کد خبر: 975351
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۸
لودریان: مذاکرات با ایران باید موضوعات منطقه‌ای را هم شامل شود
در شرایطی که ایران به پیشنهاد رئیس‌جمهور امریکا برای مذاکرات مجدد بر سر برنامه هسته‌ای پاسخ منفی داده است، مقامات اروپایی به دنبال گنجاندن مسائل دیگری در متن توافقات احتمالی با تهران هستند. وزیر خارجه فرانسه طی سخنانی بار دیگر خواستار بسط مذاکرات با ایران به مسائل فراتر از مسائل هسته‌ای شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، کشور‌های اروپایی که در چهار سال گذشته به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند اکنون همنوا با امریکا، از توافق جدید با تهران سخن می‌گویند. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز سه شنبه در سخنانی در ابوظبی گفت که مذاکرات بین‌المللی با تهران باید موضوعات امنیتی منطقه و همچنین پرونده هسته‌ای را پوشش دهد. به گزارش رویترز، لودریان تأکید کرد: «می‌خواهم به دوستان اماراتی خود بگویم که ما هیچ‌گاه در مورد امنیت متحدان‌مان در منطقه مصالحه نخواهیم کرد». لودریان در ادامه گفت: «می‌خواهیم مذاکرات عمیقی با ایران انجام دهیم که نه تنها برنامه هسته‌ای ایران، بلکه مسائل امنیتی منطقه‌ای را شامل شود. ما به همراه مقامات اماراتی می‌خواهیم دیپلماسی را در اولویت قرار دهیم». در حالی که مذاکرات با ایران به درخواست طرف‌های غربی به مسائل هسته‌ای محدود شده، این نخستین بار نیست که یک مقام فرانسه از اضافه شدن مسائل غیرهسته‌ای به این گفتگو‌ها سخن می‌گوید. فرانسه که همیشه نقش پلیس بد را در مذاکرات هسته‌ای بازی می‌کرد در ماه‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای انجام داده است تا بتواند با میانجیگری بین تهران و واشنگتن، دو طرف را به پای میز مذاکره بکشاند، اما مقامات کشورمان تأکید کرده‌اند که تا زمانی که تحریم‌های امریکا لغو نشود، مذاکره‌ای در کار نخواهد بود. امریکا و متحدان اروپایی‌اش تلاش می‌کنند در توافق جدید احتمالی، برنامه موشکی ایران را محدود کنند، اما ایران بار‌ها اعلام کرده است که برنامه موشکی خط قرمز است و به هیچ وجه قابل مذاکره نیست. دولت فرانسه طرحی را که گفته می‌شود هدف آن نجات توافق هسته‌ای و پایان دادن به تنش‌های میان ایران و امریکا است تدوین کرده است. کارشناسان می‌گویند این طرح، در ازای متعهد کردن ایران به مطالبات فرابرجامی خواستار برخوردار کردن تهران از امتیازاتی است که قرار بوده طبق برجام در اختیار ایران قرار داده شود.

لفاظی موشکی نتانیاهو علیه ایران
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تکمیل ادعا‌های قبلی مدعی شد که ایران قصد دارد از عراق، سوریه، لبنان و یمن به‌عنوان پایگاه‌هایی برای حملات موشکی علیه رژیم صهیونیستی استفاده کند. بنیامین نتانیاهو که پس از ناکامی در تشکیل کابینه صهیونیستی از سمت نخست‌وزیری استعفا داد، کماکان به لفاظی‌های خود علیه ایران ادامه می‌دهد. نتانیاهو روز سه شنبه بار دیگر با اتهام‌زنی به ایران، مدعی شد این کشور قصد دارد به اسرائیل حمله کند. به گزارش شبکه المیادین، نتانیاهو که در جمع اعضای «آژانس یهود» سخنرانی می‌کرد، مدعی شد: «ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی است و از تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عدول کرده است». برخلاف ادعای نتانیاهو، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۶ گزارش متوالی، پایبندی ایران به اجرای برجام را تأیید کرده است. نتانیاهو در ادامه مدعی شد: «ایران می‌خواهد موشک‌های هدایت‌شونده نقطه‌زن خود را توسعه دهد. این موشک‌ها توانایی هدف قرار دادن هر نقطه در اسرائیل را با دقت خطای پنج تا ۱۰ متر دارند». نتانیاهو یمن را به ادعا‌های قبلی اضافه کرد و مدعی شد: «ایران قصد دارد از عراق، سوریه، لبنان و یمن به عنوان پایگاه‌هایی برای حملات موشکی علیه رژیم صهیونیستی استفاده کند». نتانیاهو افزود: «این خطر بزرگی است. برای مقابله با آن ما باید متحد و از لحاظ نظامی قدرتمند شویم. ما در حال حاضر تسلیحات تهاجمی و دفاعی خود را توسعه داده‌ایم». نتانیاهو همچنین مدعی شد: «اسرائیل در جنگ احتمالی با ایران یا کشور‌های عربی پیروز خواهد شد». این درحالی است که نشریه اگزمینر، چندی پیش به بررسی ویژگی‌های پدافند موشکی رژیم صهیونیستی پرداخته و نوشته بود این پدافند موشکی علاوه بر نقایص فنی با محدودیت‌های عملیاتی مواجه است. پس از حملات یمنی‌ها به تأسیسات نفتی آرامکو، مقامات صهیونیست از آسیب‌پذیر بودن سامانه‌های موشکی این رژیم ابراز نگرانی کرده‌اند و رسانه‌های اسرائیل در گزارش‌هایی اعتراف کرده‌اند که این سامانه‌ها در صورت جنگ احتمالی، در مقابله با حملات ایران و حزب‌الله کارایی نخواهند داشت. ادعا‌های نتانیاهو برای پیروزی رژیم صهیونیستی در جنگ با ایران درحالی است که سامانه گنبد آهنین این رژیم حتی قادر نیست موشک‌های گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه را رهگیری کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار