کد خبر: 975913
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۳
طرح ترافیک و اجرای طرح کاهش در معابر پایتخت در سال‌های متمادی همواره از سوی شهرداری و دستگاه‌های مختلف به عنوان راهکاری برای کاهش آلودگی و تسهیل در تردد اعلام شد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: اجرای طرح جدید ترافیک از ابتدای تابستان کلید خورد و از همان زمان اجرا، طرح با موافقان و مخالفان زیادی همراه شد. طرح کاهش آلودگی هوا پس از ۱۴ سال اجرای طرح زوج و فرد جایگزین آن شده بود. اما اجرای این طرح با حاشیه‌های بسیاری همراه بود و در این میان شهروندان متضرر تصمیمات ناگهانی مسئولان واقع شدند. حالا هم پلیس گفته است اگر شهرداری جواب پیشنهادات ما را در خصوص ترافیک ندهد، یک طرفه آن‌ها را اجرا خواهیم کرد.
 


اجرای طرح کاهش و ترافیک به اهداف خود نرسیده بلکه به محل مناقشه میان مسئولان تبدیل شده است. در این خصوص رئیس پلیس پایتخت گفت: اگر شهرداری در زمینه موارد ذکرشده درباره طرح ترافیک پاسخ ندهد پلیس خود یکطرفه تصمیم خواهد گرفت. حسین رحیمی اظهار داشت: پلیس نظرات کارشناسی خود را ارائه داده و باید به این موارد توجه شود. فرمانده انتظامی پایتخت با تأکید بر این مطلب که نظرات پلیس به منظور مراعات حال شهروندان تهرانی است، گفت: متأسفانه تا این لحظه شهرداری به پلیس پاسخی نداده است. وی افزود: پلیس در نامه خود به شهرداری هفت تا هشت مورد را لحاظ کرده که تا این لحظه شهرداری هیچ اقدامی نکرده است. وی در پاسخ به دیگر پرسش فارس در این خصوص که اگر شهرداری این موارد اعلامی در نامه را قبول نکند تکلیف چه می‌شود، گفت:اگر شهرداری به این موارد توجهی نکند پلیس یک طرفه تصمیمات خود را گرفته و به مرحله اجرا خواهد گذاشت.

گفتنی است مطابق آمار ارائه شده بیش از ۹۴ درصد خودرو‌ها از سهمیه ۲۰ روزه تردد رایگان خود در محدوده طرح ترافیک استفاده نکرده‌اند. در همین زمینه یوسف حجت رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: از ۵/۳ میلیون خودرویی که در شهر تهران وجود دارد، تنها ۲۰۰ هزار نفر از ۲۰ روز سهمیه خود به طور کامل استفاده و حدود ۲ میلیون نفر، دو تا سه روز از این سهمیه استفاده کردند، یعنی نزدیک به ۹۴ درصد خودرو‌ها از ۲۰ روز سهمیه خود استفاده نکردند. وی اظهار داشت: تاکنون ۵/۲ میلیون خودرو در این سامانه ثبت‌نام کردند، اما ما تمام خودرو‌هایی که در این محدوده تردد می‌کنند را مشاهده کردیم، عوارض آن‌ها ثبت شده و هر زمان که ثبت‌نام در سامانه تهران من انجام شد، بدهکاری آنان اعلام می‌شود. با این حال حجت معتقد است عدم استفاده از سهمیه ۲۰ روزه نشان می‌دهد تردد در این محدوده توسط شهروندان مدیریت شده و این یعنی همان هدفی که ما در اجرای طرح به دنبال آن بودیم. آمار‌ها نشان می‌دهد اجازه تردد کافی است و حتی امکان اجرای سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر نیز وجود دارد، اما ما به دنبال سخت‌گیری بیشتر نیستیم.

رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص اینکه اخیراً نامه‌ای از پلیس به شهرداری در خصوص طرح جدید ترافیک ارسال و اشکالات طرح بیان شده، خاطرنشان کرد: این نامه از سوی پلیس به مدیریت شهری ارسال شده و شاید پلیس علاقه‌مند نباشد جزئیات آن از سوی شهرداری اعلام شود، اما در مجموع انتقادات و پیشنهاداتی نیز مطرح کردند که برخی از انتقادات درست است و برای برخی استدلال‌هایی داریم. چند پیشنهاد در این نامه بیان شده که پیشنهادات منطقی و درستی است، اما ما هنوز نمی‌توانیم آن را اجرایی کنیم. یکی از آن پیشنهادات این است که ساکنان محدوده طرح ترافیک بتوانند یک بار ورود و یک بار خروج آزاد داشته باشند و ساعت این ورود و خروج محدودیتی نداشته باشد. در حال حاضر ساکنان این محدوده می‌توانند ساعت ۸:۳۰ از محدوده خارج و در ساعت تعیین شده نیز بازگردند. این به آن دلیل است که ما پلاک این خودرو‌ها را با فاصله رصد می‌کنیم و پس از ساعت تعیین شده تردد این خودرو‌ها در داخل طرح ثبت می‌شود. رئیس سازمان حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: در حال حاضر ساختار لازم برای کنترل این خودرو‌ها در هر ساعتی را نداریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار