کد خبر: 974256
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
رسانه‌ها در لبنان از تلاش مقامات این کشور برای کنترل اوضاع از طریق ارائه طرح‌های اقتصادی و اصلاحی خبر می‌دهند.
سرویس بین الملل جوان‌ آنلاین: شبکه الـ"MTV" لبنان گزارش داد که مسیر پل جل الدیب به سمت جونیه همچنان بسته است و برخی از تظاهرات‌کنندگان چادر‌هایی برپا کرده و شب را همانجا ماندند.

الجزیره نوشت: ادامه اعتراضات لبنان و مسابقه زمانی سیاستمداران پیش از اتمام مهلت حریری

خبرنگار الجزیره در لبنان گزارش داد که مقر نخست‌وزیری در مرکز بیروت از پنجشنبه گذشته٬ شاهد تجمع هزاران تظاهرات‌کننده معترض به شرایط اقتصادی بوده که خواستار اخراج مسئولان نظام هستند. در این میان رایزنی‌ها در سطح دولتی برای خروج کشور از این بحران همچنان ادامه دارد.

برخی مناطق در جبل و بقاع و جنوب و شمال نیز شاهد تجمع صد‌ها فعال است که راه‌های اصلی منتهی به بیروت را بسته‌اند.

اما در خارج از کشور لبنان٬ده‌ها تن از لبنانی‌ها در مقابل سفارت کشورشان در واشنگتن پایتخت ایالات متحده٬ همراه با تظاهرات‌ها و تجمعات داخل لبنان٬ به تظاهرات پرداخته‌اند.

معترضان در این تظاهرات‌ها شعار‌هایی ضد دولت و پارلمان و نظام قبیله‌ای لبنان سرداده و از جنبش مردمی لبنان و مطالبات آن در مبارزه با فساد، اصلاح شرایط اقتصادی و اجتماعی و بهبود خدمات عمومی حمایت کردند.

باید اشاره کنیم که پس از اینکه دولت لبنان اعلام کرد قرار است تا به منظور افزایش درآمد‌های جدید برای خزانه دولت٬ در بودجه سال آینده مالیات‌های جدیدی در بخش‌های ارتباطات رایگان از طریق تلفن همراه و ... اضافه شود٬ از روز پنجشنبه گذشته تظاهرات شدیدی در چندین نقطه از بیروت و سایر شهر‌ها به راه افتاده است.

اما در سطح سیاسی٬ ایلی فرزلی معاون رئیس پارلمان لبنان خاطرنشان کرد که از نظر وی٬ دولت روز یکشنبه جلسه‌ای برای رسیدن به توافق درباره پیش‌نویس بودجه سال آینده برگزار خواهد کرد.

پیش از این فرزلی اعلام کرده بود که در جلسه آینده همچنین درباره مطالبات سعد حریری نخست‌وزیر لبنان بحث خواهد شد.

همچنین علی حسن خلیل وزیر دارایی لبنان در خلال دیدار دیروز خود با سعد حریری بر تکمیل بودجه بدون اضافه کردن هیچ‌گونه مالیات و یا عوارض جدیدی به اضافه انجام اصلاحات جدی تاکید کرد.

پیش از این حریری در سخنرانی روز جمعه خود خطاب به مردم لبنان اظهار کرده بود که یک مهلت ۷۲ ساعته به شرکای خود در دولت داده تا پاسخ مردم لبنان و جوامع بین‌المللی را بدهند وگرنه حرف دیگری خواهد داشت.

همچنین منزل نخست‌وزیر لبنان نیز شاهد جلسات داخلی و دیدار‌های پی‌درپی در راستای رسیدن به یک راه‌حل برای این بحران بود. در این میان میشل‌عون رئیس‌جمهور لبنان در صفحه توییتری خود نوشت که یک راه‌حل مطمئن برای خارج شدن از این بحران وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر جعجع اعلام کرد که از وزیران حزب خود خواسته تا از دولت استعفا دهند. وی در این راستا خاطرنشان کرد که به توانایی دولت کنونی در خصوص اتخاذ تصمیم‌های مناسب اعتماد ندارد. در این میان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله درباره خطرات این استعفا هشدار داده و بر رد آن تاکید کرد.

در مقابل٬ ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان در صفحه توییتری خود نوشت که از وزیران حزب خود نمی‌خواهد که استعفا دهند و نیز خواستار اجتناب از خلاء و نابودی مالی در کشور شد.

المنار: استعفای وزیران حزب نیرو‌های لبنانی

سمیر جعجع رئیس حزب نیرو‌های لبنانی در شرایطی که تظاهرات اعتراض آمیز ضد اوضاع اقتصادی این کشور همچنان ادامه دارد٬ استعفای چهار وزیر از حزب خود در دولتی که سعد حریری نخست‌وزیر آن است٬ را اعلام کرد.

جعجع در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد که مردم اعتماد خود را نسبت به قشر سیاسی جامعه از دست داده‌اند٬ مردم حاضر در خیابان‌ها نماینده همه اقشار جامعه هستند و در عین حال همه اعضای دولت به دنبال اصلاحات فوری و جدی نیستند.

سمیر جعجع ادامه داد که از زمان تشکیل دولت خواستار ایجاد موسسه‌ها و نیز کار شفاف و روشن بودیم آن‌چنان که حزب نیرو‌های لبنانی از همان ابتدا با شفافیت کار کرده است. رئیس حزب نیرو‌های لبنانی تصریح کرد: ما در زمان بحث درباره بودجه ۲۰۲۰ خواستار اصلاحات فوری بودیم، اما احساس کردیم این درخواست ما جدی گرفته نشد.

وزرای جنبلاط از دولت خارج نمی‌شوند

ولید جنبلاط رهبر «حزب سوسیالیست ترقی‌خواه» لبنان خبر‌های مربوط به درخواست خود برای استعفای وزیران این حزب از کابینه ائتلافی سعد حریری را رد کرد.

وی در حساب توئیتری خود اعلام کرد: من از وزیران حزب نخواسته‌ام که از کابینه استفعا کنند. وی همچنین با رد هرگونه شایعه درباره عزیمت به خارج از لبنان، خاطرنشان کرد که قصد سفر به هیچ جایی را ندارد.

این حزب دارای دو وزیر در کابینه حریری است که عبارتند از «اکرم شهیب» وزیر آموزش و پروش و «وائل أبو فاعور» وزیر صنایع.

رسانه‌ها پیشتر از درخواست وی و نیز سمیر جعجع رهبر حزب نیرو‌های لبنانی برای استعفای حریری در پی اعتراضات اخیر در لبنان خبر داده بودند.

راه حل عون برای خروج از بحران

رسانه‌ها در لبنان از تلاش مقامات این کشور برای کنترل اوضاع از طریق ارائه طرح‌های اقتصادی و اصلاحی خبر می‌دهند. «میشل عون»، رئیس‌جمهوری لبنان قول داد برای حل بحران اخیر در کشورش راه حل قانع کننده‌ای وجود دارد. او شامگاه شنبه (۲۷ مهر) در برابر طرفداران خود حاضر شد و گفت: برای حل بحران، راه حل مطمئنی وجود خواهد داشت.

لبنان امروز نیز برای سومین روز متوالی شاهد اعتراضات مردمی به وضعیت اقتصادی و معیشتی و همچنین اعتراض به وضع مالیات در بخشی از خدمات دولتی از جمله اینترنت است.

سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان دیروز در واکنش به اعتراض‌ها و درخواست برخی از احزاب سیاسی این کشور از وی برای کناره‌گیری از قدرت، به احزاب شریک در کابینه دولت خود ۷۲ ساعت مهلت داد برای برون رفت از بحران اخیر راه‌حل ارائه دهند.

شبکه المیادین لبنان لحظاتی قبل به نقل از منابعی در کابینه گزارش داد که حریری به مشورت‌های خود با سایر احزاب ادامه خواهد داد و حداکثر تا روز دوشنبه این هفته از کابینه خواهد خواست جلسه‌ای برگزار کند.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار