کد خبر: 976516
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
رئیس‌جمهور فرانسه در اظهاراتی بی‌سابقه ضمن ابراز تردید درباره ادامه تعهد امریکا به سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که این سازمان دچار مرگ مغزی شده است تا بار دیگر مشخص شود که دعوایی که بر سر افزایش سهم مشارکت اعضا از سوی امریکا شده است، جدی است و از طرف دیگر در مورد عملکرد ترکیه در سوریه میان اعضای اروپایی و امریکا، اختلاف مواضع بسیار جدی است. بعد از این سخنان که با انتقاد صدراعظم آلمان روبه‌رو شد، وزیر امور خارجه امریکا البته سخنانی را به زبان آورد که مؤید درستی نظر رهبر کاخ الیزه بود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رئیس دستگاه دیپلماسی امریکا از منسوخ شدن ناتو در صورت عدم پایبندی دیگر اعضای این سازمان به افزایش سهم بودجه سخن گفت.

به گزارش ایرنا، امانوئل ماکرون در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه اکونومیست که روز پنج شنبه منتشر شد، گفت که کشور‌های اروپایی دیگر نمی‌توانند به امریکا برای دفاع از اعضای ناتو تکیه کنند. وی افزود: ما در حال حاضر شاهد مرگ مغزی ناتو هستیم. ماکرون در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر او ماده ۵ پیمان ناتو درباره «دفاع جمعی» اعضای این سازمان همچنان موضوعیت دارد یا نه، گفت: نمی‌دانم آینده بند ۵ چه می‌شود؟ اگر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه تصمیم به جواب دادن به حمله ترکیه بگیرد، آیا ما درگیر خواهیم شد؟ این سؤال واقعی است. ما متعهد به مبارزه با داعش هستیم. تضاد اینجا است که تصمیم امریکا و حمله ترکیه هر دو یک نتیجه دارند و آن هم قربانی کردن شرکای ما که با داعش جنگیده‌اند؛ همان نیرو‌های دموکراتیک سوریه.

رئیس کاخ الیزه ادامه داد: دونالد ترامپ ناتو را به عنوان یک پروژه تجاری و یک انحصار تجاری می‌بیند، بهانه‌ای برای خرید اجناس امریکایی. فرانسه چنین چیزی را امضا نکرده است. ماکرون با دلخوری اضافه کرد: متوجه شدم که عضو ناتو هستیم، فهمیدم که ترکیه و امریکا عضو ناتو هستند و در توئیتی متوجه شدم که امریکا تصمیم به خارج کردن نیروهایش از منطقه گرفته است، مثل همه. آن اتفاقی که در چند روز اخیر رخ داده یک اشتباه سنگین برای غرب و ناتو است و باعث از دست رفتن اعتبارمان برای به دست آوردن هم‌پیمانانی می‌شود که برایمان می‌جنگند و فکر می‌کنند که مورد حمایت با دوام قرار دارند. وی همچنین نسبت به ضعیف شدن جدی اروپا هشدار داد و گفت: اگر اروپا همانند یک قدرت جهانی عمل نکند، از بین خواهد رفت. رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه صحبت‌های خود گفت: هیچ هماهنگی در خصوص تصمیم‌گیری‌های راهبردی میان امریکا و سایر اعضای ناتو وجود ندارد.

ماکرون با بیان اینکه ما شاهد یک اقدام تهاجمی هماهنگ‌نشده از سوی یک عضو ناتو یعنی ترکیه به منطقه‌ای هستیم که منافع ما در آنجا در خطر است، افزود: استدلال من این است که باید وضعی را که ناتو در پرتو تعهد امریکا در آن قرار گرفته است، مورد ارزیابی دوباره قرار دهیم.

احتمال منسوخ شدن ناتو وجود دارد
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه امریکا روز جمعه پس از سخنرانی خود در برلین از ضرورت تغییر و افزایش بودجه ناتو گفت و اظهار داشت: اگر کشور‌ها فکر می‌کنند که می‌توانند بدون تأمین منابع مورد نیاز برای ناتو و بدون عمل به تعهدات خود، از منافع امنیتی آن استفاده کنند، احتمال بی‌اثر یا منسوخ شدن ناتو وجود دارد. وی تأکید کرد: اکنون ۷۰ سال از تأسیس ناتو گذشته و این سازمان نیاز به رشد و تغییر دارد. ناتو باید با واقعیت‌ها و چالش‌های امروز مقابله کند. امریکا دیگر اعضای ناتو را به استفاده از منافع این سازمان بدون پرداخت هزینه متهم کرده و از آن‌ها خواسته است که به تعهد خود برای افزایش بودجه دفاعی به ۲ درصد از کل درآمد ناخالص ملی تا سال ۲۰۲۴ پایبند باشند.

با این حال مایک پمپئو، در یک کنفرانس خبری در شهر لایپزیگ آلمان به همراه هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان ظاهراً سعی کرد اظهارات خود را تعدیل کند و در همین رابطه گفت: من فکر می‌کنم ناتو همچنان مهم و با اهمیت حیاتی باقی مانده و این نهاد را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین شراکت‌های راهبردی بسیار مهم در کل تاریخ ثبت شده بشریت دانست. پمپئو خاطرنشان کرد: امریکا به نظارت بر آتش‌بس در شمال سوریه ادامه داده و ناقضان حقوق بشر را پاسخگو خواهد کرد. وی افزود: ما در حال تحقیق درباره جنایات جنگی ادعایی هستیم و در آنجا برای مأموریت «انسان دوستانه» خود عمل خواهیم کرد.

از سوی دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در واکنش به اظهارات مرکل گفت: ائتلاف نظامی ناتو همچنان خیلی با ابتلا به چنین وضعیتی و نیاز پیدا کردن به پشتیبانی‌های حیاتی فاصله دارد. او ناتو را سنگ بنای امنیت آلمان خواند. آنگلا مرکل نیز اظهار کرد: ماکرون برای این صحبت‌هایش کلماتی «افراطی» استفاده کرده است و من این نقطه‌نظر را درباره همکاری‌ها در داخل ناتو ندارم.

صدراعظم آلمان بر تعهد کشورش به نقشش در ناتو تأکید کرد و درباره صحبت‌های ماکرون درباره ناتو گفت: یک چنین حمله کلی لازم نیست.

مرکل همچنین در کنفرانسی خبری با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که برای بزرگداشت رخداد‌های مربوط به سی‌امین سالگرد سقوط دیوار برلین به پایتخت آلمان سفر کرده بود، در پاسخ به سؤالی درباره نقش ترکیه در ناتو با توجه به اقدام نظامی اخیر این کشور در سوریه، گفت: بیرون انداختن ترکیه از این ائتلاف تغییر چندانی ایجاد نخواهد کرد. او تصریح کرد: ما باید حامی گفتگو باشیم و همچنان در شرایط مذاکره و گفتگو باقی بمانیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار