کد خبر: 977893
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
وزارت دفاع تایوان دیروز اعلام کرد که ناوگروه چین شامل ناو هواپیمابر این کشور از تنگه تایوان با مشایعت کشتی‌های امریکایی و ژاپنی در تنگه مناقشه‌برانگیز تایوان عبور کرده است
سرویس بین الملل جوان آنلاین:‌ چهار روز بعد از آنکه ناو جنگی غول‌پیکر موسوم به یواس‌اس‌چنسلور امریکا برای نهمین بار وارد تنگه تایوان شد، چینی‌ها هم در یک نمایش قدرت، یک ناو هواپیمابر ساخت این کشور را از تنگه تایوان عبور دادند تا هم هشداری به امریکا باشد و هم اخطاری به جهت‌گیری‌های انتخاباتی ضد چینی که دولت تایوان در پیش گرفته است.
وزارت دفاع تایوان دیروز اعلام کرد که ناوگروه چین شامل ناو هواپیمابر این کشور از تنگه تایوان با مشایعت کشتی‌های امریکایی و ژاپنی در تنگه مناقشه‌برانگیز تایوان عبور کرده است. عبور این ناوگروه همزمان شده با انتخاب ویلیام لای، سیاستمدار چین‌ستیز تایوان از طرف تساوی‌اینگ‌ون، رئیس‌جمهور تایوان به عنوان معاون خود در انتخابات ۲۰۲۰. تسای‌اینگ‌ون روز یک شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که ویلیام لای اکنون قرار است به عنوان نامزد معاونت او منصوب شود. ویلیام لای، آوریل سال ۲۰۱۸، زمانی که هنوز نخست‌وزیر بود، در جلسه پارلمان خودش را «نیروی استقلال تایوان» معرفی کرد و موضعش را در راستای حفظ حاکمیت و استقلال «کشور» تایوان دانست.
رئیس‌جمهور تایوان اشاره‌ای به استقلال‌طلبی ویلیام لای نکرده، ولی گفته که جزیره تایوان باید مقابل فشار چین ایستادگی کند و راه را به هنگ‌کنگ تحت حاکمیت چین که ماه‌هاست درگیر اعتراضات ضد دولتی است، نشان دهد. او گفت: «تصمیم گرفته‌ام تا دعوت رئیس‌جمهور تسای را بپذیرم و به عنوان معاون او برای شرکت در انتخابات مبارزه کنم و در این تاریک‌ترین دوره برای متحد کردن و دفاع از تایوان مشارکت داشته باشم و همچنان پرتو چراغ دموکراسی و راه را برای هنگ‌کنگ نشان دهیم و جهان را روشن کنیم.»‌هنوز ساعتی از سخنان خانم تساوی اینگ‌ون نگذشته بود که خبر عبور ناو هواپیمابر چین از تنگه تایوان منتشر شد. وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای که درباره عبور ناوگروه چینی منتشر کرده، اشاره دقیقی به زمان عبور آن از تنگه تایوان نکرده، ولی گفته که این ناوگروه حین عبور از تنگه تایوان که جزیره مناقشه‌برانگیز تایوان را از سرزمین اصلی چین جدا می‌کند، از طرف کشتی‌های امریکایی و ژاپنی مشایعت شده است. «جوزف وو» وزیر خارجه تایوان در واکنش به عبور ناوگروه چین از تنگه تایوان در پیامی توئیتری نوشت: «رأی‌دهندگان مرعوب نخواهند شد! آن‌ها در صندوق‌های رأی به چین، نه خواهند گفت.» پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین و تحرکات امریکا در تنگه تایوان و همچنین فروش سلاح توسط واشنگتن به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» می‌داند. چهار شنبه هفته قبل یواس‌اس‌چنسلور ناو جنگی غول پیکر امریکایی هم برای نهمین بار وارد تنگه تایوان شده بود که پکن این اقدام را یک حرکت تحریک آمیز توصیف کرد و ظاهراً عبور ناوگروه چینی واکنشی به قدرت‌نمایی امریکایی‌ها بوده است. همان موقع روزنامه ساوت‌چاینا روز چهار شنبه گزارش داد: هفته‌ها پیش از انتخابات ریاست جمهوری تایوان این اقدام نظامیان امریکا احتمالاً توسط پکن تحریک آمیز تلقی می‌شود.

کسینجر: جنگ تجاری امریکا و چین فاجعه‌بار است
هنری کسینجر هشدار داده که جنگ تجاری امریکا و چین می‌تواند منجر به یک «نتیجه فاجعه‌بار» حتی بدتر از جنگ‌های جهانی شود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هنری کسینجر، وزیر امور خارجه اسبق امریکا در یک سخنرانی در شهر نیویورک بیان کرد، «آینده جهان» وابسته به این است که امریکا و چین اختلافات‌شان را حل کنند. او هشدار داد، رقابت میان این دو قدرت اول اقتصادی جهان «دائمی» است و آن‌ها مجبورند به رقابت میان خود «عادت کنند» یا با ریسک تبعاتی فاجعه‌بار مواجه شوند.
کسینجر گفته که یک سری اختلافات بنیادین در روش‌های مذاکره چینی‌ها و امریکایی‌ها وجود دارد، بنا بر این لازم است امریکا ذهنیتش را درباره چین به عنوان یک قدرت در حال ظهور تغییر دهد. او ادامه داد: دیگر نمی‌توان فکر کرد که یک طرف می‌تواند بر طرف دیگر مسلط شود؛ بنابراین کشور‌هایی که عادت کرده بودند به این که خودشان را استثنایی و یگانه بپندارند حالا باید به این حقیقت عادت کنند که رقیبی برای آن‌ها وجود دارد. وزیر امور خارجه اسبق امریکا گفت، با توجه به تاریخ تحولات میان ابرقدرت‌ها تعارضات «اجتناب‌ناپذیر» هستند، اما شکست در ترمیم روابط هم می‌تواند شدیداً خطرناک باشد. کسینجر افزود: شاید نتوان به توافقی تمام و کمال دست یافت، اما آنچه که الزامی است این است که دو کشور درک کنند یک نزاع دائمی بین آن‌ها نمی‌تواند برنده‌ای داشته باشد. او اظهار کرد: «اگر وضعیت منجر به یک نزاع دائمی بین این دو کشور شود، نتیجه‌ای فاجعه‌بار رقم خواهد خورد. این نتیجه بدتر از جنگ‌های جهانی خواهد بود که تمدن اروپایی را تخریب کردند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار