کد خبر: 976359
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان :
حجت‌الاسلام محمدحسین بلک گفت: نزدیک به 45هزار رقبه‌ای وجود دارد که به نوعی سرمایه‌های محسوب می‌شوند و در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، بهداشت و درمان و اشتغال دارای کارکرد است.
به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس نظریات گذشته جامعه شناسان، ارکان شکل‌گیری شخصیت هر انسان را در ۳ بعد محیط، مربیان و افراد تأثیرگذار و همچنین وراثت تعریف کرده‌اند، اما امروزه رکن دیگری با عنوان رسانه در شکل‌گیری شخصیت انسان‌ها نقش مؤثری دارد و حتی به خوبی می‌تواند نقش مربی را در زندگی انسان‌ها ایفا کرده و او را تحت تأثیر قرار دهد.

حجت‌الاسلام محمدحسین بلک افزود: نگاه اصحاب رسانه و خبرنگاران به این حرفه نباید به عنوان شغل باشد بلکه خبرنگاران امروز دارای یک مسؤولیت اجتماعی هستند و در جریان این شخصیت‌سازی و به فراخوراین مسؤولیت مهم، باید روش‌های لازم را در پیش بگیرند تا شخصیت‌های فردی و اجتماعی جامعه به درستی رشد کند، البته اطلاع‌رسانی به موقع و تقویت بخش‌های ارزشی جامعه، از دیگر وظایف مهم اهالی رسانه است که نباید از آن غافل شد.

وی تصریح نمود:وقف، یک کلمه بسیار پر معنا است و به لحاظ لغوی، ریشه آن به معنای متوقف کردن است، به طور مثال هنگامی که یک اثر علمی را وقف می‌کنیم، در واقع او را از محدودیت زمان و مکان خارج کرده‌ایم تا برای همیشه در دسترس همگان قرار بگیردودر واقع وقف به معنای متوقف کردن سرمایه‌ها از زوال و نابودی است.

حجت‌الاسلام بلک با تأکید بر جامعیت بیانیه گام دوم انقلاب در تمامی ابعاد برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری گفت: یکی از اسناد بسیار مهم بالادستی که همه نهاد‌ها باید نقشه راه خود را بر اساس آن تنظیم و ترسیم کنند، سند گام دوم انقلاب است به طوری که مقام معظم رهبری آن را به عنوان یک سیاست‌گذاری مشرف بر همه ارکان معرفی کرده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تأکید کرد: ارکانی در این سند مطرح شده که نشان می‌دهد وقف در تمامی این موارد می‌تواند کارکرد مخصوص به خود را داشته باشد، به طور مثال یکی از آن راهبردها، علم و پژوهش است و حوزه وقف در این زمینه ظرفیت‌های بسیار وسیعی دارد، بخش دیگر این سند اشاره به معنویت و اخلاق دارد و وقف، بزرگ‌ترین نشانه تقویت اخلاق یک جامعه است.

وی یاد آور شد: رکن بعدی و راهبرد مهم، مسأله اقتصاد است، امروز اگر چه در دیدگاه ارزشی ما، اقتصاد زیربنا نیست، اما ده سال است که رهبر انقلاب، شعار آغازین سال را مسائل اقتصادی مطرح کرده‌اند و رسانه‌ها باید این مطالبات را از ما به عنوان یکی از مجموعه‌های اوقاف کشور جویا شوند که چه برنامه و پیش‌بینی‌هایی از جانب ما در پیشبرد راهبرد‌هایی که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، وجود دارد.

حجت‌الاسلام بلک اضافه کرد: یکی از مسائل مهم، دغدغه امروز جامعه و اداره اوقاف، مسائل اقتصادی بوده و هست چرا که مقوله‌های جدیدی همچون آسیب‌های اجتماعی را پیش روی ما قرار داده است، از همین رو تلاش شده از ظرفیت‌هایی که در اداره اوقاف و امور خیریه اصفهان وجود دارد استفاده شود، بر همین اساس نزدیک به ۴۵ هزار رقبه‌ای وجود دارد که به نوعی سرمایه‌های محسوب می‌شوند و در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، بهداشت و درمان و اشتغال دارای کارکرد است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اذعان داشت: نزدیک به ۱۰ هزار هکتار زمین وجود دارد که قالب این زمین‌ها بستر‌هایی هستند برای توسعه کشاورزی و تأمین محصولات مورد نیاز و درآمد حاصل از این زمین‌ها مربوط به نیات واقفه است، این زمین‌ها در اختیار دهک‌های پایین جامعه قرار دارد که در عرصه اقتصاد از سرمایه‌های لازم بهره‌مند نبوده‌اند.

وی با تأکید لزوم حضور دستگاه‌های مختلف در کنار اداره کل اوقاف و امور خیریه افزود: یکی دیگر از عرصه‌هایی که در آسیب‌های اجتماعی با آن مواجه هستیم، مسأله تأمین مسکن است، از همین رو در حال حاضر حدود ۴ هزار واحد مسکونی در بستر‌های وقفی قرار دارد و اگر بنا باشد سازمان اوقاف یک برنامه در جهت تأمین مسکن مورد نیاز افراد فاقد مسکن تنظیم کند، دستگاه‌های تخصصی، مشورت‌ها و امکان‌سنجی‌های مربوط به حوزه خود را در کنار امکاناتشان قرار دهند تا شاهد یک خروجی مبارک در این حوزه باشیم.

حجت‌الاسلام بلک اضافه کرد: در مقوله آموزش، نزدیک به ۷۰۰ مرکز آموزشی در استان اصفهان در مقاطع مختلف آموزشگاه، پرورشگاه، دبیرستان، راهنمایی و حوزه علمیه وجود دارد که متعلق به امکانات وقفی این سازمان است و مردم با نقش دادن به این سازمان، در جهت رفع کمبود‌های این حوزه حرکت خواهند کرد و میزان مشارکتشان در مسائل فرهنگی را نشان می‌دهد که البته اطلاع‌رسانی و روشنگری آن در ابعاد مختلف بر عهده رسانه‌ها است.

وی با اشاره به شناسایی حدود ۲ هزار فقره موقوفات فاقد سند گفت: ارزش ۲ هزار فقره موقوفات فاقد سند، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است که برای سنددار کردن این موقوفات جهت جلوگیری از تصرفات و از بین رفتن آن، نیازمند ۲ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی تصریح داشت: در حال حاضر ۱۶ مرکز توریستی در مرحله احداث و یا اجرا با ماهیت میزبانی از جهانگردان، ایران گردان و یا بوم گردی در استان اصفهان وجود دارد که ظرفیت بسیار خوبی در ابعاد مختلف فرهنگی و اقتصادی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در پایان بیان کرد: امروز وقف در حوزه مجازی، یکی از رویکرد‌هایی است که باید اداره اوقاف با همکاری مراکز علمی و دانش‌بنیان، به سرعت این مسیر را طی کند، چرا که مثلاً یک وقف در حوزه مجازی با هزینه اندک می‌تواند ۵ میلیارد استفاده کننده در دنیا داشته باشد، بنابراین وقف در فضای مجازی میزان سرمایه‌گذاری ما را به حداقل و میزان بهره‌وری را به حداکثر می‌رساند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار