کد خبر: 973074
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۹
سیدعبدالله متولیان
حضرت امام خامنه‌ای در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این نهاد را به «از دست ندادن نگاه وسیع و فرامرزی به جغرافیای مقاومت» انذار داده و فرمودند: «نباید قناعت کنیم به منطقه خودمان و با انتخاب یک چهاردیواری، کاری به تهدید‌های پشت مرز‌ها نداشته باشیم نگاه وسیع فرامرزی که مسئولیتش با سپاه است، عمق راهبردی کشور است و گاهی از واجب‌ترین واجبات هم لازم‌تر می‌شود، اما برخی متوجه این مسئله نیستند.»

یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی، گسترش و افزایش عمق راهبردی انقلاب، مبتنی بر رفع تهدید با تشکیل، تجهیز، آموزش و سازماندهی محور مقاومت است. ایران با ایجاد همکاری‌های گستردۀ نظامی امنیتی با عراق و افغانستان و کشور‌های امریکای لاتین، به این توان خود افزوده است. از زمانی که در سال ۱۳۵۷ با وقوع انقلاب اسلامی، ایران از بلوک غرب جدا و سیاست عدم تعهد مثبت را در پیش گرفت تاکنون حوزه‌های نفوذ تهران در نقاط مختلف جهان گسترانده شده است. این‌که رئیس جمهور امریکا علناً اعتراف می‌کند که در منطقه ۷ تریلیون دلار هزینه کرده، اما در مقابل جز ضرر و شکست عایدی نداشته و برنده کامل این هزینه کرد ایران بوده است سند محکمی از موفقیت ایران و اثربخشی عمق راهبردی جمهوری اسلامی است.

وقتی مقام معظم رهبری از عمق راهبردی انقلاب اسلامی سخن می‌گویند به‌طور واضح از نگرش و رویکرد تمدنی انقلاب اسلامی سخن می‌گویند. در این باره ذکر چند نکته ضروری است:

۱ - این خواسته و مطالبه راهبردی رهبری نظام اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب صریحا مورد تأکید قرار گرفته است: «ایران مقتدر، امروز هم مانند آغاز انقلاب با چالش‌های مستکبران روبه‌رو است، امّا با تفاوتی کاملا معنی‌دار. اگر آن روز چالش با امریکا بر سر کوتاه کردن دست عمّال بیگانه یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در تهران یا رسوا کردن لانه جاسوسی بود، امروز چالش بر سرِ حضور ایران مقتدر در مرز‌های رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع امریکا از منطقه غرب آسیا و حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان فلسطینی در قلب سرزمین‌های اشغالی و دفاع از پرچم برافراشته حزب‌الله و مقاومت در سراسر این منطقه است؛ و اگر آن روز، مشکل غرب جلوگیری از خرید تسلیحات ابتدایی برای ایران بود، امروز مشکل او جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته ایرانی به نیرو‌های مقاومت است؛ و اگر آن روز گمان امریکا آن بود که با چند ایرانی خودفروخته یا با چند هواپیما و بالگرد خواهد توانست بر نظام اسلامی و ملّت ایران فائق آید، امروز برای مقابله سیاسی و امنیتی با جمهوری اسلامی، خود را محتاج به یک ائتلاف بزرگ از ده‌ها دولت معاند یا مرعوب می‌بیند و البتّه باز هم در رویارویی، شکست می‌خورد. ایران به برکت انقلاب، اکنون در جایگاهی متعالی و شایسته ملّت ایران در چشم جهانیان و عبورکرده از بسی گردنه‌های دشوار در مسائل اساسی خویش است.»

۲ - مطالبه حضرت آقا مبنی بر توجه ویژه به عمق راهبردی، منطبق با روح حاکم بر مهندسی فرایند پنج‌گانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی است.

۳ - موضوع عمق راهبردی انقلاب اسلامی در یک‌سال گذشته بیش از هر زمان دیگر در ادبیات رهبری به کار گرفته شده و از مطالبات جدی معظم‌له است که نشان از اهمیت این مسئله در عصر حاضر دارد.

٤ - در حال حاضر علاوه بر جمهوری اسلامی برخی دیگر از کشور‌ها از جمله ترکیه (در کتاب عمق استراتژیک) و مالزی (در کتاب اسلام تمدنی) نگاه و رویکرد تمدنی را در دستور کار خود قرار داده و عملا رقابت تمدنی را با جمهوری اسلامی تعقیب می‌نمایند. البته در این میان نمی‌توان از قارون منطقه یعنی رژیم سعودی حاکم بر حجاز غافل شد که خود را در این زمینه مدعی می‌داند و اگر چه قدرت رقابت در این زمینه را به کلی از دست داده، اما بی‌شک قدرت تخریبی و تأثیرگذاری منفی بر عمق راهبری ایران را نمی‌توان دست کم گرفت.

۵ - هم اکنون که نظام سلطه و مثلث «غربی، عبری، وهابی» در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برند، بهترین زمان برای تثبیت، تحکیم و گسترش عمق راهبردی جمهوری اسلامی است.

۶ - در شرایطی که ۳۰ سال است جمهوری اسلامی در مرحله سوم فرایند انقلاب اسلامی و تشکیل دولت اسلامی متوقف بوده و هیچ‌کدام از دولت‌های پس از جنگ نتوانسته‌اند انتظارات دولت تراز انقلاب اسلامی را برآورده کنند، حضرت آقا در عرض این مرحله، از نگرش و رویکرد تمدن اسلامی سخن گفته و توجه به آن را از اوجب واجبات می‌دانند و همین امر بر اهمیت ویژه عمق راهبردی انقلاب اسلامی می‌افزاید.

۷ - مقام معظم رهبری نه فقط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در نوک پیکان رویکرد تمدن اسلامی می‌بینند بلکه انتظارات معظم‌له از سپاه غیرقابل قیاس با سایر نهاد‌های ذی‌ربط بوده و عملا به توان سپاه دل بسته‌اند.

۸ - به لطف خدا سپاه پاسداران نیز مدت‌هاست که این رویکرد را با جدیت در دستور کار خود دارد و این رویکرد آشکارا در بیانات فرمانده کل سپاه مشهود است: «امروز خطوط تماس انقلاب، هزاران کیلومتر عمق پیدا کرده و با انتقال پیام ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی و معنویت، امریکا در تحولات سیاسی و امنیتی منطقه به حاشیه رانده شده است.»

۹ - تحقق مطالبه رهبری مستلزم برآورد دقیق اطلاعاتی، شناسایی نقاط ضعف و قوت خودی و دشمنان، رقبا و حریفان، برنامه ریزی فرایندی، برآورد رفع موانع و استفاده از همه ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری به‌ویژه در دنیای مجازی و سایبری و... است.

۱۰ - زلف امنیت ملی و استقلال کشور در همه ابعاد جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و... مستقیما به عمق راهبردی کشور بسته است و کمترین بی‌توجهی به این مسئله می‌تواند خسارات جبران ناپذیر در پی داشته و حیات و استقلال کشور را به مخاطره بیندازد.

۱۱ - مشکلات و معضلات و آسیب‌های داخلی نگرش و رویکرد تمدنی نظام را با مخاطرات جدی مواجه می‌سازد و لازمه توسعه عمق راهبردی کشور، توجه به اصل کارآمدی در سیستم اجرایی کشور از طریق اصلاح و تغییر ساختار‌ها و رویکرد‌های مدیریتی کشور، متناسب با اهداف بلند و روحیه انقلابی و جهادی است.

۱۲ - یکی دیگر از وظایف سپاه که در دیدار اخیر رضایتمندی حضرت آقا را در پی داشت، استفاده از ظرفیت سپاه برای ارائه خدمت به مردم است. در حقیقت ارائه خدمت به مردم به‌ویژه توسط بسیج سپاه را به مثابه پرنده‌ای درآورده که با دوبال «خدمت به مردم» و «نگاه وسیع فرامرزی به جغرافیای مقاومت» سقف پرواز خود را بلندتر خواهد کرد.

۱۳ - در مسیر عمق راهبردی نباید از انتخابات مجلس شورای اسلامی غافل شویم. تشکیل مجلس جوان انقلابی و حزب‌اللهی راه را برای تشکیل دولت تراز انقلاب اسلامی (دولت جوان حزب‌اللهی) هموار خواهد نمود و این دو پشتوانه محکمی برای گسترش عمق راهبردی کشور و تشکیل تمدن اسلامی و تحقق گام دوم انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار