کد خبر: 972769
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۷
بخشی از خاطرات شهید همدانی به حوادث دهه ۷۰ دولت سازندگی و ناآرامی‌های سال ۷۸ می‌پردازد
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: معــاون تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، از انتشار زندگینامه سردار شهید حاج حسین همدانی در قالب رمان از سوی مؤسسه فرهنگی- هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی خبر داد.
مرتضی میردار، معاون تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در گفتگو با فارس با اشاره به ضبط و ثبت خاطرات شهید همدانی در گنجینه تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی اظهار داشت: شهید همدانی و امثال ایشان نسل کم‌نظیری بودند که هم در نهضت اسلامی، هم در دوران پیروزی انقلاب و بعد در درگیری با ضدانقلاب در غرب کشور و پس از آن در دوران دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند.

میردار درباره خاطرات ثبت‌شده شهید همدانی در مرکز اسناد انقلاب اسلامی یادآور شد: ما براساس پروژ‌ه‌ای که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی پیرامون نقش همدان در انقلاب اسلامی تعریف کردیم به ضرورت ثبت خاطرات شهید همدانی پرداختیم. اولین مصاحبه را با ایشان ۶ خرداد ۱۳۸۲ پیگیری کردیم. در آن دوران سردار همدانی فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) بودند و مشغله زیادی داشتند، اما وقتی راجع‌به کار توضیح داده شد و اهمیت آن برایشان مشخص شد، وقت گذاشتند و در هشت جلسه دوساعته قریب به ۱۶ ساعت مصاحبه‌های ایشان انجام شد.

معاون تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: از نظر محتوایی یک بخش از خاطرات شهید همدانی درباره زندگینامه و خانواده ایشان است. همچنین آشنایی با امام خمینی و نهضت اسلامی و مبارزات انقلابی در همدان بخش دیگری از یادمانده‌های ایشان را شامل می‌شود. شهید همدانی در همه عرصه‌ها به‌ویژه جنگ تحمیلی حضور پررنگی داشتند و همه ایشان را با نام و نشان دفاع مقدس می‌شناسند. به همین دلیل در ثبت و ضبط خاطرات ایشان به رخداد‌های نهضت اسلامی، مبارزات انقلابی شهید همدانی و نیز دفاع مقدس توجه شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های شهید همدانی در مقابله با فتنه‌های داخلی یادآور شد: بخش دیگر خاطرات شهید همدانی به حوادث دهه ۷۰، دولت سازندگی و ناآرامی‌های سال ۷۸ می‌پردازد که در آن دوران هم فعالیت‌های مثمرثمری داشتند. خاطرات شهید همدانی بنا بود در پروژه انقلاب اسلامی در همدان استفاده شود، اما محتوای خاطرات ایشان باعث شد یک پروژه مستقل و جداگانه تدوین کنیم. ما خاطرات را سال ۹۰ خدمت ایشان دادیم، ولی به دلیل اتفاقات سوریه و جریان داعش وقفه‌ای به وجود آمد. شهید همدانی پس از بازگشت مجدد به ایران خاطرات را بازبینی کردند و مورد تأیید قرار دادند. معاون تاریخ شفاهی مرکز اسناد با اشاره به دغدغه شهید همدانی مبنی بر انتشار خاطرات ایشان در قالب «رمان انقلاب» گفت: بعد از شهادت ایشان با توجه به دغدغه خودِ شهید، کل هشت جلسه خاطرات سردار همدانی در اختیار مؤسسه فرهنگی- هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی قرار گرفت تا در قالب رمان منتشر شود. چون نظر ایشان این بود، کتابی متفاوت‌تر از حوزه تاریخ شفاهی عرضه شود، لذا خانم کتابچی روی همین مبنا شروع به کار کردند و ان‌شاءالله این کتاب به‌زودی چاپ می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار