کد خبر: 970122
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲
رهبر جمهوریخواهان سنا:
با گذشت یک هفته از حملات یمنی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان، سردرگمی در بین مقامات واشنگتن موج می‌زند و آن‌ها درباره نحوه پاسخ‌دهی به ایران دچار دو دستگی و شکاف شده‌اند و قادر به تصمیم‌گیری واحدی نیستند؛ چیزی که سناتور ارشد امریکایی از آن تحت عنوان از بین رفتن بازدارندگی واشنگتن در برابر ایران یاد کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان» مقامات امریکایی که از همان ساعات اولیه حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفته و خواهان پاسخ جدی به تهران بودند، دچار اختلاف نظر شدیدی هستند. نشریه فارین پالیسی، دیروز در گزارشی نوشت که اختلافی جدی بین وزارتخانه‌های دفاع و خارجه امریکا در مقابله با ایران وجود داشته است. بر اساس این گزارش، مقام‌های پنتاگون خواستار توسل به اقدامات مخفیانه مانند حملات سایبری از یک سو و تلاش برای تعامل دیپلماتیک با ایران در هنگام نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از سوی دیگر هستند. یک مقام ارشد امریکایی گفته بود که پنتاگون در جلسه مشاوران امنیتی به ترامپ هشدار خواهد داد که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران ممکن است به یک درگیری تمام‌عیار تبدیل شود. اما با این حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا خواهان استفاده از همه گزینه‌ها علیه ایران است؛ چیزی که تاکنون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا با آن موافقت نکرده است.

دو دستگی در بین مقامات واشنگتن سبب شده برخی سناتور‌های کنگره امریکا به ناتوانی واشنگتن در برابر ایران اعتراف کنند. لیندسی گراهام، سناتور برجسته جمهوریخواه امریکا که عملاً رهبری این حزب را برعهده دارد، جمعه شب گفت که کشورش بازدارندگی علیه ایران را از دست داده است. لیندسی گراهام که در روز‌های اخیر به یکی از منتقدان سیاست‌های دونالد ترامپ در قبال ایران تبدیل شده در توئیتر نوشت: «وقتی صحبت از ایران می‌شود بازدارندگی‌مان را از دست داده‌ایم. خطاب به برنامه‌ریزان در پنتاگون می‌گویم؛ پاسخ ضعیف به این ستیزه‌جویی شوک‌آور ایران صرفاً فراخوانی برای ستیزه‌جویی‌های بیشتر است. این مسئله در نهایت به رقابت تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه منجر خواهد شد. الان قدرتمند باشید یا اینکه بعداً بهای بیشتری بدهید.» لیندسی گراهام بعد از حمله تلافی‌جویانه ارتش یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی خواستار حمله به پالایشگاه‌های نفت ایران شده بود. او بعد از نمایان شدن نشانه‌هایی از اینکه دولت ترامپ قصدی برای توسل به راهکار‌های نظامی ندارد، از سیاست‌های دولت ترامپ انتقاد کرده است. امریکایی‌ها حاضر نیستند به خاطر متحد سعودی خود وارد رویارویی مستقیم با ایران شوند و تنها به اعمال برخی تحریم‌ها علیه ایران و اعزام تعدادی نیروی نظامی به کشور‌های منطقه اکتفا کرده‌اند.

جمهوریخواهان ترامپ را به خاطر عدم واکنش به سرنگونی پهپاد امریکایی در حریم هوایی ایران تحت فشار قرار داده‌اند و با موج سواری روی حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، خواهان مقابله جدی واشنگتن با تهران هستند، اما ترامپ بدون اعتنا به فشار‌های سیاسی هم حزبی‌های خود، گفته است که قصد جنگ با دیگران را ندارد؛ چیزی که بیش از همه مقامات سعودی را عصبانی کرده است که خواهان پاسخ جدی واشنگتن به ایران بودند. مقامات ایران هشدار داده‌اند که در صورت اقدام نظامی امریکا و متحدانش علیه ایران، پاسخ تهران فوری و کوبنده خواهد بود. همین هشدار‌ها سبب شده مقامات کاخ سفید در محاسبات خود در منطقه تجدیدنظر کنند، چرا که ورود امریکا به جنگی بی پایان در منطقه، خواسته ترامپ نیست که خود را برای انتخابات ۲۰۲۰ آماده می‌کند.

مخالفت کنگره
علاوه بر مقامات پنتاگون، کنگره امریکا هم مخالف تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و تهران است. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا هم جمعه شب گفته که کشورش مسئول محافظت از عربستان سعودی و دفاع از این کشور نیست. وی در مصاحبه با رادیو ملی امریکا، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا با اقدام نظامی علیه ایران در پاسخ به حمله انجام‌شده علیه تأسیسات نفت سعودی موافق است، گفت: «قطعاً خیر. فکر نمی‌کنم ما مسئول محافظت یا دفاع از عربستان سعودی هستیم». کنگره امریکا پس از ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی توسط مقامات ریاض، با انتقاد از جنایات سعودی‌ها در منطقه تلاش‌های گسترده‌ای را برای توقف صادرات تسلیحات به رژیم سعودی انجام داده است. کنگره امریکا همچنین در روز‌های اخیر اقداماتی را برای سلب اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران آغاز کرده است تا طرحی را که قبلاً تصویب شده است، تبدیل به قانون کند.

ظریف: سعودی‌ها هم باور ندارند
وزیر خارجه ایران بامداد شنبه در توئیتر نوشت حتی خود سعودی‌ها هم داستان دخالت ایران در حمله به تأسیسات نفتی کشورشان را باور ندارند. محمدجواد ظریف ادعا‌های رژیم سعودی درباره دخالت ایران در حمله به تأسیسات نفتی این کشور را رد کرد. ظریف در توئیتر نوشت: «با توجه به اینکه رژیم سعودی در یک اتهام بی‌اساس ایران را بابت حمله به تأسیسات نفتی خودش مقصر دانسته جالب است که آن‌ها برای تلافی آتش‌بس مورد حمایت سازمان ملل را نقض کرده و به حدیده یمن حمله کردند. واضح است حتی خود سعودی‌ها هم داستان دخالت ایران در حمله به تأسیسات نفت سعودی را باور ندارند.» مقامات سعودی که اسنادی در خصوص مشارکت ایران در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو ندارند، از اتهام‌زنی مستقیم به ایران خودداری کرده‌اند و تنها سخنگوی ائتلاف عربی علیه یمن مدعی شده است که موشک‌ها و پهپاد‌های مورد استفاده در حمله به آرامکو، ساخت ایران بوده است. درحالی که رهبران انصارالله یمن این ادعا را رد کرده و گفته‌اند که پهپاد‌های مورد استفاده ساخت یمن بوده است.

بحران سوخت در عربستان سعودی بعد از حمله به آرامکو
حمله پهپادی ارتش یمن به تأسیسات شرکت ملی نفت عربستان سعودی منجر به کمبود بنزین در این کشور شده و هجوم شهروندان سعودی به جایگاه‌های سوخت را در پی داشته است. روزنامه القدس‌العربی، دیروز با انتشار ویدیوئی از عربستان سعودی نوشت که حملات پهپادی اخیر ارتش یمن به تأسیسات و پالایشگاه‌های نفتی عربستان سعودی، بر زندگی روزمره شهروندان سعودی تأثیر گذاشته و آن‌ها در برابر جایگاه‌های سوخت و پمپ بنزین‌ها صف کشیده‌اند. در این ویدئو که در فضای مجازی منتشر شده، ده‌ها خودرو در برابر پمپ بنزینی در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی صف کشیده‌اند تا باک‌های‌شان با بنزین پر شود. بر اساس گزارش این روزنامه، بعد از حمله پهپادی این هفته به شرکت ملی نفت عربستان سعودی و قطع سوخت در برخی از ایستگاه‌های پمپ بنزین در این کشور، این ایستگاه‌ها شاهد ازدحام خودرو‌ها و شهروندان سعودی بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار