کد خبر: 969781
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
واکنش شدیداللحن ایران به فرافکنی‌های امریکا و آل‌سعود
پس از اتهام‌زنی بی‌اساس امریکا به ایران درباره دخالت در حمله تلافی‌جویانه یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، تهران در یادداشتی رسمی از طریق سفارت سوئیس درباره هرگونه اقدامی از ناحیه امریکایی‌ها هشدار داد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: پس از اتهام‌زنی بی‌اساس امریکا به ایران درباره دخالت در حمله تلافی‌جویانه یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، تهران در یادداشتی رسمی از طریق سفارت سوئیس درباره هرگونه اقدامی از ناحیه امریکایی‌ها هشدار داد.
به گزارش فارس، به دنبال اتهامات اخیر مقامات امریکایی به جمهوری اسلامی ایران درباره دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی (آرامکو)، جمهوری اسلامی ایران یک یادداشت رسمی و هشدارآمیز به طرف امریکایی ارسال کرده است.

براساس گزارش فارس، روز دوشنبه و در پی اتهامات اخیر مقامات امریکایی در خصوص دست داشتن ایران در حمله تلافی‌جویانه یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی رسمی از طریق سفارت سوئیس، حافظ منافع امریکا در ایران، به دولت ایالات متحده امریکا درباره هرگونه اقدام علیه ایران هشدار داده و هرگونه دخالت ایران در این قضیه را نیز رد کرده است. در این یادداشت ضمن محکوم کردن ادعا‌های مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا و دیگر مقامات امریکایی علیه ایران، اعلام شده که اگر حمله‌ای [ولو محدود]به ایران صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی فوری و شدید است و به منشأ تهدید، محدود نخواهد شد و ممکن است دامنه وسیع‌تری از منشأ تهدید را نیز در بر بگیرد. براساس شنیده‌ها مفاد و محتوای این پیام از طرق مقتضی به گوش سعودی‌ها نیز رسیده است.

صبح شنبه ۲۳شهریورماه، «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن از حمله تلافی‌جویانه به تأسیسات نفتی عربستان سعودی خبر داد و اعلام کرد که این اقدام در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن انجام شده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا مدعی شده است که ایران پشت این حمله قرار دارد، اما برای این ادعا هیچ مدرکی ارائه نکرده است. ائتلاف عربی ضدیمن نیز در بیانیه‌ای مدعی شده بود که سلاح استفاده شده ساخت ایران است. ریاض هم برای این ادعا، هنوز هیچ ادله یا شواهدی به افکار عمومی ارائه نکرده است. جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز در پی حمله به پهپاد امریکایی یادداشتی به طرف امریکایی از طریق سفارت سوئیس در تهران ارسال کرده بود.

پاسخ همه جانبه ایران به هر شرارت احتمالی

با آمادگی کامل هرگونه قصد و اقدامی برای تعرض به کشور یا منافع جمهوری اسلامی را زیر نظر داشته و به شدید‌ترین وجه به شرارت‌های احتمالی پاسخ قاطع خواهیم داد.
به گزارش مهر، امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به شرایط ملت یمن، گفت: بحران یمن که بیش از ۵۰ ماه از شکل‌گیری آن به دلیل تداوم تجاوز نظامی عربستان سعودی به این کشور سپری شده است، هیچ گونه راه‌حل نظامی ندارد و تنها در چارچوب گفتگو‌های یمنی- یمنی و بدون دخالت طرف‌های ثالث قابل اتمام است.

وی ادامه داد: دفاع همه‌جانبه مردم ستم‌دیده یمن در برابر تجاوز خارجی و کشتار بی‌رحمانه شهروندان این کشور، حق مشروع و قانونی آن‌ها بوده و واکنشی طبیعی به بی‌رحمی متجاوزان است.
دریابان شمخانی با اشاره به سخنان برخی مقامات امریکایی و تلاش برای ارتباط دادن حوادث رخ داده در عربستان به ایران تصریح کرد: سلاح‌های ارتش یمن توسط خودشان طراحی و ساخته می‌شود و منتسب نمودن آن به کشور‌های دیگر، فرار به جلو به منظور عدم‌پاسخگویی در اتلاف منابع برای خرید تجهیزات پیشرفته و غیر مؤثر نظامی از کشور‌های غربی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سیاست راهبردی ایران، کاهش تنش، اجتناب از هرگونه درگیری و رفع بحران‌های منطقه‌ای از طریق گفتگو است، به همین دلیل با آمادگی کامل هرگونه قصد و اقدامی برای تعرض به کشور یا منافع جمهوری اسلامی را زیر نظر داشته و به شدید‌ترین وجه که می‌تواند موجب شگفتی متجاوزان باشد به شرارت‌های احتمالی پاسخ قاطع و همه جانبه خواهد داد.

حمله انصارالله به آرامکو، پاسخ به حملات شدید عربستان بود

وزیر دفاع کشورمان نیز هرگونه نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان را رد کرد. به گزارش تسنیم، امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح صبح دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در مورد حملات نیرو‌های یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو ضمن رد اظهارات برخی در مورد نقش ایران در این عملیات گفت: موضوع بسیار روشن است، یک درگیری بین دو کشور اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: یک طرف درگیری یمنی‌ها هستند که به صراحت اعلام کردند این کار را انجام داده‌اند. منطق کار هم روشن است کشوری که سالیان سال تحت حملات شدید بوده و تعداد زیادی تلفات داده و همین طور در اثر محاصره‌ای که قرار گرفته کاملاً وضعیت مشخص است، به لحاظ نظامی حدود دو سال قبل نیز یمنی‌ها چنیـن عملیـاتی را انجـام داده بودند و به یک فـرودگاه در امـارات حملـه و مـوشک با برد هزارو ۲۰۰ کیلـومتر شلیک کـرده بـودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار