کد خبر: 970140
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
سیدعبدالله متولیان
برخی بزرگان اسلام از فرمایش نورانی حضرت محمد (ص) «حسین منی و انا من حسین» برداشتی دلنشین و حکیمانه داشته و معتقدند که «اِنّ الاسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء» است، یعنی اگر آغاز شکل‌گیری اسلام به وسیله رسول اعظم (ص) بوده، استمرار، بقا و جاودانگی آن با خون سرخ حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام تضمین شده است. بر این اساس نه کربلا یک سرزمین، نه عاشورا یک روز کوتاه چند ساعته و نه جغرافیای این حادثه عظیم و جانسوز محدود به سال ۶۱ هجری قمری است بلکه تا دنیا دنیا است همه روز‌ها عاشورا و همه سرزمین‌ها کربلا و همه مجاهدان راه خدا در عداد یاران حضرت سیدالشهدا و کشته‌های این راه هم شهدای دشت خونین کربلا هستند.

«انّ الاسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء» می‌آموزد که «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» و این باور به این معناست که برای تحقق دقیق و کامل رسالت عظیم امام حسین (ع) چاره‌ای جز تبدیل عاشورا به فرهنگ ماندگار جهانی و مکتب جاوید بشری نبوده و نیست، فرهنگی که الهام بخش همه انسان‌های حق پرست، آزاداندیش، شیفته عدالت و معنویت جاودانه در جای جای جهان بوده و تا اعماق زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها نفوذ کند و موجب رشد و تعالی عنصر مقاومت و خیزش و قیام مظلومان و مستضعفان عالم علیه زورمداران، مستکبران و ظالمان جهان گردد.

دین پیامبر خاتم (ص) به وسیله امام حسین علیه‌السلام و قیام عاشورائیان در وهله نخست از انحراف رهایی یافته و به مسیر اصلی بازگشت و در وهله ثانی احیای دین اسلام و سنت پیامبر اکرم را درپی داشته و در طول تاریخ سبب آبیاری، رشد و شکوفایی درخت اسلام گردیده و در استمرار خط سرخ شهادت، روح شهادت طلبی، شجاعت، فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی، مقاومت و مبارزه با ظلم را نه فقط در مسلمانان بلکه در کالبد بشریت دمید و بالاخره این خط سرخ عاشوراست که هموار کننده راه عدالت بوده و دولت مهدوی و تمدن عظیم اسلامی را به بشریت تشنه عدالت نوید می‌دهد. جهان بشری از طریق حضرت سیدالشهدا و یاران شهیدش و از طریق راه‌پیمایی اربعین با اسلام ناب محمدی و تمدن بزرگ اسلامی آشنا می‌شوند و از همین رو است که مقام معظم رهبری در دیدار موکب‌داران اربعین در روز چهارشنبه ۲۷ شهریور ماه ۹۸ می‌فرمایند: «منطق حسین (ع) منطق دفاع از حق، ایستادگی دربرابر ظلم، و طغیان در مقابل گمراهی و استکبار است. پیام امام حسین، پیام نجات دنیا است. حرکت عظیم اربعین دارد این پیام را منتشر می‌کند و این حرکت باید تقویت شود. این خون حسین بن علی است که بعد از ۱۴۰۰ سال دارد می‌جوشد. امروز هدف هر مسلمان باید ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد. ایجاد تمدن اسلامی هدف نهایی ما است».

گفتمان مقاومت در جهان امروز میوه و ثمره فرهنگ عاشورا است و رابطه بین فرهنگ عاشورا و گفتمان مقاومت یک رابطه دوسویه و متقابل است: فرهنگ عاشورا سبب شکل‌گیری گفتمان مقاومت شده و گفتمان مقاومت با تکیه بر ارزش‌های الهی و اسلامی با ایثار و از خودگذشتی مدافعان حرم و فاطمیون، زینبیون، حیدریون و... توانسته ضمن خنثی کردن توطئه ها، نظر جهانیان را به فرهنگ عاشورا جذب و جلب کرده و در قالب بیداری ملت‌ها و تشکیل هسته‌های مقاومت در سرتاسر جهان به گفتمان مقاومت تبدیل کند.

حرکت و قیام امام حسین علیه السلام به برکت خون‌های شهدای کربلا به فرهنگ مبارزه با ظلم و ظالم تبدیل شده است. امروز عاشورا الگوی مبارزان و محور مقاومت در سطح جهان است: «شکستن ابهت پوشالی ابرقدرت‌ها»، «انتقال کانون وحشت از دل مظلومان جهان به دنیای ظالمان و مستکبران»، «جرئت مبارزه و ایستادگی در برابر ظالمین و نظام سلطه»، «اتحاد جهان اسلام»، «تشکیل محور مقاومت»، «بیداری جهان اسلام»، «زنده شدن اسلام انقلابی»، «برهم خوردن نظم فرعونی غرب بر جهان»، «تشکیل و تجهیز انتفاضه فلسطین»، «تشکیل محور مقاومت در نیجریه»، «جهانی شدن آرمان دفاع از فلسطین»، «رشد معنویت و اخلاق در جهان»، «ایجاد مشی جهادی و شهادت طلبی در بین مبارزین جهان»، «تجدید حیات اسلام ناب محمدی»، «رنگ باختن منازعات انگلیسی ساخته‌ی شیعه و سنی»، «پرده برداشتن از چهره تزویر و نفاق جهان خواران و مستکبران»، «گسترش اسلام به قلب آفریقا و خاصه نیجریه»، «ترویج و نهادینه سازی آزادی‌خواهی در جهان» در کنار «گریه و اشک، گریستن و گریانیدن، مرثیه سرایی، اقامه عزا، زیارت»، «جهانی شدن مراسم شیرخوارگان حسینی»، «برپایی راهپیمایی اربعین به‌عنوان بزرگ‌ترین و حماسی‌ترین اجتماع عظیم بشری در جهان» و... همه و همه از برکات عاشورا، کربلا و خون حضرت ثارالله است.

پروفسور «جوآنا گوستاوسون» نایب رئیس دپارتمان مطالعات ادیان و استاد کرسی اسلام‌شناسی دانشگاه لاند سوئد می‌گوید: «پس از گذشت حدود هزار و چهارصد سال از واقعه عاشورا، هنوز چندصد میلیون نفر از مردم جهان سالروز واقعه عاشورا را گرامی می‌دارند و به عزاداری برای این مصیبت می‌پردازند. علت اهمیت دادن به این موضوع به عنوان یک ابرتراژدی تاریخی، فقط به جهت نیاز به تکیه‌گاه غم‌انگیز تاریخی است یا واجد اهمیت گفتمانی برای این جمعیت گسترده در سرتاسر جهان است؟ واقعه عاشورا به کلان‌روایتی فرامذهبی بدل شده است که ابرگفتمانی برای آزادی‌خواهی و ایستادگی در برابر جباریت را برای تاریخ بشر ترسیم کرده است».

گفتمان بزرگ مقاومت (متأثر از فرهنگ حماسی عاشورا) رفته رفته همه نهضت‌های آزادیبخش در سرتاسر جهان را به هم پیوند می‌زند. نقطه مشترک همه نهضت‌های آزادی‌بخش در کل جهان، پیروی از فرهنگ حماسی عاشورا است فرهنگی که برای همه آزادی‌خواهان جهان الهام بخش، الگو و وحدت آفرین است. گفتمان مقاومت ملهم از فرهنگ عاشورا در سایه راهپیمایی بزرگ اربعین روز به روز وسیع‌تر و جهانی خواهد شد و انسان‌های تشنه معنویت، آزادی، عدالت و حق‌طلبی را گرد شمع وجود حضرت حسین شهید علیه‌السلام جمع خواهد کرد. امام خامنه‌ای در این‌خصوص می‌فرمایند: «امام حسین علیه‌السلام فقط مختص شیعیان نیست بلکه متعلق به همه مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی و متعلق به انسانیت است و به همین علت ما شاهد حضور غیرمسلمانان نیز در راه‌پیمایی اربعین هستیم». (۲۷ شهریورماه ۹۸).

امروز پیش‌بینی و آرزوی خمینی کبیر به واقعیت پیوسته و هسته‌های مقاومت حزب‌الله فراتر از جهان اسلام متأثر از کوثر عاشورا شکل گرفته است: «فریاد برائت ما، فریاد فقر و تهیدستی گرسنگان و محرومان و پابرهنه‌هایی است که حاصل عرق جبین و زحمات شبانه روزی آنان را، زراندوزان و دزدان بین المللی به یغما برده‌اند.»، «هیهات که امت محمد - صلی الله علیه و آله وسلم - و سیراب شدگان کوثر عاشورا و منتظران وراثت صالحان به مرگ ذلت بار و به اسارت غرب و شرق تن در دهند.»، «به یاری خداوند تعالی از قطرات پراکنده پیروان اسلام و توان معنوی امت محمد - صلی الله علیه و آله وسلم - و امکانات کشور‌های اسلامی باید استفاده کرد و با تشکیل هسته‌های مقاومت حزب‌الله در سراسر جهان اسرائیل را از گذشته جنایت بار خود پشیمان و سرزمین‌های غصب شده مسلمانان را از چنگال آنان خارج کرد.» (پیام حضرت امام خمینی به حجاج موسوم به فریاد برائت از مشرکان ۶ مردادماه ۱۳۶۶)
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار