کد خبر: 977402
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۱
زیان‌های ناشی از بازی امریکا با ارزش دلار و سلطه‌ای که جهانی بودن این ارز برای امریکا به همراه آورده‌است، کشور‌ها را برآن داشته تا از طریق ارز‌های دیجیتال و احیای پیمان‌های پولی و کالایی اقتصاد خود را از شر دلار خلاص کنند، این در حالی است که باید دید این بار امریکا برای بقای سلطه در حال زوال خود بر دنیا به چه اهرمی دست‌اندازی می‌کند و آیا سلطه بر دنیا از طریق فناوری‌های دیجیتال و هاب اطلاعاتی در برنامه‌های این کشور است یا خیر؟
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، اگر چه هنوز هم بازی با ارزش ارز، جنگ‌های ارزی را در دنیا به منصه ظهور می‌گذارد، اما به اعتقاد کارشناسان کشور‌هایی که از جنگ‌های ارزی آسیب دیده‌اند در صددند با فاصله گرفتن از دلار و به کار بردن ارز‌های دیجیتال و پیمان‌های پولی، اقتصاد خود را از جنگ‌های ارزی خارج کنند، به همین دلیل است که کشورهایی، چون روسیه و چین تصمیماتی برای پایان دادن بر سلطه دلار در مبادلات را عملیاتی کرده‌اند در این بین گفته می‌شود که بعد از عصر جنگ‌های ارزی، جنگ‌های ارز‌های دیجیتال را شاهد خواهیم بود که پایه چنین درگیری‌هایی قدرت نهفته شده در هاب‌های فناوری‌های دیجیتالی اطلاعاتی و ارتباطاتی است

سهم دلار در صندوق ثروت ملی روسیه کاهش می‌یابد
در همین راستا وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد که قصد دارد سهم دلار از ساختار صندوق ثروت ملی این کشور را کاهش دهد. به گزارش «فارس» به نقل از اسپوتینک، ولادیمیر کولیچف، معاون وزارت اقتصاد روسیه، اعلام کرد که مسکو قصد دارد سهم دلار از ساختار صندوق ثروت ملی این کشور را کاهش دهد و در حال حاضر وزارت اقتصاد روسیه در حال مطالعه استفاده از ارز‌های دیگر نظیر یوآن چین در ساختار این صندوق است. وی افزود: من اعلام می‌کنم که سهم دلار در ساختار صندوق کاهش خواهد یافت. ما در حال مطالعه روی ارز‌های دیگر هستیم و این ارز‌ها شامل همه ارز‌های حساب ذخیره کشور‌ها و آن‌هایی که در ذخایر استاندارد صندوق بین‌المللی پول هستند، شامل یوآن می‌شود. وزارت اقتصاد روسیه قصد دارد در سال ۲۰۲۰ ساختار صندوق این کشور را تغییر داده؛ چراکه ساختار ارز‌های خارجی و طلای این کشور تغییر کرده‌است. طی دو سال گذشته بسیاری از کشور‌ها از برنامه خود برای کاهش وابستگی و استفاده از دلار خبر دادند.

مقررات برق مراکز استخراج رمز ارز‌ها تعیین شد
در همین رابطه ایران هم اقدام‌های عملی را در دستورکار قرار داده‌به طوری‌که سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه ماینر‌ها نسبت به تعیین قیمت صادراتی برق اعتراضی ندارند، گفت: قیمت برق مراکز استخراج رمز ارز‌ها به ازای هر کیلووات ساعت در هشت ماه از سال ۴۸۰ تومان و برای چهار ماه گرم سال دو برابر متوسط قیمت صادراتی برق خواهد‌بود. مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با «فارس» با اشاره به اینکه ماینر‌ها از امروز می‌توانند برای دریافت مجوز فعالیت رسمی در استخراج رمز ارز‌ها اقدام کنند، گفت: مقررات تأمین برق مراکز استخراج رمز ارز‌ها مشخص شد و براساس این مقررات قیمت برق مراکز استخراج رمز ارز‌ها به ازای هر کیلووات ساعت معادل متوسط قیمت صادراتی برق ۹۶۵ تومان خواهد بود که در هشت ماه از سال این مقدار ۵۰ درصد مبلغ متوسط قیمت صادراتی یعنی ۴۸۰ تومان خواهد بود و برای چهار ماه گرم سال دو برابر متوسط قیمت صادراتی برق خواهد بود.

وی افزود: البته این مراکز امکان استفاده از برق را برای ۳۰۰ ساعت از سال که ساعات اوج بار مصرف است و در ماه‌های تیر و مرداد خواهد بود، ندارند و در این ساعات استفاده از برق برای آن‌ها ممنوع است.

رجبی مشهدی گفت: هزینه‌های انشعاب عمومی برق برای این استخراج کنندگان رمز ارز‌ها در یافت نخواهد شد و در صورتی که این مراکز به صورت مجتمع و میزان مصرفی بالاتر باشند از تخفیفات بیشتری برخوردار خواهد شد. وی گفت:‌آن مرکزی که به شبکه برق متصل می‌شوند، میزان تخفیفات آن‌ها ۲۰ درصد خواهد بود و علاوه بر این تخفیف در صورتی که از تجهیزات داخلی استفاده کنند ۱۵ درصد دیگر به این تخفیف اضافه می‌شود و جمعاً تخفیفات ۳۵ درصد خواهد بود.

پاداش به معرفی‌کنندگان استخراج‌کنندگان رمز ارز‌های متخلف
وی ادامه داد: بنابراین استفاده غیرمجاز از استخراج رمز ارز‌ها ممنوع است و اگر مجوز از وزارت صنعت نداشته باشند یا از انشعابات غیرمجاز استفاده کنند با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد پس کسانی که به شناسایی این افراد کمک کنند پاداش تعلق خواهد گرفت که تا ۲۰ درصد خسارت وارده خواهد بود.

رجبی مشهدی در پاسخ به این سؤال که تاکنون چه میزان مجوز قانونی برای استخراج رمز ارز‌ها صادر شده‌است، گفت: از امروز درخواست‌کنندگان و متقاضیان می‌توانند برای دریافت مجوز اقدام کنند، اما موضوعی که حائز اهمیت این است که تمام این درخواست‌کنندگان و متقاضیان استخراج رمز ارز‌ها مجهز به کنترل هوشمند خواهند شد و وضعیت آن‌ها کاملاً رصد خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این سؤال که ماه‌ها است که فعالان رمز ارز‌ها و انجمن بلک‌چین نسبت به به بالا بودن تعرفه دریافت شده از ماینر‌ها معترض هستند آیا اعتراضی نسبت به این موضوع و مصوبه داشته‌اند، گفت: فعلاً که اعتراضی نداشته‌اند، چون در هشت ماه از سال تعرفه آن‌ها ۴۵۰ تومان است و این نشان می‌دهد که از آن‌ها حمایت شده‌است.

چین تا ۳ ماه آینده یک ارز مجازی منتشر می‌کند
چین زیرساخت‌های لازم برای عرضه ارز مجازی توسط بانک مرکزی این کشور را فراهم کرده و احتمالاً طی دو سه ماه آینده این ارز منتشر خواهد شد. به گزارش «فارس» به نقل از راشاتودی، پکن زیرساخت لازم موسوم به پرداخت الکترونیک ارز دیجیتال را که به بانک مرکزی این کشور این امکان را می‌دهد تا ارز مجازی ایجاد کرده و به بانک‌های این کشور عرضه کند را فراهم کرده و قرار است ارز مجازی چین توسط شبکه‌هایی به نام الی‌پی و ویچت‌پی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی جابه‌جا شود. جک لی، مدیر مؤسسه HCM کپیتال با اعلام این خبر گفت: بنابراین پکن تمام بستر و شبکه مورد نیز را دارد. من فکر می‌کنم که خیلی زود شاید طی دو تا سه ماه آینده شاهد عرضه ارز مجازی توسط پکن باشیم.

وی تأکید کرد: عرضه این ارز می‌تواند به شکل آزمایشی شروع شده و قرار نیست به طور کامل جای پول فیزیکی را در مبادلات مالی بگیرد.

دنی یلا استوفل، یکی از اعضای کابینه سوئیس می‌گوید: عرضه احتمالی یک ارز مجازی توسط چین می‌تواند دولت‌های دیگر کشور‌ها در سراسر جهان را بر آن دارد که نسبت به نحوه استفاده و قانونمند‌کردن فناوری بلاکچین تصمیم‌گیری کند. وی تأکید کرد: اگر دولت‌ها متوجه بشوند که این مسئله به طور کاملاً واقعی در حال رخ دادن است و بفهمند که سؤالات و چالش‌های مربوط به ارز‌های الکترونیکی کاملاً حقیقی هستند، من امیدوارم که این مسئله باعث شود که شاهد ورود دولت‌ها در سراسر جهان به این مسئله باشیم.

شی جی پینگ، رئیس‌جمهور چین، اخیراً خواستار بالا بردن سطح سرمایه‌گذاری و تحقیقات در زمینه ارز مجازی در این کشور شده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار