تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
محققان توانسته‌اند گروهی از متغیرهای ژنتیکی را کشف کنند که با چپ یا راست دست بودن را مشخص می‌کند. البته این به این معنی نیست که ژن چپ دست بودن کشف شده است. حقیقات از ۴ موقعیت ژنومی حکایت دارد که ماهیت آنها با «چپ دست بودن» در ارتباط است. از این چهار موقعیت ژنومی، سه مورد در رشد مغز درگیر هستند و یک مورد در نواحی مغزی که به زبان مرتبط است.
تیمور خسروی
سرویس دانش و دانشگاه جوان آنلاین: یک مقاله جدید که تازه منتشر شده است، نشان می‌دهد مجموعه‌ای از متغیر‌های ژنتیکی می‌توانند در بروز صفت چپ/ راست دست بودن دخالت داشته باشند. البته این به این معنی نیست که محققان «ژن» چپ یا راست دست بودن را کشف کرده‌اند.

به گزارش گیزمودو، دانشمندان تصاویر مغزی ۹ هزار فرد بریتانیایی را مورد ارزیابی قرار دادند و فهرستی از تغییرات ژنتیکی تهیه کرده‌اند که در نحوه خاتمه فرآیند‌های مختلف مغزی در هر یک از سمت‌های چپ و راست مغز دخالت دارند؛ موضوعی که به نوبه خود در «دست» متداول افراد دخیل است.

این نتایج که مقاله آن در ژورنال PLOS به چاپ رسیده است، همچنین نشان می‌دهد که چرا برخی بیماری‌های عصبی خاصی را توسعه می‌دهند و گروهی دیگر خیر. «دومنیک فورنیس»، استاد دانشگاه آکسفورد و یکی از نویسندگان این مقاله در ایمیلی به گیزمودو گفته است: «انحراف توزیع چپ دست یا راست دست بودن یک صفت منحصر به فرد انسانی است. از آثار هنری ماقبل تاریخ دریافته‌ایم که از حدود ۱۰ هزار سال پیش به این سو حدود ۹۰ درصد از انسان‌ها راست دست بوده‌اند.»

محققان آکسفورد راز علمی «چپ‌ یا راست دست بودن» را فاش کردند+عکس

تحقیقات از ۴ موقعیت ژنومی حکایت دارد که ماهیت آن‌ها با «چپ دست بودن» در ارتباط است. از این چهار موقعیت ژنومی، سه مورد در رشد مغز درگیر هستند و یک مورد در نواحی مغزی که به زبان مرتبط است.
غیر قابل انتشار: ۰