کد خبر: 974881
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲
قاطع شدن دولت لبنان برای برخورد با اعتراضات
«سعد حریری» نخست‌وزیر لبنان که در روز‌های اخیر موضع محکمی درباره ادامه فعالیت در سمت خود اتخاذ نکرده بود، در هفتمین روز از ناآرامی‌ها و در پی افشا شدن دست‌های پشت پرده سعودی‌ها، روز چهار شنبه گفت که از سمت خود کناره‌گیری نخواهد کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: موضوع تغییر دولت و استعفای نخست‌وزیر، در روز‌های اخیر به یکی از مباحث مهم در عرصه داخلی لبنان تبدیل شده بود، با این حال، حریری در تماس تلفنی با «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور گفت که گزینه استعفای دولت یا تغییر آن مطرح نیست. وی تأکید کرد که اولویت، اجرای سریع طرح بهبود وضع اقتصادی کشور است که در هیئت دولت تصویب شد. رئیس پارلمان لبنان هم در جریان دیدار با شماری از افرادی که به دیدن وی آمده بودند، درباره استعفای وزیران حزب «نیرو‌های لبنانی» به رهبری «سمیر جعجع» گفت: «اگر در این مورد با من مشورت می‌کردند، پیشنهاد می‌دادم که این کار انجام نشود، اما در هر حال این کار صورت گرفت. به نظرم بهتر است که در تصمیم‌گیری در این خصوص درنگ شود و معتقدم باید به این موضوع فرصت داد. چه بسا شرایطی فراهم شود یا تماس‌ها با نیرو‌های لبنانی درباره تجدیدنظر در استعفای وزیران خود، به موفقیت برسد.»

برخی چهره‌های سیاسی لبنان در روز‌های گذشته بر لزوم تغییر دولت یا اصلاح کابینه پافشاری کرده‌اند که در این مورد می‌توان به «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر سابق و «ولید جنبلاط» رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه اشاره کرد. این افراد درخواست تغییر برخی وزیران در کابینه کنونی را مطرح کردند. جنبلاط پیش‌تر در گفتگو با شبکه خبری «اسکای نیوز» گفته بود: «خواهان اصلاحات کابینه هستیم تا از گروه حاکم بر کشور ر‌هایی یابیم.» وی یک شنبه شب نیز در گفتگو با شبکه «الجزیره» ضمن اشاره به ارائه طرح اقتصادی حزبش، برخی اصلاحات در داخل کابینه، تغییر شماری از وزیران از جمله وزیر خارجه را خواستار شده بود.

«سلیمان فرنجیه» رهبر حزب مسیحی «المرده» نیز به روزنامه «الجمهوریه» گفته بود که اگر «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان می‌خواهد دوره دوم ریاست جمهوری خود را نجات دهد، شاید مجبور شود جبران باسیل را قربانی کند. برخی موضع‌گیری‌های باسیل از جمله حمایت از حزب‌الله، خودداری در محکومیت حمله جنبش انصارالله به تأسیسات نفتی آرامکو و برخی مواضع در ارتباط با سوریه و تحولات آن باعث شده انتقاد‌ها متوجه باسیل شود.

دستور حریری برای برقراری نظم
در ادامه ناآرامی‌ها در لبنان، دیروز بخشی از معترضان در برابر بانک مرکزی تجمع و به سیاست‌های آن اعتراض کردند. همچنین موضوع دعوت به اعتصاب سراسری هم مطرح شده، آن‌هم در شرایطی که زندگی عادی و ارائه خدمات عمومی در بیروت و برخی شهر‌های این کشور طی یک هفته اخیر مختل شده است. در چنین وضعیتی، حریری به نیرو‌های امنیتی و نظامی دستور داده که نظم و امنیت را در شهر‌ها برقرار کنند و راه‌های ارتباطی را که به دست معترضان بسته شده است باز کنند. ارتش لبنان برای باز کردن مسیر‌های ارتباطی که معترضان آن‌ها را بسته‌اند، به زور روی آورد. اسکای‌نیوز نوشت که تعداد نیرو‌های ارتش در خیابان‌ها بیشتر شده و در بعضی از مکان‌ها با تظاهر‌کنندگان درگیری رخ داده است. «رایا حسن» وزیر کشور لبنان گفت: «هدف ما این است که اجازه ندهیم بعضی به اماکن عمومی و خصوصی آسیب وارد کنند. نمی‌توانیم به زور متوسل شویم. ما با تظاهر‌کنندگان هستیم، اما اجازه نمی‌دهیم که بعضی دست به آشوب بزنند. ارتش در تلاش است راه‌ها را باز کند و این به خاطر آسان شدن تردد مردم است.» الحدث هم نوشت: «تظاهرات در النبطیه ادامه دارد. پلیس با تظاهر‌کنندگان درگیر شده است. تلفن‌های همراه از مردم گرفته می‌شود و به آن‌ها اجازه داده نمی‌شود که تصویر بگیرند.»

ریاض سرمنشأ ناآرامی‌ها
«المیادین» و «المنار» دیروز به نقل از «مارک اوون جونز» استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه «حمد بن خلیفه قطر»، گزارش دادند که حساب‌های توئیتری مشکوک بسیاری در جریان اعتراضات لبنان ایجاد شده و محل آن‌ها عربستان سعودی بوده است. کمپین توئیتری برای تخریب «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله شکل گرفته است و در این راستا هشتگ‌هایی از قبیل «نصرالله یکی از آنهاست» و «تو و تسلیحاتت دست از سر ما بردارید»، منتشر شده‌اند. همچنین، فرماندهی ارتش لبنان سه شنبه اعلام کرد که اطلاعات ارتش یک روحانی قلابی به نام «محمد علی ترشیشی» را بازداشت کرده است. در بیانیه ارتش آمده، فرد مذکور میان تظاهرات‌کنندگان پول توزیع می‌کرده که منبع این پول‌ها مشخص نیست.

وبگاه لبنانی «یا صور» دراین رابطه نوشت: مجلس اعلای شیعیان لبنان پیش‌تر در بیانیه‌ای نام ترشیشی را در کنار نام چند تن دیگر آورده و اعلام کرده این‌ها روحانی قلابی هستند و شایستگی بر عهده گرفتن امور شرعی و غیر آن را ندارند. همچنین در شبکه‌های اجتماعی نیز به این موضوع اشاره شده بود که وی این پول‌ها را از افرادی در کشور‌های حاشیه خلیج فارس گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار