کد خبر: 975819
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اسلامشهر خبر داد:
محمد ارژنگی گفت: در سال ۹۸ موقوفه جدید در شهرستان اسلامشهر به ثبت رسیده است.
محمدرضا عباسی

محمد ارژنگی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اسلامشهر ،اظهار کرد: ۳ موقوفه جدید در زمینه های فرهنگی، مذهبی، درمانی در سطح شهرستان اسلامشهر توسط واقفان خیراندیش در سال جاری به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به نقش و جایگاه وقف در جامعه اسلامی، بیان کرد: با توجه به اینکه انسان برای کسب رضای خدا و رسیدن به کمال و جانشینی خداوند بر روی زمین، باید طبق تعالیم حضرت حق هرچه بیشتر از جان و مال خودش در راه او بگذرد، که همین اعتقاد او را به ایثار و از خودگذشتگی و احساس جاودانگی سوق می دهد، در دین اسلام وقف یکی از راه‌های تقرب الهی محسوب می شود.
وی افزود: وقف در واقع عملی است که انسان به انتخاب خود و در کمال صحت و سلامتی، اموال و دارایی‌های خود را از مالکیت مجازی اش خارج می کند و به مالکیت حقیقی آن یعنی خداوند بر می گرداند، تا در راه رضای خدا به همنوعان خود ببخشد.
ارژنگی با بیان اینکه انسان مومن به وسیله وقف به تزکیه روح و روان خویش پرداخته، روحیه مال اندوزی و دنیا پرستی را از خود دور می کند، تاکید کرد: در جامعه اسلامی از طریق وقف می‌توان بسیاری از معضلات جامعه را در زمینه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برطرف و حتی از بروز اختلافات طبقاتی در جامعه جلوگیری کرد، بدون شک اگر به مقوله وقف به طور همه جانبه نگریسته و اهمیت این سنت نبوی آشکار شود ،تاثیر عمده ای در تحول ساختار فرهنگی و توسعه کشور به همراه خواهد داشت.
وی با ذکر اینکه سنت حسنه وقف یکی از مصادیق بارز احسان و خیر خواهی و دارای ثواب و فضیلت بسیاری برای واقف است و برکات متن معنوی زیادی به ارمغان می آورد، گفت: در وقف ارزش ها و اخلاق های اسلامی از جمله نوع دوستی ، خیرخواهی، مردم گرایی به اوج می رسد و دیوارهای سست و متزلزل خودخواهی و غرور و بی تفاوتی نسبت به دیگران فرو میریزد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اسلامشهر، با بیان این که وقف از افتخارات دین اسلام و گره خوردن با تاریخ است، اظهار کرد: از صدر اسلام تاکنون انسان های خیر و نیکوکار، هرگاه مشکلی در زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم به وجود می‌آمد، با نهایت عشق و ایثار و قرار دادن اموال خود در جهت رفع مشکل اقدام می کردند .
وی افزود :با توجه به اینکه وقف ریشه در تاریخ دارد، گذشتگان وقف می کنند برای آیندگان و آیندگان از آن و بهره می گیرند و درود می فرستند برگذشتگان، یعنی چیزی که وقف می‌شود ،هدر نمی رود و حرام نمی شود، تا زمانی که موقوفه وجود داشته باشد، آثار و برکات معنوی آن واقف می رسد.ارژنگی با اشاره به وجود ۱۱۹ موقوفه در شهرستان اسلامشهر ،تاکید کرد: در سال جاری تعداد ۳ موقوفه جدید در سطح شهرستان اسلامشهر از سوی واقفان در زمینه‌های فرهنگی، مذهبی به ثبت رسیده و یک
موقوفه جدید نیز در زمینه اجتماعی با نیت واقف در حال طی مراحل ثبت است .
وی با اشاره به برنامه‌های هفته وقت در شهرستان اسلامشهر، افزود: در دهه وقف که مقارن با روزهای آخر صفر و آغاز ماه ربیع الاول است، تعویض پرچم های و بیرق های عزاداری، غبارروبی و عطرافشانی بقاع متبرکه ،بر پایی همایش یاوران وقف، برگزاری مسابقه انشاء نویسی با موضوع وقف ،تجلیل از واقفان، برگزاری نشست های مذهبی و تبیین نقش وقف در جامعه ،سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه از جمله برنامه های در نظر گرفته شده است. رئیس اداره اوقاف شهرستان اسلامشهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نحوه هزینه کرد درآمدهای موقوفات، تاکید کرد :درآمدهای حاصله از موقوفات ها با توجه به نیت خیر، که در سامانه جامع موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده در زمینه های اعلام شده ،تقسیم و هزینه می‌شود و ما موظف هستیم شرعاً و قانوناً و اخلاقی بر اساس نیت واقف درآمدها را هزینه کنیم، که تمامی موارد از سوی دستگاه‌های نظارتی همواره مورد رصد قرار می‌گیرد.
وی تاکید کرد :در شرایط فعلی جامعه، عرصه های متعددی برای وقف وجود دارد ،که از جمله آنها پزشکی، علم و آموزش ،تحقیقات و پژوهش ،علوم جدید، محیط زیست و ترویج دین به شکل های مدرن و خدمات فرهنگی است ،که در این زمینه واقفین خیراندیش می توانند ،با بهره گیری از مشاوره های کارشناسان اداره اوقاف نسبت به ثبت نیت خود اقدام کنند.
این مقام مسئول تصریح کرد: در شهرستان اسلامشهر با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی منطقه، ما نیازمند موقوفاتی هستیم که در امور کمک افراد بی بضاعت ،حوزه های علمیه دینی ،کمک به دانش آموزان بی سرپرست و دانشجویان نیازمند و بی بضاعت ، کمک به درمان بیماران کم توان مالی و کمک به هزینه های ازدواج جوانان و دیگر امور به توان هزینه کرد.
وی با بیان اینکه وقف صدقه جاری محسوب و برای کمک به دیگران انجام می شود ،افزود :شخص واقف تمام یا بخشی از اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول خود را به دیگران می بخشد و با این اقدام زمینه ماندگاری عمل خود را فراهم می‌آورد و باقیات صالحات از خود برجای می‌گذارد.
ارژنگی با تاکید بر اینکه ویزیت و خدمات پرستاری و ارائه مشاوره های تحصیلی و حقوقی به صورت رایگان از ملموس ترین نوع وقف در جامعه امروزی است، خاطرنشان کرد: در اداره اوقاف شهرستان اسلامشهر این آمادگی وجود دارد، تا با در اختیار قرار دادن فضاهای مورد نیاز، شرایط ارائه خدمات در زمینه های یاد شده ازسوی خیرین به افراد نیازمند جامعه و زمینه حضور واقفین را بوجود آورد. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر