کد خبر: 977570
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
رئیس‌جمهور ترکیه که روز چهار شنبه برای حل برخی اختلافات با امریکا به واشنگتن سفر کرده بود، در پی بازگشت از این سفر، ضمن انتقاد از تهدید‌های امریکا علیه کشورش درباره خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس ۴۰۰، گفت که آنکارا حتی در صورت دستیابی به سیستم‌های پاتریوت امریکایی، از سیستم‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه صرف‌نظر نخواهد کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «رجب طیب اردوغان» روز پنج شنبه گفت: «ترکیه می‌تواند سامانه‌های پاتریوت را از امریکا خریداری کند، اما جنجالی که اکنون بر سر اس۴۰۰ درست کرده‌اند، دخالت در امور داخلی و حاکمیتی ماست.»‌اردوغان افزود: «به امریکا گفته ایم که در صورت پیشنهاد این کشور برای تحویل سیستم‌های پاتریوت به ما تحت شرایط مناسب، آن را خریداری می‌کنیم. اما از نظر ما، پیشنهاد امریکا برای چشم‌پوشی از سیستم‌های اس ۴۰۰، کاملاً اشتباه است. برای ما مهم است که اس ۴۰۰ را در سیستم دفاعی مان داشته باشیم. ما اس ۴۰۰ و پاتریوت‌ها را خریداری می‌کنیم، زیرا در پی گسترش سیستم دفاعی مان به شیوه‌ای متفاوت هستیم. این راهبرد نیرو‌های مسلح ماست.»

رئیس‌جمهور ترکیه انتخاب بین روسیه و امریکا در راستای سیاست خارجی آنکارا را رد کرد و گفت: «سیاستمدارانی هستند که از من می‌پرسند، چه کسی دشمن است؛ امریکا یا روسیه. من دشمن نمی‌خواهم بلکه خواستار دوستی با امریکا و روسیه هستم. این، هدف ماست و گام مطابق به سوی آن را برمی داریم.» وی گفت که از همتای امریکایی خود در ارتباط با مناقشات درباره جنگنده‌های «اف ۳۵» و «اس۴۰۰» بازخورد بهتری دریافت کرده است. اردوغان درباره علت برخی اختلافات بین دو کشور به خبرنگاران گفت: «حلقه افراد ضد ترامپ به شدت در تلاش هستند تا روابط ما را تخریب کنند.»

این موضع‌گیری در حالی است که سران دو کشور، درباره چگونگی غلبه بر اختلاف‌هایی که درباره طیفی از مسائل مهم از جمله، حمله آنکارا به شمال سوریه و خرید اس ۴۰۰ روسیه داشتند، توضیحی ندادند. پیش‌تر خبرگزاری رویترز گزارش کرده بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا روز چهارشنبه، اردوغان را وادار به صرف نظر از خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه کرد و آن را یک «چالش بسیار جدی» برای روابط دوجانبه توصیف کرد.

ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با اردوغان گفته بود: «دستیابی ترکیه به تجهیزات نظامی پیشرفته روسیه همچون اس ۴۰۰، چالش بسیار جدی را برای ما به وجود آورده است و ما به طور مداوم در این خصوص بحث می‌کنیم. امروز درباره آن صحبت کردیم و درآینده نیز در این خصوص صحبت خواهیم کردیم و امیدواریم بتوانیم این اوضاع را برطرف کنیم.»

کاخ سفید نیز بیانیه‌ای را با لحن قاطعانه‌تر از دو رئیس‌جمهور منتشر کرد که در آن نوشته شده بود: «برای رسیدن به پیشرفت در جناح‌های دیگر، حل موضوعاتی مربوط به خرید سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ روسیه و تقویت همکاری دفاعی ما، اهمیت دارد.»

واشنگتن اقدام آنکارا در خرید اس ۴۰۰ را حرکتی می‌داند که با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سازگاری ندارد. ضمن اینکه تهدیدی برای جنگنده‌های امریکایی اف۳۵ محسوب می‌شود. امریکا همچنین نگران است که ترکیه به بهای صرف‌نظر کردن از امریکا، روابط با مسکو را تقویت کند. با این وجود، ترکیه بدون توجه به تهدیدات امریکا به تحریم، دریافت اولین محموله اس ۴۰۰ روسیه را در ماه ژوئن آغاز کرد و امریکا نیز در اقدامی تلافی‌جویانه، فروش اف۳۵ به آنکارا را ممنوع اعلام کرد و این کشور را از پروژه تولید این جنگنده‌ها خارج کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار