سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رئیس انجمن صنایع لوازمخانگی ایران از حضور فعال شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاه لوازمخانگی امسال خبر داد و گفت: «امسال نمایشگاه لوازمخانگی در سه بخش صنایع انرژی بر، صنایع غیرانرژی بر و قطعات برپا خواهد شد.»
برگزاری نمایشگاههای داخلی از جمله نمایشگاه لوازمخانگی میتواند در حوزه صادرات بسیار تأثیرگذار باشد و علاوه بر این باعث تعمیق ارتباط مردم با صنعتگران و فعالان اقتصادی نیز شود. معرفی توانمندیهای صنایع کشور، شناسایی رقبا، توسعه بازار تولیدات داخلی از مزیتهای دیگر برگزاری نمایشگاههای تخصصی محسوب میشود. براساس آمار، حدود ۶۰ میلیون دلار در سال ۸۶ در حوزه لوازمخانگی صادرات داشتهایم که این رقم در سال ۹۶ به ۳۳۰ میلیون دلار رسیده است.
رئیس انجمن صنایع لوازمخانگی ایران در نشست خبری نوزدهمین نمایشگاه لوازمخانگی در تشریح نحوه برگزاری نمایشگاه امسال گفت: امسال نمایشگاه لوازمخانگی در سه بخش شامل بخشهای صنایع انرژی بر، صنایع غیرانرژی بر و قطعات برپا خواهد شد. حبیبالله انصاری با اشاره به اینکه صنایع انرژی بر شامل گاز و برق میشود، افزود: در بخش صنایع غیرانرژی تمام ظروفی که در ایران تولید میشوند اعم از بلور، کریستال و چینی به نمایش درمیآید. ایران در تولید ظروف چینی شهرت خوبی در بازار جهانی دارد و علاوه بر این در بخش قطعهسازی لوازمخانگی نیز به پیشرفتهای قابل توجهی دست یافتهایم، بهگونهایکه با کشورهای مطرح در این زمینه رقابت داریم.
وی با بیان اینکه تنها قطعه لوازم خانگی که در کشور تولید نمیشود دستگاه کمپرسور یخچال است، اظهار داشت: امروزه ارتباط میان قطعهسازان و شرکتهای دانشبنیان از اهمیت ویژهای برخوردار است و در این راستا امسال نیز شرکتهای دانش بنیان در این نمایشگاه حضور فعالی خواهند داشت. وی گفت: امسال سال رونق تولید داخل است و زمانی میتوانیم این شعار را محقق کنیم که تولید داخل افزایش یابد و به دنبال آن بازار داخل نیز توسعه یابد. ایران با برخورداری از نیروی کار مختصص و تکنولوژیهای به روز میتواند از مزیت همسایگی با ۱۵ کشور بهره برده و با رشد صادرات میزان تولید داخل را نیز رونق دهد. رئیس انجمن صنایع لوازمخانگی ایران با اشاره به فروش لوازمخانگی قاچاق در داخل کشور بیان کرد: با وجود آنکه از سال ۹۷ ورود کالاهای خارجی به کشور ممنوع شده است، اما متأسفانه همچنان شاهد ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور هستیم که باید در راستای تحقق هدف رونق تولید به صورت جدی برای آن تصمیمی گرفته شود.
وی با اشاره به حضور تولیدکنندگان قطعات لوازمخانگی در نمایشگاههایی که در کشور سوریه و عراق برگزار شد، گفت: این حضور در راستای توسعه مبادلات تجاری بین فعالان اقتصادی و با هدف بررسی چالشها و موانع پیش روی صادرات به این کشورها انجام شد.
وی افزود: علاوه بر کشورهای عراق، سوریه و افغانستان، کشورهای اروپایی نیز جزو بازارهای هدف به شمار میروند، بهگونهایکه کالاهایی، چون چرخ خیاطی و آبگرم کن نیز به چند کشور اروپایی صادر میشود.