کد خبر: 975514
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
نمایندگان امریکا قرار است امروز (پنج‌شنبه) به طور رسمی به قطعنامه‌ای رأی بدهند که جزئیات گام‌های آتی در روند تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ را مشخص می‌سازد؛ قطعنامه‌ای که شرحی از جلسات استماع کمیته اطلاعاتی و انتشار شهادت‌های شاهدین است و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان به طور کتبی از نمایندگان خواسته در این رأی‌گیری شرکت کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا روند استیضاح خود را غیرقانونی می‌داند و حاضر به همکاری با کنگره نیست، دموکرات‌های مجلس نمایندگان عزم خود را جزم کرده‌اند و قصد دارند پرونده تحقیقات علیه دونالد ترامپ در ارتباط با «اوکراین گیت» را کلید بزنند. دموکرات‌های مجلس نمایندگان سه شنبه شب از قطعنامه مربوط به مرحله جدید تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ که امروز (پنج‌شنبه) در صحن این مجلس مطرح خواهد شد، رونمایی کردند. به گزارش سی‌ان‌ان، به موجب این قطعنامه قرار است پرونده این دموکرات‌ها برای تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ بعد از چند هفته شنیدن شهادت‌های شاهدان در پشت در‌های بسته، به صورت علنی‌تری مطرح شود. این قطعنامه از سوی جیم مک‌گاورن، رئیس کمیته قوانین در مجلس نمایندگان امریکا رونمایی شده و به شرح برنامه‌های جلسات استماع علنی کمیته اطلاعاتی و انتشار شهادت‌های شاهدین می‌پردازد. این قطعنامه همچنین به جمهوریخواهان اجازه می‌دهد که درخواست خود را برای دسترسی به اسناد و شهادت‌های شاهدین مشابه با تحقیقات قبلی برای استیضاح رئیس‌جمهور مطرح کنند، اما دموکرات‌های کمیته اطلاعاتی همچنان این قابلیت را دارند که مانع اجرای درخواست‌ها شوند. قطعنامه مذکور به چند کمیته کنگره اجازه می‌دهد تحقیقات‌شان را به منظور فراهم آوردن یک مبنای کافی برای مجلس نمایندگان برای اعمال حق خود طبق قانون اساسی برای استیضاح ترامپ تکمیل کنند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از اعمال فشار بر دموکرات‌ها برای علنی بودن تحقیقات استیضاح از جمله برگزاری جلسات استماعی علنی با شاهدان اصلی موضوع اوکراین که دولت ترامپ را درگیر کرده است، آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان از برنامه دموکرات‌ها برای تحقیقات علنی از شاهدان خبر داد و گفت که قطعنامه منتشر شده برای مؤثر ساختن این پروتکل است. رأی‌گیری بر سر این قطعنامه پس از شهادت بیل تیلور، کاردار امریکا در اوکراین که جزئیات جدیدی از تماس تلفنی ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین افشا کرد، برخی نمایندگان به پیگیری استیضاح مجاب شدند. چرا که به گفته دموکرات‌ها، دلایل کافی برای ادامه تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهور وجود دارد.

درخواست پلوسی
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان که بیش از دیگر نمایندگان در استیضاح ترامپ مصمم است، با جدیت این مسئله را پیگیری می‌کند. به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، نانسی پلوسی سه شنبه شب به طور کتبی از نمایندگان خواسته است در این رأی‌گیری شرکت کنند. پلوسی در نامه‌ای به نمایندگان دموکرات خبر داده است که این قطعنامه جزئیات اقدامات آتی مجلس را آشکار می‌سازد. پلوسی هدف از این قطعنامه را «برداشتن گام‌هایی برای زدودن هرگونه تردید نسبت به امکان دولت دونالد ترامپ در عدم انتشار اسناد مورد درخواست مجلس نمایندگان، جلوگیری از شهادت شهود و بی‌توجهی به احضاریه‌های این نهاد قانونگذاری عنوان کرد». این نخستین رأی‌گیری رسمی در خصوص روند استیضاح ترامپ، از زمان اعلام آغاز تحقیقات استیضاح توسط نانسی پلوسی در یک ماه گذشته است. تاکنون تنها اکثر دموکرات‌ها از تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ از زمان آغاز مرحله مقدماتی آن حمایت کرده‌اند و احتمالاً قطعنامه مذکور به آسانی تصویب خواهد شد. با این حال مخالفان استیضاح ترامپ نسبت به تبعات چنین استیضاحی اظهار نگرانی کردند. جفرسون وان درو، یکی از دموکرات‌های مخالف استیضاح ترامپ گفت که به قطعنامه مذکور رأی منفی خواهد داد. همچنین دبیر مطبوعاتی کاخ سفید به این قطعنامه واکنش نشان داد و گفت: «قطعنامه مذکور فرآیند قانونی لازم را برای دولت امریکا در نظر نمی‌گیرد»؛ بنابراین امروز به عنوان روزی سرنوشت‌ساز در دوران ریاست جمهوری ترامپ محسوب می‌شود و در صورتی که مجلس نمایندگان در رأی‌گیری نهایی به استیضاح ترامپ رأی دهد، پرونده به مجلس سنا فرستاده می‌شود تا تصمیم نهایی را اتخاذ کند. در صورتی که دوسوم اعضای سنا (۶۷ سناتور) به عدم کفایت رئیس‌جمهور رأی دهند، ترامپ از قدرت کنار رفته و رسماً عزل می‌شود و معاونش تا پایان دوران ریاست‌جمهوری و آغاز انتخابات به جای او مسئولیت‌ها بر عهده می‌گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار