کد خبر: 975357
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۵
واکنش‌های داخلی به مرگ سرکرده داعش
پس از آنکه خبر کشته شدن «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروهک تروریستی داعش در صفحه نخست بسیاری از رسانه‌های جهان جای گرفت و سران کاخ سفید با سروصدای فراوان و تبلیغات گسترده به این خبر ضریب دادند، بسیاری از تحلیلگران سیاسی و بین‌المللی با تردید این خبر را دنبال کردند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: تردیدی ناشی از این مسئله که گروه‌های تروریستی نظیر داعش ساخته خود امریکایی‌ها و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنهاست و اکنون که تاریخ مصرف آن‌ها منقضی شده است، باید حذف بشوند تا جای خود را به دیگری بدهند.

سخنگوی دولت در اولین واکنش به عنوان یک مقام رسمی به خبر هلاکت ابوبکر بغدادی نوشت: ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم با طرح جهان عاری از خشونت و مبارزه با افراط‌گرایی در عرصه بین‌المللی جزو پیشتازان مقابله با داعش و مدافع رویکرد دیپلماتیک، استراتژیک و ایدئولوژیک با داعشیسم قرار دارد. علی ربیعی ادامه داده است: امریکا تلاش می‌کند گفتمان تمدن را به انحصار خود در آورد و لشکرکشی‌ها و تحریم‌های ظالمانه را به مثابه بخشی از نبرد با تروریسم بازنمایی کند. در صورتی که تروریسم در خاورمیانه و شمال آفریقا زاییده سیاست‌های نظامی، نفت‌خواری و حمایت استبداد امریکاست. بنیاد داعشیسم با بمب و خمپاره از بین نخواهد رفت و هنوز نمو و نمود دارد. نمو با پترودلار‌های منطقه‌ای و نمود با تفکر تکفیری. باید این دو منبع خشکانده شود. هلاکت بغدادی پایان نماد تروریسم تزریقی-تخریبی است؛ تزریق تفکر مرگ به بطن جوامع بشری و تخریب تصویر اسلام در افکار عمومی جهان. همانطور که با مرگ بن‌لادن ریشه ترور نخشکید، مرگ بغدادی نیز پایان داعشیسم نخواهد بود.

اندیشه تروریسم خشک نمی‌شود مگر...
رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در واکنش به مرگ ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در همین زمینه نوشت: نفر اول گروه تروریستی داعش نابود شد، ولی این امر هرگز موجب پاک شدن اصل فساد نمی‌شود. محمود واعظی افزود: مبارزه با تروریسم از سوی هر کشوری که باشد اقدامی موجه است ولی به اعتراف مقامات امریکایی، گروه تروریستی داعش توسط خود امریکا شکل گرفت و تا زمانی که در راستای منافع این کشور به انجام ترور‌های کور و جنگ افروزی در منطقه مشغول بود، مورد حمایت قرار داشت. وی ادامه داد: اکنون که منافع امریکا از سوی این گروه خودساخته در معرض خطر قرار گرفته است، طی یک برنامه پیچیده، نفر اول گروه داعش را نابود می‌کند ولی این امر هرگز موجب پاک کردن اصل فساد نمی‌شود. واعظی با اشاره به شکست‌های میدانی داعش در عراق و سوریه اضافه کرد: هر چند، امروز چیزی به نام داعش (دولت اسلامی عراق و شام) وجود ندارد و گروه‌های تروریستی منتسب به آن بسیار ضعیف و کم‌تحرک شده‌اند اکنون این سؤال مطرح است که چرا بن‌لادن و البغدادی هر دو در آستانه انتخابات امریکا کشته می‌شوند تا از آن به عنوان یک برگ برنده در انتخابات مورد استفاده قرار گیرد. وی گفت: کشته شدن ابوبکر البغدادی به عنوان یک تروریست تبهکار که جنایات بزرگی را مرتکب شده است، اقدامی مثبت به شمار می‌آید ولی فعالیت‌های جنایتکارانه این گروه، زمانی پایان می‌یابد که کشور‌های حامی آنان دست از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی آنان در جهت منافع خود بردارند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به حمایت‌های همه جانبه واشنگتن و متحدانش از گروه‌های تروریستی تأکید کرد: بدیهی است، تا زمانی که امریکا و برخی از کشور‌های منطقه از گروه‌های تروریستی استفاده ابزاری می‌کنند، تفکر و اندیشه تروریسم خشک نخواهد شد.

داعش را جوانان مقاومت از بین بردند
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در واکنش به خبر کشته شدن البغدادی سرکرده داعش گفت: داعش را جوانان مقاومت از بین بردند.

سیدعباس موسوی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: داعش و ابوبکر البغدادی را به ادعا و حتی اعتراف خودشان خود امریکایی‌ها به وجود آوردند و تاریخ مصرفی دارند و هر وقت تاریخ مصرفشان فرا برسد این‌ها را از بین می‌برند. وی افزود: داعش را جوانان مقاومت از بین بردند، ملت‌ها و دولت‌های سوریه و عراق و با پشتیبانی‌ها لجستیکی ایران و مردم متدین منطقه با مقاومت خودشان از بین بردند. اما داعشیسم و تفکر تروریستی و افراطی‌گرایی و فرقه‌گرایی هنوز هست و همواره هم جزو ابزار‌های کشور‌هایی مانند امریکا بوده که از آن‌ها استفاده کردند. ما کشته شدن بغدادی را پایان تروریسم و داعش نمی‌دانیم. هر چند داعش را توسط دولت‌ها و ملت‌های منطقه شکست دادیم، اما هشدار می‌دهیم این تفکر هنوز زنده است و بقایای آن‌ها ممکن است توسط امریکایی‌ها مجددا سازماندهی شوند و در منطقه دست به عملیات‌های تخریبی بزنند.

موسوی ادامه داد:، اما این اقدام امریکا را که همراه با سر و صدا هست خیلی عجیب و غریب نمی‌دانیم. موقع انتخابات یکی از برگه‌های اینطوری را برای مصارف داخلی رو می‌کنند و به نظر ما خیلی اقدام بزرگی نبوده است زیرا داعش توسط ما و کشور‌های منطقه شکست داده شده بود. اما باید منتظر باشیم و ببینیم دشمنان منطقه برای آینده منطقه چه نقشه‌هایی در سر دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار