کد خبر: 976896
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
رئیس هیأت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان :
دکترمحمدعلی عطاری گفت: در شهر اصفهان یک سوم جمعیت بالای ۳۰ سال دیابت دارند؛ ۲۰ تا ۴۰ درصد مردم اصفهان کبد چرب دارند که مقدمه‌ای بر سرطان است، کبد محل بازیافت چیزهای خوب است.

به گزارش ناهید ایزدی خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، رئیس هیأت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان درجمع خبرنگاران باهشدار سونامی دیابت  اظهار داشت: ۲۳ آبان ماه روز جهانی دیابت است، شعار امسال سازمان بهداشت جهانی، دیابت و خانواده است و آمار دیابت به طرز وحشتناکی رو به افزایش است و در سال ۲۰۱۹ به ۴۵۰ میلیون دیابتیک در جهان رسیده ایم.

دکترمحمدعلی عطاری: زنگ خطر سونامی دیابت برای کل جهان گریبان مردم وبخصوص کشور ایران و اصفهان را در نوردیده است ودرشهر اصفهان یک سوم جمعیت بالای ۳۰ سال دیابت دارند؛ ۲۰ تا ۴۰ درصد مردم اصفهان کبد چرب دارند که مقدمه‌ای بر سرطان است، کبد محل بازیافت چیزهای خوب است.

وی افزود: در سطح جهان هر ۲۰ ثانیه دو نفر به دیابت مبتلا می‌شوند، دیابت سردسته علل کوری، نارسایی قلب، نارسایی کلیه، پیوند کلیه و قطع عضو است؛ دیابت بر حافظه و روان انسان تأثیر می‌گذارد و افسردگی ایجاد می‌کند.

عطاری با بیان این که هزینه هر فرد دیابتی در ماه ۱۳۰ دلار است، گفت: دیابت هزینه زیادی برای ایرانی‌ها دارد و اگر این هزینه برای آن‌ها انجام نشود، شاهد عوارض بسیار بدی برای آن‌ها خواهیم بود، افرادی که دیابت دارند دو برابر سایر افراد به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.

رئیس هیأت مدیره موسسه خیرین دیابت اصفهان افزود: دیابت افزایش قند خون بالاتر از ۹۹ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ سی‌سی خون است، در اثر دیابت رگ‌ها خراب می‌شود، دیابت بیماری است که هیچ گوشه‌ای از بدن انسان را سالم نمی‌گذارد؛ پرخوری کم تحرکی، استرس دخانیات، سن بالای ۴۵ سال، ارث و حاملگی از علل ایجاد دیابت است.

وی با اشاره به این‌که پرخوری، پرنوشی و پرادراری از علائم ایجاد دیابت است، بیان داشت: همچنین افرادی که چاق هستند و دور شکم بزرگی دارند مستعد دیابت هستند؛ آموزش مردم اولین قدم برای پیشگیری از دیابت است و برای آموزش مردم باید از پایگاه‌های فرهنگی جامعه استفاده کرد.

عطاری در ادامه گفت: موسسه خیریه دیابت اصفهان ۲۵ سال پیش تشکیل شد، امیدوارم همه کمک کنند تا با این بیماری مبارزه کنیم زیرا کمک به هم نوع لذت‌بخش است همچنین در اسلام به آن سفارش شده است.

رئیس هیأت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان در مورد پیشگیری از دیابت تصریح کرد: پرخوری یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلای مردم به دیابت است و امیدوار هستیم مسؤولان فرهنگی جامعه در این زمینه تبلیغ کنند، همچنین ورزش از ضروریات است؛ سیگار و تریاک برای سلامتی ضرر دارد و هیچ اثری روی دیابت ندارد.

وی افزود: باید مالیات سنگینی برای سیگار گذاشته شود، سرمایه‌گذاران خارجی در ایران روی سیگار سرمایه‌گذاری می‌کنند که اصلاً خوب نیست، باید استرس‌ها را رها کنیم و خودمان را کنترل کنیم؛ همچنین ازدواج افراد دیابتی با یکدیگر درست نیست.

عطاری در پایان خاطرنشان کرد: هرچقدر سن بالا می‌رود بدن فرسوده‌تر می‌شود و انجام آزمایش‌های پزشکی برای غربالگری بسیار مهم است، باید فشار خون و قند را کنترل کنیم، اندازه‌گیری فشار چشم در افراد بالای ۵۰ سال از ضروریات است؛ استفاده از بعضی داروها برای پیشگیری از دیابت لازم است، سعی کنیم بیشتر از سبزیجات و میوه‌جات در مقابل غذاهای چرب و پر انرژی استفاده کنیم و مصرف غذاهای کربوهیدراتی را کم کنیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر