کد خبر: 975144
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
وقف بیمارستان تخصصی ۶۴۰ تختخوابی کودکان مردانی‌آذر
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی از وقف بیمارستان تخصصی ۶۴۰ تختخوابی کودکان مردانی‌آذر خیر بنام تبریزی و احیاء وقف قائم مقام فراهانی با ۶ نیت در ۳۸ هزار هکتار خبر داد.
حجت‌الاسلام و المسلمین سید شهاب‌الدین حسینی در گفتگو با خبرنگاران به مناسبت دهه وقف با تاکید بر نهادینه شدن فرهنگ وقف در بین آحاد جامعه اظهار داشت: فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی در حوزه وقف باعث می‌شود انسان‌هایی که آمادگی دارند در این حوزه احسان و نیکی داشته باشند.

وی افزود: با ترویج فرهنگ وقف بسیاری از مشکلات اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی و فقر در جامعه قابل حل است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: سنت حسنه وقف ریشه در سیره و روش پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) دارد که فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن ابعاد مختلف این فریضه مهم در جامعه یکی از موثرترین راه‌ها برای احیاء این سنت است.

حسینی با اشاره به اینکه هم اکنون ۸ هزار و ۷۵۱ موقوفه با ۱۹ هزار و ۷۰۳ رقبه در استان وجود دارد، یادآور شد: علاوه بر این موقوفات، ۵ هزار و ۳۳۹ مسجد، ۴۶۳ حسینیه، ۸۸ تکیه، فاطمیه، مهدیه و زینبیه و ۵۹۸ آرامستان برای دفن اموات در حوزه وقف وجود دارد.


وقف بیمارستان تخصصی ۶۴۰ تختخوابی کودکان مردانی‌آذر

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود از وقف بیمارستان تخصصی ۶۴۰ تختخوابی کودکان مردانی‌آذر خیر بنام تبریزی به نام زهرا مردانی‌آذر نامگذاری شده برای به‌کارگیری در حوزه بهداشت و درمان کودکان خبر داد و بیان کرد: این بیمارستان تخصصی با ۶۴۰ تخت در زمینی به وسعت ۹ هکتار با زیربنای ۵۵ هزار متر مربع در چهار طبقه با هزینه بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان در حال احداث و برای تکمیل آن ۹۰ میلیارد تومان دیگر نیز هزینه و برای خدمت به کودکان بیمار خواهد بود.

وی افزود: این موقوفه یکی از بزرگترین موقوفات تبریز بعد از انقلاب است که توسط خاندان محترم مردانی‌آذر احداث و وقف می‌شود.

حسینی ادامه داد: این خاندان محترم و خیر، دغدغه تربیت و آموزش فرزندان کشورمان را دارند و با احداث ۶۰ مدرسه در نقاط مختلف کشور اکنون با اندیشه کاهش آلام جسمی فرزندان ایران اسلامی این بیمارستان ارزشمند را وقف کردند.


وقف قائم مقام فراهانی با ۶ نیت در ۳۸ هزار هکتار

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی به موقوفات قائم مقام فراهانی اشاره کرد و گفت: این موقوفات هم می‌توانند منبع درآمد خوبی برای اوقاف در راستای اجرای نیات واقف باشند، اما برای بازگرداندن تمام این موقوفات به اوقاف و سنددار کردن آن‌ها نیازمند تعامل بین بخشی با ارگان‌های مختلف هستیم.

وی، زمین‌های وقفی قائم مقام فراهانی را ۳۸ هزار هکتار اعلام کرد و اذعان داشت: در این زمین‌ها کارخانه‌های صنعتی، شهرک سرمایه‌گذاری خارجی، شهرک بعثت و بخشی از فرودگاه تبریز و گمرک سهلان و شهر صوفیان قرار دارد.

حسینی، نیات وقف در قائم مقام فراهانی را ۶ نیت اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: عتبات عالیات، حرم حضرت علی (ع)، مسجد کوفه، حرم امام رضا (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و اعزام به مشهد و ازدواج سادات است.

وی، از اخذ مجوز برای راه‌اندازی ناحیه ۳ تبریز اوقاف و امور خیریه ویژه رسیدگی به موقوفات قائم مقام فراهانی خبر داد و ابراز کرد: این اقدام پس از صدور حکم از سوی دادگاه اصل ۴۹ قانون اساسی در جهت تثبیت این موقوفه به منظور تسهیل در خدمات‌رسانی به انبوه مراجعه‌کنندگان در این زمینه انجام شده است.

حسینی با بیان اینکه این موقوفه بیش از ۱۸۰ سال وقف شده است، ادامه داد: اصل وقف‌نامه این موقوفه در کتابخانه مجلس نگهداری می‌شود.


وجود ۸۰۰ نوع وقف در کشور/۴۵۰ مجموعه آموزشی و ۶ بیمارستان در استان در عرصه وقف

وی با اشاره به وجود ۸۰۰ نوع خدمت وقفی در کشور، یادآوری کرد: خیلی از این خدمات در این استان نیز ارائه می‌شود که در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی، رفع آسیب‌های اجتماعی و پاسداشت مسائل فرهنگی و اجتماعی انجام می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون ۴۵۰ مجموعه آموزشی در استان در عرصه وقف در حوزه علم و دانش و ۶ بیمارستان فقط در تبریز به بیماران خدمت‌رسانی می‌کند.

وی، از راه‌اندازی ۴۵ مراکز افق در امامزاده‌های شاخص استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و اضافه کرد: مراکز افق با هدف ارتقاء عملکرد و توزیع مناسب خدمات اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در بقاع متبرکه شاخص کشور راه‌اندازی شده است.

حسینی همچنین متذکر شد: استفاده بهینه از ظرفیت‌ها اعم از بقاع متبرکه و موقوفات از دیگر اهداف راه‌اندازی مراکز افق در بقاع متبرکه شاخص کشور است.

وی توضیح داد: پاسخگویی به اصلی‌ترین نیاز‌های فرهنگی در قالب خدمات اجتماعی و بازنمایی کارکرد اجتماعی، فرهنگی و قرآنی امامزادگان یکی از اولویت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است.

حسینی با اشاره به وجود ۲۲۸ پرونده جاری در دادگستری استان، ادامه داد: به‌منظور دفاع از حق و حقوق موقوفات در مراجع قضایی با همکاری اداره‌کل دادگستری استان شعبه ویژه‌ای در مرحله تجدید نظر برای رسیدگی به موضوعات وقفی ایجاد شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه حدود پنج درصد موقوفات کشور در استان آذربایجان‌شرقی قرار دارد، اظهار داشت: ۲۲ وقف جدید در سال‌جاری به ثبت رسیده و پیش‌بینی‌می‌شود تا پایان امسال ۷۵ وقف جدید نیز ثبت شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ع
|
United States
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
0
0
باسلام با این حساب با این همه توصیف از قائم مقام معلوم میشود که قائم مقام نیز طمع خود را از سرزمین ایران بر نداشته و آثار اختلاص وی روشن میشود ایا فاصله کرمان تا صوفیان چند است که مالکیت خصوصی داشته است و اموال مردم را موقوفه نموده است الله یعلم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر