کد خبر: 975722
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۰
در شرایطی که برخی جریان‌های سیاسی عراق خواهان برکناری نخست‌وزیر و فراهم کردن زمینه برای برگزاری انتخابات مجدد هستند، بین رهبران ائتلاف‌های الفتح و السائرون گفتگو‌هایی صورت گرفته تا این ائتلاف دولتی تقویت شود؛ اقدامی که گزینه برکناری دولت را تا اطلاع ثانوی منتفی می‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در پی شروع دور جدید اعتراضات در عراق، اختلافات بین برخی جریان‌های سیاسی این کشور با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر افزایش یافته است. هرچند عبدالمهدی برای برون رفت از بحران آمادگی خود را برای کناره‌گیری از نخست‌وزیری اعلام کرده است، اما جریان‌های مقاومت در داخل پارلمان تلاش می‌کنند از برکناری دولت جلوگیری کنند. روزنامه الاخبار لبنان روز جمعه گزارش داد که تماس‌هایی بین عبدالمهدی، مقتدی صدر، رهبر ائتلاف السائرون و هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح در پارلمان عراق برقرار شده است تا ائتلاف دولتی که اخیراً به نظر می‌رسید در آستانه فروپاشی قرار دارد، تقویت شود. این روزنامه توضیح داد، یک مسیر در عراق می‌تواند نقطه آغازی برای حل بحران عراق باشد. در این مسیر، اختلاف بین صدر و عبدالمهدی و العامری باید از بین برود. در همین راستا، تلاش‌هایی برای برقراری خطوط تماس بین این سه نفر صورت گرفته است. این تلاش‌ها از روز جمعه آغاز شده تا بحران کنترل شود و هیچ حادثه امنیتی رخ ندهد. الاخبار به نقل از اطلاعاتی که به دستش رسیده، گزارش داد که «تحول مثبت و قابل‌توجهی اخیراً در این مسیر ارتباطی که طی روز‌های گذشته متشنج شده بود، به وجود آمده است و این مسئله بر ساختار کابینه و عملکرد آن تأثیر مثبتی خواهد گذاشت. به گزارش این روزنامه، قرار است همزمان با این تماس‌ها، اقداماتی جهت فرونشستن خشم مردمی صورت گیرد تا وضعیت به پیش از اول اکتبر بازگردد. مقتدی صدر در این تماس‌ها اعلام آمادگی کرده است که با العامری همکاری کند. رئیس ائتلاف الفتح، پیش از این درخواست صدر را برای پس گرفتن رأی اعتماد از عبدالمهدی رد کرده بود. العامری همانند برخی از فراکسیون‌های سیاسی معتقد است: «باید دولت به کار خود ادامه دهد و تا به پایان نرسیدن مدت زمان قانونی این دولت، نباید برکنار شود». برخی از احزاب سیاسی با سوار شدن بر موج اعتراضات مردمی اعلام کرده‌اند که راه برون‌رفت از بحران کنونی، برکناری عادل عبدالمهدی است. این درحالی است که برخی مقامات عراقی این اقدام را چالش‌برانگیز می‌دانند که به تشدید بحران در این کشور کمک می‌کند. به گزارش العالم، محمد البلداوی، نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق دیروز از اصرار ائتلاف سائرون به برکناری عادل عبدالمهدی انتقاد کرد. وی گفت که این اقدام، عراق را وارد تونل تاریکی خواهد کرد و باعث خلأ قانونی و هرج و مرج در کشور خواهد شد.

آتش زدن پرچم امریکا و اسرائیل
با مداخله امریکا و رژیم صهیونیستی در روند اعتراضات عراق و منحرف کردن این اعتراضات از مسیر اصلی خود، عراقی‌ها پاسخ این مداخلات را دادند. معترضان عراقی شامگاه پنج شنبه پرچم‌های امریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند و شعار‌های ضد امریکایی- اسرائیلی سر دادند. تظاهرات‌کنندگان در شهر بغداد، تظاهراتی را علیه نقشه‌های امریکا و رژیم صهیونیستی برگزار کردند. شبکه «العهد» با انتشار یک فایل ویدئویی گزارش داد که تظاهرات‌کنندگان میدان التحریر طرح‌های صهیونیستی- امریکایی را ناکام گذاشتند. در این فیلم، شماری از جوانان معترض عراقی پرچم‌های امریکا و رژیم صهیونیستی را زیر پای خود انداخته‌اند و لگدمال کردند. این تظاهرات‌کنندگان پس از آتش زدن پرچم‌های اسرائیل و امریکا، شعار‌هایی مانند «هرگز هرگز امریکا و هرگز هرگز اسرائیل» سردادند. معترضان با این اقدام خود نشان دادند که به نقشه‌های رژیم صهیونیستی و امریکا در شعله‌ور کردن این اعتراضات و سوء استفاده از مطالبات قانونی آنان، پی برده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار