کد خبر: 977206
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
وزیر امور خارجه روسیه ضمن درخواست از کرد‌ها برای مشارکت در روند سیاسی سوریه و لزوم ثابت‌قدم بودن در مواضع خود تأکید کرد که واشنگتن به دنبال تشکیل یک شبه دولت در شرق فرات است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در سخنرانی خود در مجمع صلح پاریس، گفت، امریکا به دنبال جداسازی غیرقانونی مناطق شرق فرات و ایجاد یک شبه‌دولت جداگانه است. به نوشته «اسپوتنیک»، دمشق، مسکو، آنکارا و دیگر کشورها، به طور مکرر از تلاش امریکا برای ادامه تصرف مناطق نفت‌خیز سوریه، انتقاد کرده‌اند و تأکید می‌کنند که این‌گونه اقدامات نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

وی افزود: «آن‌ها (امریکا) هر کاری را برای ایجاد یک شبه‌دولت در سواحل رود فرات انجام می‌دهند و از کشور‌های حوزه خلیج فارس می‌خواهند برای ایجاد یک حکومت محلی بر پایه نیرو‌های دموکراتیک سوریه (کردها)، سرمایه‌گذاری کنند. هدف آن‌ها جدا کردن این منطقه از سوریه و داشتن کنترل کامل بر روی میادین نفتی آن است.»
لاوروف همچنین از تلاش برای ممانعت از سرمایه‌گذاری متحدانش برای بازسازی سوریه بعد از جنگ گفت و افزود: «زمانی که نوبت به بازسازی سوریه رسید، ما از آن حمایت کردیم و به همراه دولت سوریه، از همه کشور‌ها (دعوت به همکاری) کردیم تا شرایطی را برای نوسازی و بازگشت آوارگان ایجاد کنیم و این کشور بتواند به زندگی عادی بازگردد. امریکا قاطعانه لزوم این امر را انکار کرد و متحدانش (ناتو، اتحادیه اروپا و دیگر کشور‌های منطقه) را از سرمایه‌گذاری در هرگونه پروژه مناطق تحت کنترل دولت سوریه، منع کرد.»

لاوروف همچنین از کرد‌های سوریه خواست تا در مذاکرات سیاسی اوضاع این کشور، شرکت کنند و از نمایندگان کرد خواست تا در موضع خود ثابت‌قدم باشند. وزیر خارجه روسیه در پایان تأکید کرد، من شک ندارم که راه‌حل برای سوریه فقط زمانی حاصل خواهد شد که منافع کرد‌ها و همه دیگر اقوام و گروه‌های سوری مورد ملاحظه قرار بگیرد.

اردوغان: ناتو ما را تنها گذاشته است
رئیس‌جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان قبل از پرواز به امریکا با بیان اینکه امریکا بیش از ۳۰۰ هزار کامیون برای نیرو‌های کرد سوریه فرستاده است، به خبرنگاران گفت: «برای ما بسیار مهم است که کشور‌های ناتو در طرف ما باشند. اجلاس اتحادیه در تاریخ سوم و چهارم دسامبر در لندن را بسیار مهم ارزیابی می‌کنیم. وقتی ناتو متحد خود را در مبارزه با تروریسم تنها می‌گذارد غیر قابل توضیح است.»‌

امریکا و ترکیه ۱۷ اکتبر اعلام کردند که در خصوص توقف عملیات نظامی آنکارا برای ۱۲۰ ساعت و خروج تشکل‌های کرد از ۳۰ کیلومتری منطقه حائل در مرز ترکیه و سوریه که آنکارا قرار است به طور مستقل آن را کنترل کند، توافق کرده‌اند. اردوغان در ادامه بیان داشت که امریکا به‌طور کامل به وظایف خود در مقابل ترکیه در چارچوب توافق مربوط به سوریه عمل نکرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید در سفر به امریکا به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور خواهد گفت که به تعهداتش در زمینه خروج کامل نیرو‌های کرد از مناطق مرزی سوریه با ترکیه عمل نکرده است. اردوغان پیش از سفر به امریکا به خبرنگاران گفت که با سند و مدرک به رئیس‌جمهور امریکا ثابت می‌کند که توافق دو کشور بعد از توقف عملیات نظامی ترکیه، به طور کامل (از سوی امریکا) اجرا نشده است. ترکیه یک ماه پیش عملیاتی را در مناطق مرزی سوریه، در عمق خاک این کشور و با هدف بیرون راندن نیرو‌های کرد آغاز کرد.

کمتر از یک هفته بعد آتش‌بسی برقرار شد با توافقی میان ترکیه و امریکا که بر اساس آن قرار شد نیرو‌های کرد مورد حمایت امریکا تا موعدی مشخص از آن مناطق خارج شوند. پیش از عملیات ترکیه ترامپ با صدور دستور خروج نیرو‌های امریکایی از شمال سوریه خشم کرد‌هایی را که مورد حمایت واشنگتن بودند، برانگیخته بود.

اردوغان مدعی شده است با وجود توافق قبلی با امریکا «گروه‌های تروریستی» هنوز از شهر‌های مهمی مانند منبج، تل‌ابیض، قامشلی و تل‌رفعت خارج نشده‌اند. رئیس‌جمهور ترکیه گفت «نه روسیه و نه امریکا هیچ‌کدام نتوانستند گروه‌های تروریستی را در روز و ساعت توافق شده بیرون کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار