کد خبر: 971719
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۰
گمرک استان ایلام به روال سال‌های گذشته با تجهیز مبادی ورودی و خروجی به دستگاه‌های ایکس‌ری کنترل و افزایش آن‌ها در مرز، و در شیفت‌های سه‌گانه شبانه‌روزی در هر چه سریع‌تر راه انداختن کار زوار خدمت می‌کند.
سجاد مرسلی
سرويس ايران جوان آنلاين: کم‌کم گروه‌های زائران پیاده‌رو به سمت کربلا به یکدیگر می‌پیوندند و راهپیمایی عظیمی شکل می‌گیرد که دنیا در انتظار دیدن شکوه و عظمت آن است. زائران به استان‌های مرزی می‌رسند و مسئولان و موکب‌داران در این‌طرف مرز و آن‌طرف، در آماده باش برای بهترین خدمات‌رسانی به این عاشقان اباعبدالله الحسین (ع). حالا مدیر کل گمرک استان ایلام اعلام کرده که گمرک استان به روال سال‌های گذشته با تجهیز مبادی ورودی و خروجی به دستگاه‌های ایکس‌ری کنترل و افزایش آن‌ها در مرز، و در شیفت‌های سه‌گانه شبانه‌روزی در هر چه سریع‌تر راه انداختن کار زوار خدمت می‌کند. فرمانده انتظامی شهرستان دهلران نیز از استقرار ۱۲ گشت و ایستگاه سیار پلیس در مسیر تردد زائران به طول ۱۸۰ کیلومتر و پوشش امنیتی و انتظامی در همه محور‌های شهرستان خبر داده است. خبر خوب اینکه زیرساخت‌های حوزه گذرنامه در مرز مهران کاملاً آماده است و از پل زائر تا پایانه مرز مهران اقداماتی در جهت کنترل گذرنامه‌های زوار فراهم شده است. البته استاندار ایلام هم از زیربار ترافیک رفتن زیرگذر ارغوان شهر ایلام از روز جمعه ۱۲ مهر خبر داده و رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز اعلام کرده ۱۶ کمیته برای خدمات‌رسانی هر چه بهتر در اربعین امسال در کرمانشاه پای کار آمده‌اند.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زائران اربعین در هنگام خروج از مرزهاست. جایی که برای بررسی گذرنامه‌ها به وقت بیشتری نیاز است و با توجه به ازدحام جمعیت، زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.
فرمانده انتظامی استان ایلام با بیان اینکه ما به عنوان مرجع نیروی انتظامی از ماه‌های گذشته تاکنون برای تسهیل در عبور ومرور زائران از مرز بین‌المللی مهران اقدامات بسیار مؤثری را انجام داده‌ایم، به «مهر» گفته: «زیرساخت‌های حوزه گذرنامه در مرز مهران کاملاً آماده است و از پل زائر تا پایانه مرز مهران اقداماتی در جهت کنترل گذرنامه‌های زوار فراهم شده است.»

در همین رابطه فرمانده انتظامی شهرستان دهلران نیز با بیان اینکه در مسیر تردد زائران به طول ۱۸۰ کیلومتر با استقرار ۱۲ گشت و ایستگاه سیار پلیس، پوشش امنیتی و انتظامی مطلوبی در همه محور‌های شهرستان ایجاد می‌کنیم، گفت: «با توجه به مأموریت بسیار مهم اربعین حسینی و ضرورت برقراری نظم و امنیت در این حوزه و افزایش احساس امنیت، با برنامه‌ریزی و آموزشی مأموریت امنیت اربعین به کلیه کارکنان ابلاغ و آمادگی ۱۰۰ درصد دارند. اما در مورد بازگشت‌ها و اطلاع زائران از نحوه سرویس‌دهی و برنامه‌ریزی برای رسیدن به مقصد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام با تأکید بر اینکه بازگشت زائران اربعین از مرز مهران دو مرحله‌ای است، اعلام کرد: «از ۲۴ تا ۲۹ مهرماه جاری زائرانی که از پایانه برکت در مرز مهران تصمیم به بازگشت به کشور دارند به صورت مستقیم به محل سکونت خود باز نمی‌گردند.»

نورالله دلخواه ادامه داد: «با هدف کنترل ترافیک بازگشت زائران از مرز مهران و جلوگیری از معطلی آنان، سه پایانه پشتیبان شامل اندیمشک، همدان و کرمانشاه برای انتقال مسافران از مهران به داخل کشور انتخاب شده است و زائران بعد از رسیدن به مرز مهران به یکی از پایانه‌های این شهر‌ها منتقل می‌شوند.» «زیرگذر ارغوان شهر ایلام روز جمعه ۱۲ مهر و ۲ هفته مانده به اربعین حسینی زیر بار ترافیک می‌رود.» این خبری است که قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در نشست شورای فرهنگ عمومی استان اعلام و گفته بود: «امسال تحولات خوبی در پروژه‌های زیرساختی اربعین از جمله آسفالت کنارگذر غربی، زیرگذر، احداث سکوها، سرویس‌های بهداشتی و تفکیک مسیر پایانه برکت از مسیر پل زائر به مهران صورت گرفته و به دلیل ازدحام در مسیر‌های منتهی به مهران پنج مسیر را مورد توجه قرار دادیم که جمعاً ۱۷ کیلومتر از جاده‌ها تعریض شده که در حال آسفالت است و در روز‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد.»

وی با بیان اینکه در شهر مهران نیز پایانه برکت که سال‌های گذشته گره کور ترافیکی ایجاد می‌کرد و سبب افزایش قیمت اتوبوس‌ها نیز شده بود، مسیر آن جداسازی شده است، ادامه داد: «بیش از ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی توسط خیران احداث شده است و در آن سمت مرز نیز تعداد زیادی چشمه سرویس بهداشتی در حال ساخت است، همچنین ۱۰ هزار متر مربع سایه‌بان با توجه به گرمای هوا در پایانه مرزی مهران ایجاد و پیش‌بینی شده که در مسیر‌های منتهی به استان و در استان‌های مجاور موکب زده شود تا در صورت تراکم جمعیت و توقف زوار، پذیرایی و اسکان داده شوند.»

۱۶ کمیته خدمت‌رسان در مرز خسروی

بعد از اینکه اعلام شد مرز خسروی بازگشایی شده و امسال زائران اربعین می‌توانند از این نقطه هم گذر کنند، پیش‌بینی شد تا ۵/۱ میلیون نفر از این مرز تردد کنند. اما یکی از مشکلات در مرز‌ها این است که مشخص نیست تردد‌ها به چه صورتی خواهد بود و ساعات معینی برای رفت و آمد‌ها تعیین نشده. بر همین اساس خدمات‌رسانی و آماده باش‌ها باید به صورت ۲۴ ساعته و برای جمعیتی بیش از پیش‌بینی‌ها باشد. بر همین اساس ۱۶ کمیته برای خدمات‌رسانی هر چه بهتر در اربعین امسال در کرمانشاه پای کار آمدند و یکی از کمیته‌های فعال، کمیته بهداشت و درمان است. کمیته‌ای که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکی از مهم‌ترین وظایف را در اربعین امسال برعهده دارد.
دکتر محمودرضا مرادی با بیان اینکه نمی‌دانیم تردد پیوسته خواهد بود یا جمعیت بسیاری همزمان با هم راهی شده و همزمان باهم بر می‌گردند و همه این‌ها باعث می‌شود شرایط سختی را برای تأمین بهداشت و درمان زوار داشته باشیم، به «مهر» گفت: «از طرفی برخی افراد از کشور‌های تاجیکستان و افغانستان و چند کشور دیگر نیز قرار است از مرز خسروی راهی شوند و این امر می‌تواند احتمال ورود برخی بیماری‌ها را به کشور همراه داشته باشد.»

وی در تشریح آمادگی بخش‌های مختلف بهداشت و درمان، از استقرار ۱۰۰ پایگاه در راستای خدمات‌رسانی در بخش فوریت‌ها و اورژانس پیش بیمارستانی خبر داد و افزود: «این پایگاه‌ها از ورودی استان در کنگاور تا مرز خسروی و نیز در ورودی‌های استان از سمت هرسین، سنقر و کامیاران مستقر شده‌اند. همچنین ۱۰۰ دستگاه آمبولانس، سه بالگرد و ۱۰ اتوبوس آمبولانس در مسیر‌های منتهی به مرز و در پایگاه‌ها مستقر شده است.» این مسئول با اشاره به برپایی سه بیمارستان صحرایی در قصرشیرین و مرز خسروی گفت: «علاوه بر این، دو بیمارستان اصلی در قصرشیرین با ۱۰۰ تخت و در سرپل‌ذهاب با ۸۰ تخت نیز جهت خدمات‌رسانی به زوار آمادگی کامل دارند. در این دو بیمارستان در مجموع شش اتاق عمل آماده و تجهیز شده است. علاوه بر این‌ها بیمارستان ثلاث‌باباجانی، جوانرود و اسلام آبادغرب نیز در حالت آماده‌باش قرار دارند.»
مرادی افزود: «در کنار این‌ها حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت بستری بیمارستان‌های شهر کرمانشاه نیز خالی شده تا در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار گیرد. در مجموع ۶۰۰ تخت در استان برای خدمات‌رسانی در اربعین آماده شده است و علاوه بر این با استان‌های مجاور و استان‌های معین نیز هماهنگی‌های لازم به عمل آمده تا در صورت نیاز از ظرفیت آن‌ها نیز استفاده شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار