کد خبر: 974548
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
نانسی پلوسی و چند نماینده ارشد کنگره هم به کابل رفتند
در آستانه کاهش نیرو‌های امریکایی در افغانستان، رئیس پنتاگون و نمایندگان ارشد کنگره همزمان به کابل سفر کردند و به مقامات افغان اطمینان خاطر دادند که واشنگتن اجازه نخواهد داد این کشور بار دیگر به لانه تروریست‌ها تبدیل شود. کاخ‌سفید سفر نانسی پلوسی به افغانستان را با هدف سیلی زدن به ترامپ توصیف کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا دستور داد که نیرو‌های امریکایی مستقر در افغانستان از این کشور خارج شوند، نمایندگان کنگره از این مسئله ابراز نگرانی کردند و به همین خاطر تعدادی از نمایندگان امریکا دیروز در سفری غیرمنتظره وارد کابل شدند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا دیروز با اشرف غنی، رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان و همچنین فرماندهان ارشد نظامی امریکا در افغانستان دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، هیئتی که نانسی پلوسی را در جریان سفر به افغانستان همراهی می‌کرد از هشت عضو دموکرات کنگره و یک عضو جمهوریخواه تشکیل شده بود. نانسی پلوسی در دیدار با اشرف غنی تأکید کرد: «واشنگتن اجازه نخواهد داد که افغانستان بار دیگر به لانه تروریست‌ها تبدیل شود». همچنین در این دیدار مطرح شده است که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به زودی اعلام می‌شود. پلوسی همچنین حضور زنان افغانستانی در روند مذاکرات صلح را یک امر ضروری برشمرد. وی همچنین خاطرنشان کرد: «ما به دستاوردها، تعهدات و اولویت‌های دولت افغانستان و منافع ملی این کشور برای تداوم همکاری‌ها احترام می‌گذاریم». رئیس مجلس نمایندگان امریکا همچنین در این دیدار گفته است: «دلیل حضور امریکایی‌ها در افغانستان آن است که طالبان طی یک مدت زمان، در این کشور میزبان تروریست‌هایی بود که به امریکا حمله می‌کرد و ایالات متحده نمی‌خواهد که افغانستان دوباره به لانه تروریسم مبدل شود». به گزارش خبرگزاری آوا، پلوسی توسط سفیر امریکا و سایر دیپلمات‌ها در افغانستان از روند تلاش‌های صلح بین دولت این کشور با طالبان مطلع شد. سفر پلوسی به افغانستان نخستین سفر وی به این کشور از زمان تصدی ریاست مجلس نمایندگان تاکنون به شمارمی رود. به گزارش سی‌ان‌ان، رئیس‌جمهور افغانستان هم در این دیدار گفت: «صلحی برای افغانستان اولویت دارد که افغان‌ها در آن نقش اساسی داشته و ارزش‌هایی مانند قانون اساسی و حقوق زنان در آن حفظ شده باشد». اشرف غنی افزود: «حضور نیرو‌های امریکایی در افغانستان براساس پیمان‌های امضا شده بین دو کشور است و در خصوص چگونگی حضور این نیرو‌ها در افغانستان در آینده گفتگو می‌شود.»

روزنامه واشنگتن‌پست روز دو شنبه در گزارشی به بررسی علت سفر ناگهانی پلوسی به اردن و افغانستان پرداخت و آن را نشان‌دهنده اختلاف عمیق وی با ترامپ دانست و تأکید کرد که این سفر به مثابه سیلی جهانی به گوش رئیس‌جمهور امریکا است. این درحالی است که روابط بین نانسی پلوسی و دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر بر سر تحقیقات مقدماتی برای استیضاح به شدت بحرانی شده است. پلوسی و دیگر نمایندگان کنگره به شدت با خروج امریکایی‌ها از افغانستان مخالف هستند و هشدار می‌دهند که این مسئله می‌تواند به قدرت‌گیری مجدد طالبان و گروه‌های تروریستی در افغانستان منجر شود.

رئیس پنتاگون در افغانستان
پیش از سفر نمایندگان کنگره به افغانستان، وزیر دفاع امریکا هم با سفر به کابل با اشرف غنی دیدار کرده بود. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در این دیدار دو طرف درباره مسائل امنیتی، مبارزه با تروریسم، تجهیز نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان و همکاری‌ها میان دو کشور بحث کردند. مارک اسپر یک شنبه شب در جمع خبرنگاران گفت: «امریکا ضمن ادامه تلاش برای مبارزه با تروریسم می‌تواند شمار نیروهایش را به ۸ هزار و ۶۰۰ تن کاهش دهد». امریکا در حال حاضر نزدیک به ۱۴ هزار نیرو در افغانستان دارد که بخشی از این نیرو‌های امریکایی در قالب عملیات‌ها و برنامه‌های نظامی ناتو در افغانستان حضور دارند. اسپر در توئیتر نوشته است که فرصتی عالی برای دیدار با رئیس‌جمهور افغانستان داشته و در مورد پایبندی کشورش به مأموریت حمایتی و تقویت اتحاد دو طرف گفتگو کرده است. او نوشت: «ما هم‌رأی هستیم که افغانستان هرگز نباید به پایگاهی امن برای تروریست‌ها و حمله به امریکا تبدیل شود». دونالد ترامپ هفته گذشته دستور داد نیرو‌های امریکایی از افغانستان خارج شوند؛ اقدامی که طالبان همواره آن را تنها پیش شرط بازگشت به روند مذاکرات صلح اعلام کرده است. خروج امریکایی‌ها از افغانستان در شرایطی انجام می‌شود که اخیراً ترامپ مذاکرات با طالبان را که در آستانه توافق نهایی بودند، تعلیق کرد و متعاقب آن، این گروه حملات خود را به غیرنظامیان و مراکز دولتی افزایش داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار