلزله‌ای به بزرگی ۴/۴ ریشتر شهرستان سراب را لرزاند تا دلهره‌ها از زندگی در خانه‌هایی که از زلزله قبلی جان سالم به در برده بودند صد برابر شود. بامداد دوشنبه بود. برف کم‌کم شروع به باریدن می‌کرد که طبق اعلام مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴/۴ ریشتر دوباره سراب را لرزاند تا هموطنانی که در خانه‌های خود بودند از ترس به کوچه و خیابان بیایند و ترجیح دهند برف و سرما را تحمل کنند تا اینکه بخواهند زیر سقف‌های نامطمئن بخوابند. حالا زلزله زده‌ها می‌گویند نه چادر بدهید نه خانه‌هایمان را بسازید، فقط کانکس بیاورید. با توجه به اینکه دولت تصمیم گرفته، مردم به جای دریافت کانکس در خانه‌های اجاره‌ای ساکن شوند و اجاره بهای آن‌ها را نیز به مدت شش ماه پرداخت کند، اما در روستا‌های این مناطق نه خانه‌هایی به آن صورت وجود دارد که بتوانند تعدادی از اتاق‌هایشان را اجاره بدهند و نه مردم جرئت دارند زیر سقف‌هایی بخوابند که با کمترین زلزله فروخواهد ریخت. از درستی نگرانی مردم همین بس که بعد از زلزله ۹/۵ ریشتری، تاکنون بیش از ۵۰۰ پس لرزه این مناطق را لرزانده است.

به هرحال در شرایطی که زلزله‌زده‌ها نمی‌دانند از سوز و سرما باید به کجا پناه ببرند در کنار آن با کمبود حمام و خدمات بهداشتی هم مواجه هستند مسئولان از واحد‌های مسکونی موقتی حرف می‌زنند که هنوز در دست ساخت است و احتمالاً بین ۱۲ تا ۱۵ متر خواهند بود. ناگفته نماند بنابر اعلام معاون سیاسی فرماندار شهرستان میانه، هنوز آواربرداری در مناطق زلزله‌زده این شهرستان به طور کامل تمام نشده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار