کد خبر: 976872
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
در شرایطی که به دنبال سخنان اخیر رئیس‌جمهـور فرانسه، وضعیت نابسامان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بیش از پیش برجسته شده است، نظامیان ارشد امریکایی و انگلیسی ضمن انتقاد از رفتار‌های روسیه، عملکرد این کشور را زمینه‌ساز وقوع بحران و جنگ جهانی سوم ارزیابی کرده‌اند.
آزاده سادات عطار
سرویس بین الملل جوان آنلاین: انداختن توپ در زمین مسکو، عملاً تلاشی برای جبهه‌گیری علیه روسیه در راستای سرپوش گذاشتن بر مشکلات ناتو ارزیابی می‌شود.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به تازگی از شرایط ناتو و تأثیری که سیاست‌های امریکا بر آن داشته با عنوان «مرگ مغزی» یاد کرده است. در پی این اظهارات، «نیک کارتر» رئیس ستاد ارتش انگلیس در مطلبی برای روزنامه دیلی‌تلگراف نوشت که رفتار بی‌محابای روسیه و احترام قائل نشدن برای قوانین بین‌المللی، می‌تواند سهواً به جنگ جهانی سوم منجر شود. وی همچنین گفت: «کشور‌هایی نظیر روسیه، چین و ایران در حال قدرت‌نمایی به روش‌هایی هستند که امنیت و ثبات ما را که از ۱۹۴۵ پابرجا بوده است، به چالش می‌کشد. این سیستم چندجانبه که این ثبات را ایجاد کرده است، به واکنشی فوری برای حفاظت نیاز دارد.»

همچنین «ژنرال جفری لی هاریجیان» فرمانده نیروی هوایی امریکا در حوزه اروپا و آفریقا هم با تأکید بر اینکه کشورش باید طرحی برای بی‌اثر کردن سیستم دفاع هوایی یکپارچه روسیه در کالینینگراد داشته باشد، گفت: «پاسخ امریکا به هرگونه حمله احتمالی روسیه از منطقه کالینینگراد به صورت چند منظوره و کاملاً به موقع و مؤثر خواهد بود.» وی به جزئیات این طرح‌ها اشاره نکرد و تنها گفت که شامل مجموعه‌ای از حملات حوزه‌های هوایی، زمینی، دریایی، فضایی، سایبری و الکترونیکی خواهند بود. این در حالی است که ناتو اعلام کرده که توجه ویژه‌ای به منطقه کالینینگراد دارد و حوزه‌ای به نام «سوالکی» به عنوان یک کریدور به طول ۴۰ مایل در طول مرز لهستان و لیتوانی بین کالینینگراد و بلاروس را یکی از آسیب‌پذیر‌ترین نقاط در هر گونه درگیری نظامی احتمالی با روسیه تلقی می‌کند. ژنرال «دو ونلونگ»، یک استراتژیست ارشد ارتش چین، معتقد است ناتو می‌تواند این منطقه را در زمان درگیری با روسیه در عرض دو روز تصرف کند.

وی معتقد است که روسیه ممکن است سریعاً در اقدامی تلافی‌جویانه دست به حملاتی علیه چند پایتخت کشور‌های اروپایی بزند و ممکن است وضعیتی ایجاد شود که در آن یک عملیات در ابعاد گسترده در سراسر اروپا به جریان بیفتد. مقام‌های روسیه درباره گزارش این پایگاه چینی اظهارنظر نکرده‌اند.

حمایت آلمان از تحقق اروپای مستقل
به موازات موضع‌گیری‌ها درباره تقابل روسیه و امریکا، مقامات آلمانی بر اروپای مستقل و قدرتمند تأکید کرده‌اند. «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان روز یک شنبه ضمن انتقاد از تخریب ناتو از سخنان ماکرون درخصوص تقویت توان دفاعی اروپا حمایت کرد و گفت: «به همین دلیل است که در کنار فرانسه به سختی تلاش می‌کنیم اروپایی ایجاد کنیم که کشور‌ها از نظر سیاست‌های امنیتی به هم نزدیک‌تر باشند. وی درباره در برابر هم قرار دادن ناتو و اتحادیه اروپا هم گفت: «بله ما یک اروپای مستقل و قدرتمند می‌خواهیم، اما به‌عنوان بخشی از یک ناتوی قدرتمند به آن نیاز داریم و اتحادیه اروپا جایگزین ناتو نیست.»

«فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس‌جمهور آلمان هم با انتقاد از سیاست «نخست امریکا» که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور آن را مطرح کرده است، خواستار بازگشت امریکا به رویکرد سابق خود شد و از واشنگتن خواست که به عنوان یک شریک، ضمن دوری از ملی‌گرایی، احترام متقابل را رعایت کند.

اشتاین مایر در این باره گفت: «چیزی که امیدوارم در آینده اتفاق بیفتد، حضور امریکا به عنوان یک شریک است که احترام متقابل را رعایت می‌کند و در راستای منافع دموکراسی و آزادی و علیه خودخواهی ملی گام برمی‌دارد.» این سیاستمدار کهنه‌کار آلمانی از کشور‌های اروپایی خواست که با جدیت به تلاش‌های خود برای وحدت قاره اروپا ادامه دهند.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان که از ماکرون انتقاد کرده است، روز یک شنبه در پیامی ویدئویی گفت: «مشترکاً سیستم‌های تسلیحاتی جدیدی را در آینده توسعه خواهیم داد که شامل پروژه [ساخت]هواپیما و تانک است. آلمان و فرانسه در این زمینه پیشگام هستند.» وی تأکید کرد: «مؤلفه نظامی در منافع سیاست خارجی و همکاری در جهت توسعه، باید در چارچوب اتحادیه اروپا انجام شود.»

پیش‌تر «اورسولا فون در لاین» رئیس آینده کمیسیون اروپا و وزیر دفاع سابق آلمان هم گفته بود که قدرت نرم به‌تن‌هایی کافی نیست اتحادیه اروپا باید زبان قدرت را یاد بگیرد.

اذعان مقام امریکایی به برتری ارتش روسیه
«رابرت کارور» سخنگوی وزارت دفاع امریکا در مصاحبه‌ای به برتری ارتش روسیه بر همتای امریکایی خود در تجهیزات نظامی اذعان کرد و دلیل آن را دستیابی روسیه به فناوری تولید تسلیحات فراصوت دانست. «دانیل کوتس» مدیر آژانس اطلاعات ملی امریکا چندی قبل گفته بود که مسکو یک برنامه سایبری تهاجمی بسیار پیشرفته دارد و در سال‌های اخیر، موقعیت سایبری تهاجمی‌تری به خود گرفته است.

یک مقام اطلاعاتی امریکا که نامش فاش نشده هم گفته که روسیه و چین به احتمال زیاد از توانایی‌های سایبری خود برای به چالش کشیدن ایالات متحده در آینده‌ای قابل پیش‌بینی استفاده خواهند کرد.

در چنین شرایطی بنابر اعلام کاخ سفید، ترامپ شنبه آینده با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی دیدار خواهد کرد. بر اساس بیانیه کاخ سفید، ترامپ و استولتنبرگ درباره پیشرفت‌هایی که کشور‌های عضو درباره افزایش میزان بودجه دفاعی خود حاصل کردند، صحبت خواهند کرد. ترامپ از زمانی که به قدرت رسیده همواره از کشور‌های عضو ناتو و به خصوص آلمان که قدرت اقتصادی برجسته در اروپا به شمار می‌آید خواسته تا به افزایش میزان بودجه دفاعی خود بپردازند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
0
0
اروپا برده امریکا است
برده حقیر و ذلیل و پست آمریکا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار