کد خبر: 974864
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹
سيستان و بلوچستان در کنار خرما و شيلات به فکر توسعه کشاورزي است
اگر بخواهيم کمي منصفانه به سيستان و بلوچستان نگاه کنيم مي بينيم که اين منطقه خشک و بي آب مي تواند به يکي از درآمدزاترين مناطق ايران تبديل شود. شايد باورش کمي سخت باشد اما سيستان و بلوچستان...
حوريه ملکي

حوريه ملکي

 

 اگر بخواهيم کمي منصفانه به سيستان و بلوچستان نگاه کنيم مي بينيم که اين منطقه خشک و بي آب مي تواند به يکي از درآمدزاترين مناطق ايران تبديل شود. شايد باورش کمي سخت باشد اما سيستان و بلوچستان دقيقا به خاطر محصولات کشاورزي اش به اين رتبه مي رسد. خاش فقط يکي از اين مناطق است که در حوزه‌های کشاورزی، دامی، شیلاتی، پرورش زنبور عسل، گلخانه و غیره قطب مهم تولیدی در سیستان و بلوچستان به شمار مي آيد و دارای ظرفیت و قابلیت‌های بالا و برجسته ای است که کمتر می توان آن را در نقاط دیگر استان و حتي کشور مشاهده کرد. حالا تجهيز اراضي سيستان و بلوچستان به سيستم نوين آبياري در دستور کار قرار گرفته و به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان 34 هکتار انجام شده و 30 هکتار هم در دستور کار است. اقداماتي که مي تواند روزهاي خوشي را براي کشاورزان اين مناطق به همراه داشته باشد.

 

***

 

با اينکه تمام مناطق ايران از پتانسيل بسيار خوبي در رابطه با کشاورزي و کشت محصولات گوناگون برخوردار است اما هنوز هم کوتاهي ها و عدم مديريت ها، مشکلات زيادي را به وجود آورده و صنعت کشاورزي را با چالش مواجه کرده است. مدیریت سنتی كشاورزی در كشور یكی از اشكالات اساسی است كه موجب شده با وجود اقدامات بزرگ و اعتبارات هزینه شده فراوان هنوز در جامعه روستایی ما توسعه ای اتفاق نیفتد. در مدیریت سنتی فعلی برخورد با مشكلات بخش كشاورزی به شكل عینی نیست به همین دلیل اقدامات انجام شده تاكنون منجر به توسعه در این بخش نشده است.

به گفته اکثر کارشناسان، در این نوع مدیریت اعتبارات نیز به صورت هدفمند برای حل مسائل و مشكلات كشاورزی به كار گرفته نمی شود بلكه قسمتی از آن بین وزارت علوم و دیگر مراكز تحقیقاتی توزیع می شود.

 

* سيستان و بلوچستان مهد ميوه هاي گرمسيري

 

چندي پيش اعلام شد که با توجه به استعداد ویژه استان سیستان و بلوچستان در تولید میوه های گرمسیری از جمله موز، برنامه ای در حال اجراست که سطح زیرکشت این محصول به بیش از ۱۰ هزار هکتار افزایش یابد تا موز مورد نیاز به بازار مصرف عرضه شود. البته در همين رابطه تاکيد شده بود که تولید محصول ارگانیک عاری از هر گونه سموم شیمیایی یکی از اولویت های جهاد کشاورزی استان است.

در همين رابطه و در سال گذشته بود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی وقت استان سیستان و بلوچستان با اشاره به ساماندهی دانش آموختگان بخش کشاورزی گفته بود: "ساماندهی و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی بخش کشاورزی در قالب شرکت های خدماتی، فنی و مشاوره ای، کلینک های گیاه پزشکی، بکار گیری ناظران فنی طرح های گندم، باغبانی، امور دام، منابع طبیعی و آبخیزداری یکی از برنامه های حمایتی به شمار می رود که نتایج قابل قبولی نیز داشته است."

وي با تاکيد بر اينکه در این زمینه تاکنون در قالب بنگاه های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین تسهیلات زیادی به متقاضیان واگذارشده است، خاطرنشان کرد: "در سالهای اخیر بزرگترین سایت تولید نهال میوه گرمسیری جنوب شرق کشور با قابلیت تولید بیش از یک میلیون اصله نهال در استان راه اندازی شده است که علاوه بر خودکفایی در تأمین نهال مورد نیاز استان مازاد آن نیز به چند استان کشور صادر می شود."

 

* 60هزار هکتار آبياري نوين تحولي در صنعت کشاورزي استان

 

اگر سري به شهرستان هاي مختلف سيبستان و بلوچستان بزنيم به خوبي متوجه مي شويم که ظرفيت هاي خوب و توانمندي در آنها وجود دارد. به عنوان مثال، شهرستان خاش در حوزه‌های کشاورزی، دامی، شیلاتی، پرورش زنبور عسل، گلخانه و غیره قطب مهم تولیدی در سیستان و بلوچستان است که دارای ظرفیت و قابلیت‌های بالا و برجسته ای است که کمتر می توان آن را در نقاط دیگر استان مشاهده کرد.

این شهرستان به جز ظرفیت مرز و گردشگری تفتان،پیرگل، ایرندگان،کارواندر و غیره افزون بر ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی با تولید سالانه افزون بر ۳۰۰ هزار تن انواع محصول سهم عمده ای را در تامین نیازهای استان و کشور داشته و از جایگاه ممتاز استانی برخوردار است.

حالا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان گفته که افزایش راندمان آبیاری و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی توسعه‌ی طرح سیستم های نوین آبیاری را می طلبد.

غلام حیدر زورقی با تاکيد بر اينکه طي دو دهه اخير ۳۴هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم نوین آبیاری مجهز شده و کار مطالعه برای اجرای ۳۰هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری نیز انجام شده است، ادامه داد: "در حال حاضر ۳۰پیمانکار بومی و غیر بومی و۲۳مشاور حقیقی و حقوقی برای اجرای این سیستم‌ها در استان مشغول کار هستند. از ابتدای امسال تاکنون برای تجهیز 6هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری مبلغ ۶۶۰میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است."

وي با اشاره به اینکه ۷۰درصد اراضی زراعی و باغی استان قابلیت اجرای سیستمهای نوین آبیاری را دارند گفت: "براین اساس تاکنون ۲۲درصد از اراضی کشاورزی در سیستان وبلوچستان به سیستم های آبیاری قطره‌ای و تیپ، بارانی و کم فشار مجهز شده اند که معادل متوسط کشوری است."

البته به گفته کارشناسان با اجرای ۳۴هزار هکتار سیستم نوین آبیاری در سیستان وبلوچستان سالیانه در مصرف بیش از ۳۸۷میلیون مترمکعب صرف جویی می‌شود.

 

* خرما و شيلات کمک رسان کشاورزي سيستان و بلوچستان

 

انتظار مي رود براي پيشبرد اهداف و رسيدن به نتايج ايدآل همه مسئولان پاي کار بياييند و دست به دست هم سيستان و بلوچستان را از نو بسازند. وقتي مديريت ضعيف باشد هيچ کاري انجام نمي شود و پس رفت حاصل هر فعاليتي خواهد بود. در این نوع مدیریت اعتبارات نیز به صورت هدفمند برای حل مسائل و مشكلات كشاورزی به كار گرفته نمی شود بلكه قسمتی از آن بین وزارت علوم و بخشي هم بين دیگر مراكز تحقیقاتی توزیع می شود.

فراموش نکنيم در کنار محصولات کشاورزي،  تولید 230 هزار تن خرما در سیستان و بلوچستان و همچنین اشتغال 100 هزار نفر در صنعت شیلات از جمله ظرفیت های خدادادی این استان است كه می تواند مشكلات اقتصادی زیادی را حل كند.

هم اکنون كل تولیدات كشاورزی سیستان و بلوچستان 5 میلیون تن است كه از این میزان 530 هزار تن سهم باغات، 158 هزار تن سهم میوه های گرمسیری، 3 میلیون تن سهم بخش زراعی، 200 هزار تن سهم دام و طیور، 250 هزار تن سهم انواع محصولات شیلاتی و 650 هزار تن نیز سهم محصولات مرتعی است. طبق برنامه پیش بینی شده 100 هزار هكتار از اراضی كشاورزی سیستان و بلوچستان باید به سیستم های نوین آبیاری مجهز شود كه تا كنون در 34 هزار هكتار از این اراضی سیستم های آبیاری نوین به بهره برداری رسیده است و اكنون 260 هكتار گلخانه در این استان وجود دارد كه برنامه اي وجود داردکه سالانه 500 هكتار به این ظرفیت اضافه کند.

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار