کد خبر: 970101
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۸
یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی، رفع محرومیت‌ها در مناطق کم‌برخوردار بود. موضوعی که پس از پیروزی نظام جمهوری اسلامی در حد قابل قبولی مورد توجه قرار گرفت.
سرویس ایران جوان آنلاین: همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف از جمله ارتش، سپاه و بسیج که در طول هشت‌سال دفاع مقدس نیروهایشان اقدام به ایثار و جانفشانی کردند، برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک می‌بینند که ایجاد مراکز درمانی سیار در مناطق کم‌برخوردار از جمله آنهاست. در این میان، کردستان از جمله مناطقی به شمار می‌رود که همواره از لحاظ دارا بودن زیر ساخت‌های درمانی، از جمله کافی نبودن مراکز درمانی و پزشک متخصص با مشکلاتی مواجه است. همین امر موجب شده تا در مناسبت‌های مختلف ارتش و سپاه با تمام امکانات برای رفع آن اقدام کنند که به عنوان نمونه می‌توان به ایجاد بیش از ده‌ها بیمارستان صحرایی در چند سال اخیر در این استان اشاره کرد. حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، قرار است سپاه کردستان با اعزام بیش از ۱۰ اکیپ سیار پزشکی به مناطق محروم این استان برنامه ویژه‌ای را برای درمان نیازمندان به اجرا بگذارد.

یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی، رفع محرومیت‌ها در مناطق کم‌برخوردار بود. موضوعی که پس از پیروزی نظام جمهوری اسلامی در حد قابل قبولی مورد توجه قرار گرفت. در این میان کردستان از جمله استان‌هایی به شمار می‌رود، که به دلیل شرایط خاص پس از انقلاب، خصوصاً درگیری‌های عوامل ضد انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی در زمینه داشتن بسیاری از زیر ساخت‌ها با مشکل مواجه است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بحث درمان و خدمات پزشکی است. این مهم موجب شده تا ارتش و سپاه و بسیج در زمان‌ها و مناسبت‌های مختلف با فرستادن کادر‌های درمانی خود و یا برپایی بیمارستان‌های صحرایی تا حدود قابل توجهی از کمبود‌ها را جبران کنند.

فرستاندن ۱۰ اکیپ درمانی به مناطق محروم

کمبود و مشکلات ناشی از درمان در کردستان سپاه را بر آن داشته تا در سال‌های اخیر برای حل این مشکل در ساخت و تجهیز مراکز درمانی در این استان گام بردارد که به عنوان نمونه می‌توان به ساخت بیمارستان از جمله احداث مرکز درمانی ۶۴ تختخوابی شهید قاضی سنندج اشاره کرد با این وجود این خدمات تنها به این موارد ختم نشده که از آن جمله می‌توان به برپایی بیش از ۶۰ بیمارستان صحرایی تخصصی در زمان‌ها و مناسبت‌های مختلف در کردستان اشاره کرد.

در میان برنامه‌هایی که در هفته دفاع مقدس سپاه‌های استان‌ها تدارک می‌بینند، بحث خدمات درمانی و فرستادن پزشکان متخصص به همراه انواع تجهیزات و دارو به مناطق محروم است. امسال نیز مانند سال‌های گذشته سپاه استان کردستان این مهم را در برنامه‌های ویژه این هفته خود گنجانده است. فرمانده سپاه بیت‌المقدس استان کردستان با بیان اینکه به مناسبت هفته دفاع مقدس قرار است، بیش از ۱۰ اکیپ سیار پزشکی به مناطق محروم استان اعزام شوند به تسنیم می‌گوید: «علاوه بر این مهم تمامی مراکز درمانی سپاه برنامه‌هایی همچون انجام ویزیت رایگان را در برنامه‌های مناسبتی این هفته گنجانده‌اند.» سردار محمدحسین رجبی می‌افزاید: «از آنجا که یکی از کمبود‌های مناطق کم‌برخوردار در کردستان، بحث درمانی و دارویی است، لذا این مهم در طول هفته دفاع مقدس در مناطق محروم به صورت ویژه و با تمامی امکانات اجرایی خواهد شد.»

درمان محرومان اولویت اول بسیج پزشکی

در سال‌های گذشته بسیج در زمینه درمان محرومان گام‌های خوبی را برداشته و در سال‌های اخیر این مهم از شدت قابل توجهی برخوردار شده است، که به عنوان نمونه می‌توان به برپایی ۳۰ بیمارستان صحرایی و ۳۰ بیمارستان تک تخصصی به همراه فرستادن بیش از ۲۰۰ تیم پزشکی اشاره کرد.
اردیبهشت ماه سال ۸۸ بود که مقام معظم رهبری در سفر به کردستان و با توجه به مشکلات موجود در این استان با دادن دستورات ویژه از دست‌اندرکاران خواستند تا در زمینه حل کمبود‌ها خصوصاً بحث درمان اقدام کنند. رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کردستان در این خصوص می‌گوید: «پس از تأکیدات مقام معظم رهبری برنامه‌های ویژه‌ای در این زمینه تدارک دیده شد که برپایی ۶۰ بیمارستان صحرایی و دارای تک تخصصی از آن جمله بود.» قاسم کاوه می‌افزاید: «سال گذشته نیز در قالب طرح شهید رهنمون ۱۰۰ روستای محروم انتخاب، و پزشکان داوطلب بسیجی به صورت مستمر ماهانه با حضور در این مناطق اقدام به درمان آن‌ها کردند.» البته در کنار انجام این اقدامات باید به این مهم نیز اشاره کرد که این خدمات تنها به این استان معطوف نشده و پزشکان بسیجی علاوه برخدمت‌رسانی به کردستان در قالب پزشکان بدون مرز در سایر کشور‌های مسلمان نیز خدمات خوبی را ارائه دادند که به عنوان نمونه می‌توان به فرستادن سه دوره تیم‌های تخصصی دارای ۷ تا ۱۰ نوع تخصص به مناطق مختلف شمال عراق که دارای محرومیت بودند اشاره کرد.
خدمات ویژه بیمارستان شهید قاضی
در کنار خدمات درمانی و پزشکی که سپاه کردستان و زیرمجموعه‌های آن به نیازمندان و محرومان می‌دهند، باید به بیمارستان شهید قاضی سپاه سنندج که نمونه بارزی از این نوع خدمات است اشاره کرد. یکی از اقدامات خوبی که این مرکز درمانی در طول سال‌های اخیر و در زمان‌ها و مناسبت‌ها انجام داده است، فرستادن متخصصانی در زمینه‌های درمانی از جمله: دندان پزشکی، ارتوپدی، چندین پزشک عمومی، چشم پزشک، روانشناس، چندین پرستار و کارشناس بهداشت اشاره کرد. این موضوع موجب شده تا پس از غربالگری و شناسایی افراد بیمار و نمونه‌گیری از آنها، در صورت لزوم برای انجام مراحل بعدی درمانی و عمل جراحی به مراکز درمانی تخصصی فرستاده شوند. از آنجا که محرومان در کردستان نمی‌توانند هزینه قابل توجهی در زمینه اقدامات درمانی خود انجام دهند لذا با توجه به این موضوع تمامی خدمات درمانی از ساده‌ترین تا تخصصی‌ترین آن‌ها که به وسیله پزشکان بسیجی و در مراکز سپاه انجام می‌گیرد رایگان بوده و در بیشتر موارد این خدمات تا زمان بهبودی کامل و به بهترین نحوه ممکن و با بالاترین استاندارد‌های جهانی ارائه می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار