کد خبر: 977219
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
برگزاری نشست کمیته صیانت از ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی در ورزش با واکنش متناقض دو عضو این کمیته همراه شد.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: وزیر ورزش و جوانان بر پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری فدراسیون فوتبال و سالم‌سازی فضا‌های ورزش از طریق برخورد‌های قاطع و قانونی تأکید کرده، در حالی که مهدی تاج مسئولیت را به گردن باشگاه‌ها انداخته و کماکان به تشریح نقش مهم فوتبال در سرگرم کردن مردم پرداخته است!

تنها ۱۰ هفته از فصل جدید لیگ برتر فوتبال می‌گذرد و در همین زمان کم نیز آوازه حواشی مختلف مستطیل سبز کشورمان به گوش همه رسیده است. اتفاقات تلخ و نگران‌کننده هفته‌های اخیر پس از اتفاقات دیدار تراکتورسازی – استقلال به اوج رسید. سر دادن شعار‌های تفرقه‌انگیزی که منافع ملی کشورمان را نشانه رفته بازتاب زیادی داشته و حمایت‌های خارجی تلنگری بود برای مسئولانی که فوتبال را به حال خود رها کرده‌اند. البته این موضوع حساس فقط به یک ورزشگاه خلاصه نشد و برافراشته شدن پرچم کشور همسایه که اتفاقاً با تنش‌های سیاسی داخلی نیز دست و پنجه نرم می‌کند، بحث بی‌دروپیکر بودن ورزشگاه‌ها را دوباره سر زبان‌ها انداخته است. علاوه بر این فحاشی و توهین تماشاگران را نیز باید از حواشی همیشگی فوتبال ایران خواند، حاشیه‌ای که همین چند هفته پیش به یک بحران تبدیل شد. به همین خاطر بود که مسعود سلطانی‌فر پس از تأکید بر حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی به عنوان یک اصل خدشه‌ناپذیر در ورزش، دستور تشکیل کارگروه صیانت از ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی در محیط‌های ورزشی را صادر کرد. با اینکه انتظار می‌رفت با تشکیل این کمیته و حضور مسئولان ورزشی و سایر نهاد‌ها حرکت مهمی در جهت حاشیه‌زدایی از فوتبال صورت گیرد، اما خروجی اظهارنظر‌ها امیدوار‌کننده نبود.

وظیفه پاسخگویی
در جلسه اخیر کمیته صیانت، وزیر ورزش از همه، از جمله فدراسیون فوتبال و رسانه‌ها خواسته که حساسیت حواشی فوتبال را از یاد نبرند. سلطانی‌فر که صحبت‌هایش در سایت وزارت ورزش منتشر شده، صراحتاً به نقش مجموعه تحت مدیریت مهدی تاج در بروز این حواشی اشاره کرده است: «در موضوع صیانت از ارزش‌ها و اخلاق در میادین ورزشی، باشگاه‌ها مسئولیت اصلی را دارند و فدراسیون فوتبال هم باید پاسخگو باشد. سایر دستگاه‌ها نیز باید از برنامه‌ها و فعالیت‌های آن‌ها حمایت کنند. از رسانه‌ها انتظار همکاری و آرامش بخشیدن به فضای ورزش کشور را دارم، نباید فضای ورزش تلخ شود. نگاه کمیته صیانت، تنها منحصر به فوتبال نیست، بلکه مصوبات آن در سایر رشته‌ها مانند والیبال، بسکتبال و کشتی نیز باید توسط باشگاه‌ها و فدراسیون‌های مربوط دقیقاً اجرا شود.» وزیر ورزش در ادامه حساسیت مسئولان، به ویژه مقام معظم رهبری به اتفاقات ورزشی را مهم خواند: «از بالاترین رده کشور تا همه مردم به اتفاقاتی که در فوتبال و ورزش رخ می‌دهد، حساس هستند. خود رهبر معظم انقلاب نیز روی مسابقات ورزشی حساس هستند و همیشه در دیدار‌هایی که داشتیم، ایشان رهنمود‌های خود را بیان کردند و پیگیر مسائل ورزش کشور و نتایج قهرمانان بودند.»

کوتاهی نکردن از برخورد انضباطی با حاشیه سازان نکته مهمی بود که سلطانی‌فر بر آن صحه گذاشت: «هیچ مدیر باشگاه، بازیکن، مربی و حتی مسئولی اجازه ندارد با پرداختن به حواشی، فضای امن و جذاب ورزش، به ویژه فوتبال را پرالتهاب کند. از فدراسیون‌ها می‌خواهیم با حاشیه‌سازان که امنیت و آرامش خاطر مردم را به‌هم می‌زنند برخورد انضباطی کنند و در این مورد کوتاهی نداشته باشند. باید جلوی بداخلاقی، فحاشی و هتاکی برخی طرفداران ورزشی گرفته شود و مردم باید در محیطی شاد، آرام و سالم بیننده رقابت‌های ورزشی باشند. توقع ندارم همه چیز را خوب جلوه دهیم، اما به شایعات هم دامن نزنیم و فضای ورزش را برای مردم تلخ نکنیم. من از رسانه‌ها انتظار همکاری و آرامش‌بخشی به فضای ورزش کشور را دارم. نقد کردن هیچ ایرادی ندارد و اتفاقاً من هم طرفدار انتقاد صحیح، عالمانه و تقویت آگاهی مردم هستم، ولی نقد‌ها نباید منجر به ایجاد دغدغه و اضطراب برای مردم شود.»

تهدید نداریم
مسئله اصلی اینجاست که متولی اصلی فوتبال کشورمان حاضر نیست مسئولیت‌هایش را قبول کند. تاج پس از حضور در نشست کمیته صیانت از مدیریت حواشی و پرهیز از تهدید اهالی فوتبال سخن گفت: «در حوزه فوتبال چیزی به نام تهدید نداریم و از این مسیر به تنهایی کار درست نمی‌شود، بلکه باید با مدیریت، حواشی را از بین ببریم. برنامه و هدف اصلی ما حفظ و ارتقای شرایط لیگ فوتبال کشور است و نباید اجازه دهیم هیچ خدشه‌ای به آن وارد شود. فوتبال برای همه مردم محبوبیت دارد و مورد استقبال و توجه آنهاست و تمام گروه‌ها و جناح‌های سیاسی و ارزشی کشور با فوتبال میانه خوبی دارند.» رئیس فدراسیون برخورد با خاطیان را بهانه‌ای برای محرومیت تماشاگران اصلی فوتبال عنوان کرد: «فوتبال بخش عمده‌ای از جامعه را پوشش می‌دهد. ما ۵۶۰۰ مسابقه را در طول سال برگزار می‌کنیم که ممکن است در بین آن در چند مسابقه هم مشکلی پیش آید که باید با بررسی لازم به یک استاندارد مطلوب برسیم. استادیوم‌ها مکانی است که به خاطر هیجان امکان دارد اتفاقات زیادی در آن‌ها رخ دهد و در این بین تعدادی هم تخطی کنند، ولی نباید به این بهانه تماشاگران اصلی و علاقه‌مند محروم شوند.»

مهدی تاج در حالی به نقش کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون اشاره کرده که در سال‌های اخیر آرا منتشر شده از سوی آن‌ها تأثیری در کاهش حواشی فوتبال نداشته است: «نهاد‌های مهمی از جمله کمیته اخلاق و کمیته انضباطی در فدراسیون داریم که در زمان خودش برای حفظ ارزش‌های فوتبال اقدام می‌کنند، ولی در هر صورت مسئول اصلی حفظ شئون فوتبال در جریان مسابقات باشگاه‌ها هستند. بلیت‌فروشی در اختیار باشگاه‌هاست و فدراسیون و سازمان لیگ هیچ دخالتی ندارد. باید به سمتی برویم که باشگاه‌ها امور اصلی را در دست بگیرند و در قبال آن پاسخگو باشند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار