کد خبر: 973323
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
مدیرکل پشتیبانی فنی شرکت مادرتخصصی برق حرارتی
سیستم‌های خنک کننده مه پاش، به عنوان باصرفه‌ترین روش برای افزایش توان تولید در تابستان است.
 جوان آنلاین / به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، غلام رضا مهرداد مدیرکل پشتیبانی فنی شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی، در سمینار معرفی سیستم خنک کننده مه پاش «فاگ» که با حضور دبیر دوم سفارت کشور ژاپن، نمایندگان جایکا و شرکت «ایکه اوچی» و مدیران و متخصصان شرکت‌ها و نیروگاه‌های کشور برگزار شد، به شرایط دمایی و آب و هوای کشور و تاثیر آن بر کاهش ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های گازی اشاره کرد و از سیستم‌های خنک کننده مه پاش، به عنوان باصرفه‌ترین روش برای افزایش توان این واحد‌ها به ویژه در تابستان یاد کرد.

مدیرکل پشتیبانی فنی شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی افزود: همان طور که می‌دانید، اوج مصرف برق در ایران، فصل تابستان است که بیش از ۳۰ درصد برق مصرفی به سیستم‌های برودتی مربوط می‌شود. از سوی دیگر، بیشتر نقاط کشور، تابستان‌های خشک و گرمی را تجربه می‌کند که در برخی نقاط، دمای هوا به بالای ۵۰ درجه سانتی گراد هم می‌رسد و این در حالی است که واحد‌های توربین گازی که ۷۵ درصد ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور را تشکیل می‌دهند، به دلیل تاثیر پذیری از شرایط دمایی و فشار هوا، بیش از ۲۰ درصد از توان تولید خود را از دست می‌دهند.

غلام رضا مهرداد ادامه داد: بنابراین بهترین روش مقابله با این وضعیت، استفاده از سیستم‌های خنک کن هوا در این نوع واحد‌ها است که سرمایه گذاری در نصب این سیستم‌ها بر روی واحد‌های گازی، به مراتب، هزینه کمتری نسبت به احداث نیروگاه‌های جدید دارد، چراکه با استفاده از این روش نوین، تاکنون ۱۰۰۰ مگاوات به توان شبکه سراسری تولید، اضافه شده است.

غلام رضا مهرداد با اشاره به نتایج مطلوب استفاده از سیستم فاگ در نیروگاه شهید رجایی، بیان داشت: با توجه به نتایج حاصل از پیاده سازی این روش در واحد‌های گازی نیروگاه شهید رجایی، سعی داریم از تجارب فنی و تکنولوژی شرکت ژاپنی (ایکه اوچی) سازنده این سیستم برای ارتقای توان واحد‌های گازی دولتی و خصوصی در کشور استفاده نماییم.

ایشان با یادآوری قیمت تمام شده تولید برق با استفاده از روش سیستم‌های خنک کننده، گفت: البته با توجه به قیمت پایین انرژی الکتریکی در بازار برق، قوانین انگیزشی جدیدی برای خرید برق با قیمت بالاتر در این روش، وضع شده است تا از پیاده سازی این نوع تکنولوژی به ویژه در نیروگاه‌های خصوصی حمایت شود.
در ادامه، ابوالفضل موتاب‌ها قائم مقام مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی، از این نیروگاه به عنوان سومین نیروگاه بزرگ کشور یاد نمود که با ظرفیت ۲۰۴۲ مگاوات و تولید سالانه بیش از ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی، برق مورد نیاز حدود ۴ درصد از شبکه مصرف را تامین می‌کند.

قائم مقام مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با اشاره به مشارکت «جایکا «ی ژاپن و شرکت «ایکه اوچی» در اجرای پروژه نصب سیستم خنک کننده فاگ، از این شرکت به عنوان پیشگام در طراحی و ساخت سیستم‌های مه پاش یاد نمود و اظهار امیدواری کرد در شرایط کنونی اعمال تحریم‌ها علیه ایران، این حرکت مشترک، نقطه عطفی برای فعالیت‌های گسترده‌ی دیگری باشد تا منافع هر دو کشور را تامین نماید.

دبیر دوم سفارت ژاپن، دیگر سخنران این سمینار بود که به پیشینه روابط ۲ کشور به ویژه در حوزه صنعت برق اشاره کرد و از برنامه‌های آن کشور برای گسترش روابط فنی و تخصصی با صنعت برق ایران یاد نمود.

نماینده سفارت ژاپن در ادامه گفت: در ارزیابی‌های به دست آمده از نتایج عملکرد سیستم فاگ در نیروگاه شهید رجایی مشخص شد که ۱۰ درصد به توان تولید واحد‌های گازی این نیروگاه بدون کوچک‌ترین ایراد به توربین‌های آن اضافه شده است؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت در کنار افزایش توان تولید نیروگاه، از میزان تولیدگاز‌های گلخانه‌ای هم کاسته شود که این موضوع، هدف مشترک ایران و ژاپن است.

دبیر سفارت ژاپن در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد اجرای این پروژه، آغازی بر گسترش روابط ۲ کشور باشد.
پس از سخنرانی دبیر سفارت ژاپن، نماینده شرکت «ایکه اوچی» به تشریح عملکرد این شرکت در طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات مرتبط با حوزه فعالیت خود پرداخت و از این شرکت به عنوان یکی از سازنده‌های مطرح در حوزه نازل‌های اسپری در دنیا یاد نمود.

در ادامه، نتایج عملکرد سیستم خنک کننده فاگ که از سوی شرکت «ایکه اوچی» ژاپن به عنوان پایلوت در واحد‌های شماره ۱ و ۲ گازی نیروگاه نصب شده است، برای شرکت کنندگان در سمینار، تشریح شد و حاضران، به طرح پرسش‌های تخصصی و فنی پرداخته و پاسخ‌های خود را دریافت نمودند.

بازدید از سیستم هوای خنک کن نصب شده در واحد‌های شماره ۱ و ۲ گازی نیروگاه، بخش پایانی برنامه بود که با حضور شرکت کنندگان در سمینار به انجام رسید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر