کد خبر: 977352
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
ربیعی در حاشیه جلسه هیئت دولت:
مبارزه با فساد برای مردم باید شفاف و اطمینان‌آور باشد و همه جناح‌ها را در بر بگیرد. در مواردی هم که ادعا شده است که از قبل این مفاسد گفته نشده است، مصوبه شورای عالی امنیت ملی در برخی از این موارد برای پیگیری موضوع ابلاغ خواهد شد.
سرويس سياسی‌ جوان آنلاين: سخنگوی دولت از اقدامات قوه قضائیه در مبارزه با فساد حمایت کرد.
به گزارش مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت تصریح کرد: مبارزه با فساد برای مردم باید شفاف و اطمینان‌آور باشد و همه جناح‌ها را در بر بگیرد. در مواردی هم که ادعا شده است که از قبل این مفاسد گفته نشده است، مصوبه شورای عالی امنیت ملی در برخی از این موارد برای پیگیری موضوع ابلاغ خواهد شد. این موارد حتماً اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: افکار عمومی باید بدانند که اهتمام ما به فساد هیجانی، کوتاه مدت و یکسویه نیست، جامعه باید در این خصوص اطمینان پیدا کند. بار دیگر تأکید می‌کنم نظر دولت در مبارزه با فساد، فسادستیزی ساختارمند و بلندمدت است، باید نظارت مردم افزایش یابد. وی اظهارداشت: در این راستا دولت از قوه قضائیه و مقننه حمایت کرده است.

ربیعی ادامه داد: تصمیمات اداری که برخی گرفته بودند و نه کسی پول برده بود و نه کسی پولی خورده بود، به منزله یک فساد بزرگ بار‌ها تکرار شد. رئیس کل بانک مرکزی در مورد ۱۸میلیارد دلار قرار بود اطلاعیه صادر کند که فکر می‌کنم صادر شده است، حتی در وزارت بهداشت هم افرادی که تخلفاتی را انجام داده بودند به دادگاه معرفی شده بودند و باید پول‌ها را پس بدهند.

وی افزود: یکی از اتهاماتی که به آقای روحانی می‌زنند این است که چرا فضا را دوقطبی کرده‌اید. آیا شیوه تبلیغات در مبارزه با فساد، دوقطبی کردن جامعه نبود؟ آیا جامعه احساس می‌کند شیوه مقابله با فساد همه‌گیر بوده است؟ ربیعی اظهار داشت: یک فرد را به خاطر پرونده دوران دانشگاه احضار کردند، به نوعی در اخبار اعلام شد که اصلا ربطی به مسئولیت دیگرش نداشت. سخنگوی دولت گفت: حاشیه‌سازی‌هایی که انجام می‌شود، به مبارزه با فساد آسیب می‌زند، رئیس‌جمهور به خاطر رسالتی که در قانون اساسی دارد، عمل می‌کند.

مباحث رئیس‌جمهور در یزد ربطی به انتخابات ندارد
ربیعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی افراد می‌گویند صحبت‌های رئیس‌جمهور در یزد، جنبه انتخاباتی داشت، تصریح کرد: رئیس‌جمهور دغدغه‌های ملی و شعار‌های دولت را مطرح کرد و معتقد به مبارزه با فساد است و این مسئله هیچ ربطی به انتخابات ندارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: متأسفانه بنده دیدم که بیانیه‌ای صادر شده مبنی بر اینکه استانداران خطی هستند، در حالی که نقد‌هایی از این سمت به دولت می‌شود که استانداران بدون گرایش خطی و از همه مشرب‌های سیاسی هستند و این جفای بزرگی بود که به دولت نسبت داده شد و نباید دولت را متهم به این مسئله کرد. وی اظهار داشت: دولت هیچ مداخله‌ای در انتخابات به جز ایجاد امنیت، ظرفیت برای حضور مردم و افزایش مشارکت آنان نخواهد داشت و به شدت اظهاراتی مبنی بر اینکه دولت مداخله دیگر را دارد، تکذیب می‌کنم و همچنین وزیر کشور و همکاران وی نیز افرادی اعتدالی هستند و از نظر اخلاقی، شرعی و تعهدی خواستار قانون اساسی هستند و نه تنها به دنبال مداخله در انتخابات نخواهند بود، بلکه جلوی مداخله افراد در انتخابات را نیز می‌گیرند.

به دنبال متهم کردن قوه قضائیه نیستم
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا اظهارات رئیس‌جمهور در یزد به ویژه پیرامون موضوع مبارزه با فساد، دوقطبی‌سازی نبود؟ تصریح کرد: در وهله اول در پاسخ به سؤال کسانی که می‌گویند چرا دولت در این باره شش سال سکوت کرده بود، پاسخ مشروح و مکتوب خواهم داد، چراکه مصوبات و نامه‌های آن موجود است.
وی خاطرنشان کرد: بنده به دنبال متهم کردن قوه قضائیه نیستم و همه ما از هر حرکتی برای مبارزه با فساد حمایت می‌کنیم بلکه بحث ما این بود که آیا آنچه تا به حال به خصوص در مورد بازتاب برخورد با فساد رخ داده است، دو قطبی‌سازی بوده یا خیر.

ربیعی بیان کرد: بنده حداقل می‌توانم این موضوع را مطرح کنم آیا تبعیض در اطلاع رسانی در مبارزه با فساد و انگاره‌سازی دولت فاسد صورت نگرفته است؟ آیا طرح این مباحث به نفع جامعه بوده است؟ این اتفاقات رخ می‌داد و به نظرم دوقطبی‌سازی پیش از این آغاز شده بود و قطعاً چنین اتفاقاتی در تصمیم مردم برای رأی دادن اثری نخواهد گذاشت و مردم به صورت هیجانی در انتخابات تصمیم‌گیری نمی‌کنند.
سخنگوی دولت گفت: در این زمینه دولت و دستگاه‌های مختلف بیانیه خواهند داد و کمک خواهند کرد همه قوا در کنار هم بتوانند به مردم آرامش روانی دهند و ملت اطمینان پیدا کنند و نباید رفتار‌ها به گونه‌ای باشد که در جامعه این گونه استنباط شود که عده‌ای در سایه نشسته‌اند و کاری نمی‌کنند.

وی درباره شب‌نامه‌ای که در مجلس منتشر شده، صحبت‌های رئیس کمیسیون امنیت ملی پیرامون آنکه پیگیر برکناری رئیس‌جمهور هستند و واکنش دولت به این سخنان گفت: هر چیزی در مجلس مطرح می‌شود، باید به تأیید هیئت رئیسه برسد. این سنت شب‌نامه هم چیز جدیدی بوده که در مجلس پخش شده است. من فکر می‌کنم این‌گونه اقدامات به آرامش جامعه کمکی نمی‌کند. ربیعی ادامه داد: اینکه بگوییم می‌خواهیم رئیس‌جمهور را پایین بیاوریم، استیضاح کنیم و تشابه‌سازی‌هایی که می‌کنند، کار خوبی نیست و متأسفانه حدود اختیارات ما نیز محدود است، البته بدمان نمی‌آید که از ما انتقاد شود، اما اگر به نحوی پیش بروند که زیر دل مردم خالی شود و احساس عدم اطمینان به سیستم پیدا کنند، کار خوبی نیست و ما رسیدگی به آن را به مجلس واگذار کردیم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات رئیس‌جمهور در یزد مبنی بر اینکه قبلا ۲ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان اوراق خریداری شده و امریکا مسدود کرده است و همچنین ادعا‌هایی در مورد گم شدن چندین میلیارد دلار پول داشته است، گفت: امروز در دولت تأکید شد که همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط اطلاعیه مشروحی در این زمینه بدهند، بنده هم پیگیر هستم که اطلاع رسانی کامل در این زمینه انجام شود.
وی اظهار داشت: سؤال مشخص شما در مورد ۲ میلیارد دلار بود، باید توضیح دهم که این مبلغ ۱/ ۸ میلیارد دلار اوراق خریداری شده بوده است که در دولت بعد از آقای خاتمی خریداری شده تا سرمایه گذاری کنند. اخطار کردند که پول را ببرید و بر اساس این اخطار پول در زمان خودش برداشت نشده است.

ربیعی ادامه داد: اینکه این تصمیم چگونه اتخاذ شده و چرا پول در زمان خودش برداشت نشده است، ابهامی بود که در نظر رئیس‌جمهور محترم بود که روشن شدن این موضوع ضروری است. سخنگوی دولت گفت: یکی از این موضوعات مربوط به پول‌های بابک زنجانی بوده است که ۸۰۰میلیون دلار از بانک به دستور فردی گرفته شده، منهای مواردی که از فروش نفت درآمد داشته است که باید همه موضوعات پیگیری شود. موضوع ما نحوه پیگیری پرونده و بررسی راهکار‌های بازگشت پول‌هاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار