کد خبر: 974004
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
نایب‌رئیس سندیکای صنعت برق با تأکید بر اینکه عراق نمی‌تواند به این سرعت کشور دیگری را جایگزین ایران برای خرید برق کند، گفت: عراق باید مشکل کمبود برق خود را ریشه‌ای حل کند، اما بهترین گزینه خرید برق در حال حاضر ایران است.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: پیام باقری در پاسخ به این سئوال که واشنگتن معافیت تحریمی عراق برای واردات برق از ایران را بمدت ۱۲۰ روز تمدید کرد گفت:عراق باید مشکل کمبود برق خود را ریشه‌ای حل کند چرا که قبلا یک بار با نیروگاه‌های پرتابل که بر روی کشتی نصب می‌شوند بصورت مقطعی برای کمبود برق خود اقدام کرده بود، اما به هر حال باید اذعان کرد که حل کمبود برق عراق باید ریشه‌ای انجام شود.

روز گذشته پایگاه خبری اس پی گلوبال به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که معافیت تحریمی عراق برای واردات گاز طبیعی و برق از ایران به مدت ۱۲۰ روز دیگر تمدید شده است.

باقری با اشاره به اینکه عراق نمی‌تواند به سرعت کشور دیگری را جایگزین ایران برای خرید برق کند، گفت:در آبان ماه سال گذشته نیز وزارت خزانه داری آمریکا یک مهلت ۴۵ روزه به عراق برای جایگزین کردن خرید برق از ایران داد تا این کشور در این مدت فکری برای جایگزین کردن واردات برق از یک کشور دیگر داشته باشد حال با گذشت یک سال از این ماجرا باز هم می‌بینیم که واشنگتن یک مهلت ۱۲۰ روزه برای واردات برق از ایران به عراق می‌دهد.

نایب رئیس سندیکای صنعت برق خاطر نشان کرد:در همان روز‌ها نیز تمام کارشناسان اعلام کردند که اگر عراق قصد دارد به صورت ریشه‌ای و دائمی مشکل کمبود برق خود را از کشور‌های دیگری مثل عربستان که رقیب جدی برای ایران در بخش برق محسوب می‌شود حل کند این اقدام زمان‌بر خواهد بود پس بنابراین باید ایران همچنان خود را به عنوان هاب انرژی مطرح و برق این کشور را به خوبی تامین کند.

باقری افزود:عربستان داعیه "هاب انرژی" در منطقه دارد پس یکی از بازار‌های مهم برای تبدیل شدن عربستان به هاب برق منطقه نیاز ۱۰ هزار مگاواتی عراق است پس ایران به دلیل دارا بودن استاندارد‌ها و ظرفیت‌های بالا در داخل برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه باید عجله کند چرا که تردید در سرعت دادن به اقدامات مناسب باعث می‌شود عربستان رقابت برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را از ایران پیروز شود.

وی پیشتر به خبرنگاران گفته بود که متمایز بودن ایران بخاطر موقعیت جغرافیایی و سوق‌الجیشی است یعنی امتیاز‌های خدادادی به ایران داده شده که در منطقه‌ای قرار داریم که دور تا دور کشور تقاضای برق وجود دارد و از نظر موقعیت جغرافیایی چه به لحاظ اختلاف افق و چه به لحاظ اختلاف دما در یک موقعیت ممتازی قرار داریم که پیک مصرف ایران با پیک مصرف کشور‌های اطراف متفاوت می‌شود پس باید از این موقعیت‌ها نهایت استفاده را ببریم.

این پنجمین معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران است که از حدود یک‌سال پیش تاکنون توسط آمریکا صادر شده است. اولین بار یک معافیت ۴۵ روزه، سپس دو معافیت ۹۰ روزه و نهایتا در ماه ژوئن یک معافیت ۱۲۰ روزه صادر شده بود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار