کد خبر: 971398
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۵
والیبال ایران به‌دنبال تاریخ‌سازی در جام‌جهانی
سروقامتان ایران از امروز برای کسب بهترین نتیجه ممکن به مصاف روسیه، مصر، کانادا، استرالیا، برزیل، امریکا، تونس، آرژانتین، ایتالیا و لهستان می‌روند. تیم‌هایی که بدون شک همه برای کسب عنوان قهرمانی یا نهایتاً ایستادن بر سکوی دوم و سوم این رقابت‌ها می‌جنگند.
دنیا حیدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: چهاردهمین دوره جام‌جهانی والیبال از ۹ تا ۲۳ مهر در سه شهر فوکوکا، ناگانو و هیروشیمای ژاپن برگزار می‌شود و تیم ایران امیدوار است در چهارمین تجربه حضور خود در این رقابت‌ها، به نتایج و جایگاهی به‌مراتب بهتر از دوره‌های قبل دست یابد. هرچند فشردگی بازی‌ها و خستگی ملی‌پوشان ایران که به‌تازگی قهرمانی آسیا را پشت سر گذاشتند کار را برای شاگردان کولاکوویچ سخت خواهد کرد. اما سروقامتان ایران از امروز برای کسب بهترین نتیجه ممکن به مصاف روسیه، مصر، کانادا، استرالیا، برزیل، امریکا، تونس، آرژانتین، ایتالیا و لهستان می‌روند. تیم‌هایی که بدون شک همه برای کسب عنوان قهرمانی یا نهایتاً ایستادن بر سکوی دوم و سوم این رقابت‌ها می‌جنگند.

ایران در ۱۳ دوره گذشته جام‌جهانی سه مرتبه حضور در این رقابت‌ها را تجربه کرده. اولین حضور ایران در این رقابت‌ها به سال ۱۹۹۱ برمی‌گردد به هفتمین دوره برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی که ایران با یک برد و هفت باخت یازدهم شد. بعد از آن موقع ۲۰ سال زمان برد تا ایران بتواند دومین حضور خود در این رقابت‌ها را تجربه کند. سال ۲۰۱۱ ایران در دومین تجربه خود در جام‌جهانی با کسب چهار پیروزی در پنج دیدار اول شگفتی‌ساز رقابت‌ها لقب گرفت و دست آخر نیز با پنج پیروزی به کار خود پایان داد و با کسب ۱۲ امتیاز، در رتبه نهم و بالاتر از مصر و همچنین حریفان آسیایی خود قرار گرفت. تجربه سوم به دوره قبل و سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد که ایران در نخستین گام با آرژانتین دیدار کرد و مقابل ولاسکو، سرمربی سابق و البته موفق خود قرار گرفت و باخت، اما دست آخر با چهار برد و هفت باخت در رده هشتم قرار گرفت و حالا برای چهارمین مرتبه حضور در این رقابت‌ها را تجربه خواهد کرد.
 
چهره متفاوت رقبا

جام‌جهانی پیشتر ازجمله مسابقات کسب سهمیه بود، اما اکنون نتیجه به دست آمده در آن تنها در رنکینگ جهانی تأثیر دارد و شاید به همین دلیل هم است که همه تیم‌ها با ترکیب اصلی و همه ستاره‌های خود در این رقابت‌ها شرکت نکردند. برای نمونه لیست روسیه برای رقابت‌های جام‌جهانی نشان می‌دهد سرمربی فنلاندی این تیم تصمیم گرفته در این رقابت‌ها از نفراتی استفاده کند که در طول فصل ۲۰۱۹ بازی کمتری به آن‌ها رسیده و به همین دلیل ستاره‌هایی مثل ماکسیم میخایلوف و دیمیتری موزرسکی در ترکیب روسیه غایب هستند. ایتالیایی‌ها هم برخلاف رقابت‌های والیبال قهرمانی اروپا، با ترکیبی متفاوت در جام‌جهانی حضور پیدا کردند و بازیکنانی همچون زایتسیف، خوانتورینا، لانزا، جیانلی و کولاچی ایتالیا را همراهی نکردند. نکته جالب توجه در فهرست اعلام شده از سوی بلنجینی دعوت از دیک‌کوی هلندی است؛ او که تابعیت خود را تغییر داده سرانجام توانست خود را به ترکیب آتزوری‌ها برساند. امریکا و لهستان، اما با تمام قوا در این رقابت‌ها حاضر شدند. چهار سال قبل (۲۰۱۵) امریکا با کسب طلای جام‌جهانی به سهمیه المپیک دست یافت، اما با وجود اینکه این بار جام‌جهانی مسابقه کسب سهمیه محسوب نمی‌شود و امریکا سهمیه توکیو را نیز در نخستین مرحله مسابقات انتخابی کسب کرده، اما با این وجود با تمام قدرت در این مسابقات شرکت کردند تا هم از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند و هم در فاصله کمتر از یک سال مانده تا المپیک، حضور در یک تورنمنت سطح بالا را تجربه کنند و نفراتشان را به طور جدی محک بزنند. لهستانی‌ها هم البته با توپ پر در این رقابت‌ها شرکت کردند. ویتال هینن سرمربی لهستان که به گرفتن تصمیمات عجیب معروف است، با ۲۴ بازیکن در جام‌جهانی شرکت کرد! ۱۲ بازیکن در رقابت‌های قهرمانی اروپا حضور داشتند و ۱۲ بازیکن از تیم دوم لهستان که از توپ پر این تیم برای کسب عنوان قهرمانی خبر می‌دهد. ژاپن، پر افتخارترین تیم آسیا در مسابقات قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی و تنها تیم قاره که در المپیک و قهرمانی جهان و جام‌جهانی به مدال رسیده و جز دو دوره اول، در تمام دوره‌ها میزبانی این رقابت‌ها را برعهده داشته هم با تمام قوا در این رقابت‌ها شرکت کرده و امیدوار است به کسب بهترین نتیجه ممکن. اما چهره دیگر تیم‌ها با شروع رقابت‌ها و حضور آن‌ها در مسابقات مشخص می‌شود. اینکه با ترکیب اصلی خود آمده‌اند و برای کسب عنوان‌های اول تا سوم مبارزه می‌کنند یا ترجیح می‌دهند در این رقابت‌ها به نفرات جوان‌تر خود میدان دهند برای تجربه‌اندوزی.

نگاه بلندپروازانه

تیم ایران، اما با وجود آنکه به‌تازگی حضور در قهرمانی آسیا را پشت سر گذاشته و فرصتی برای استراحت نداشته با تمام قوا و ترکیب اصلی خود راهی جام‌جهانی شده. عدم تغییر ترکیب والیبال ایران نسبت به رقابت‌های قهرمانی آسیا که با قهرمانی سروقامتان به پایان رسید نشان می‌دهد نگاه کولاکوویچ به جام‌جهانی والیبال ژاپن بلندپروازانه است. درواقع ایران که پیش از این موفق نشده به رتبه‌ای بهتر از هشتمی این رقابت‌ها دست یابد امیدوار است تا با روحیه‌ای که از تکرار قهرمانی در آسیا گرفته، جام‌جهانی را نیز با عنوان قابل‌توجهی به پایان ببرد. هرچند بدون شک خستگی، گریبان مردان کولاکوویچ را در ژاپن خواهد گرفت. تیمی که به‌تازگی از کوران مسابقات قهرمانی آسیا بازگشته و حالا از امروز باید در جام‌جهانی به میدان برود و تنها تغییری که نسبت به قهرمانی آسیا دارد حضور نداشتن موسوی در این رقابت‌هاست. اما باید دید حضور با تمام قوا در جام‌جهانی ۲۰۱۹ ژاپن می‌تواند با کسب افتخاری فراموش‌نشدنی برای والیبال ایران به همراه باشد تا چهارمین حضور به حضوری فراموش‌نشدنی تبدیل شود؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار