کد خبر: 969608
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۴
استان اردبیل با موقعیت جغرافیایی‌ای که دارد، حجم بالای صادرات هر ساله و ارز‌هایی که به آن وارد می‌شود کمتر نقاطی دارد که با محرومیت دست و پنجه نرم کنند. هرچند در برخی مناطق این استان هم معضل بیکاری وجود دارد، اما مزارع و صنایع هریک باعث شده‌اند اردبیل در ابتدای لیست مناطق محروم قرار نگیرد.
مینا محمدی
سرویس ایران جوان آنلاین: استان اردبیل به واسطه موقعیت جغرافیایی مناسب، آب و هوای مطلوب برای فعالیت‌های کشاورزی و وجود برخی صنایع به عنوان منطقه‌ای کم‌برخوردار شناخته نمی‌شود. با این حال جهادگران سپاه و بسیج معدود مناطق محروم این استان را هم برای آبادانی انتخاب کرده‌اند و قرار است با اقداماتشان شرایط برابر اقتصادی، اجتماعی و آموزشی برای تمام مردم این استان فراهم کنند؛ کاری که از هم‌اکنون با اجرای حدود ۲۰۰ طرح آبادانی در شهرستان‌های مختلف استان آغاز شده است.

استان اردبیل با موقعیت جغرافیایی‌ای که دارد، حجم بالای صادرات هر ساله و ارز‌هایی که به آن وارد می‌شود کمتر نقاطی دارد که با محرومیت دست و پنجه نرم کنند. هرچند در برخی مناطق این استان هم معضل بیکاری وجود دارد، اما مزارع و صنایع هریک باعث شده‌اند اردبیل در ابتدای لیست مناطق محروم قرار نگیرد. از همین رو با اینکه شاید به نظر برسد اجرای طرح‌های جهادی آبادانی برای این استان چندان ضروری نیست، اما باز هم جهادگران سپاه و بسیج این استان را از لیست بلندبالای کمک‌رسانی‌شان حذف نکرده‌اند. از همین رو امسال قرار است حدود ۲۰۰ طرح آبادانی در استان اجرا شود. در کنار این طرح‌ها، بسیج طرح تهیه جهیزیه برای نوعروسان را هم پیش می‌برد و تاکنون بسته‌های بسیاری بین مردم توزیع کرده است. البته فعالیت‌های آن‌ها به همین جا محدود نمی‌شود و با توجه به نیاز کم استان به فعالیت‌های جهادی، جهادگران اردبیل آتش به اختیار به مناطق دیگر همچون لرستان که از سیل بهاری خسارت دید اعزام می‌شوند و در آن مناطق به خدمت‌رسانی می‌پردازند.

اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی

شهرستان‌های مشگین‌شهر، خلخال، اصلاندوز و... از جمله مناطقی هستند که با حضور نیرو‌های جهادی قرار است آباد و آبادتر شوند. برای نمونه در مشگین‌شهر بسیج شهرستان برنامه اجرای ۱۱۶ طرح محرومیت‌زدایی را در دست دارد که از این تعداد قرار است به زودی سه پروژه به مرحله افتتاح هم برسد. در این خصوص فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان مشگین‌شهر به فارس گفت: «در راستای تحقق منویات فرماندهی معظم کل قوا و خدمت‌رسانی به مردم مناطق محروم شهرستان مشگین‌شهر، ۱۱۶ طرح و پروژه محرومیت‌زدایی در مناطق محروم شهرستان در حال اجراست که از جمله این طرح‌ها می‌توان به احداث خانه، غسالخانه، سرویس بهداشتی، آبرسانی و ایجاد کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.»

محمد پورمند با اشاره به اینکه طرح‌های محرومیت‌زدایی بسیج در شهرستان فقط به همین چند پروژه محدود نمی‌شود، اضافه کرد: «نیرو‌های جهادگر با توجه به نزدیک بودن زمان آغاز به کار مدارس، برنامه رنگ‌آمیزی، مرمت و بهسازی مدارس را در برنامه دارند.» وی با اشاره به اینکه این طرح‌ها با حضور ۳۲ گروه جهادی انجام می‌شود، ادامه داد: «علاوه بر گروه‌های جهادی مستقر در شهرستان، گروه جهادی بسیج مشگین‌شهر در منطقه معمولان لرستان نیز به مردم ارائه خدمت کردند.» گفتنی است بسیج شهرستان برنامه‌های متعددی حتی در راستای توانمندسازی روستاییان هم دارد. بنابراین در راستای ایجاد اشتغال و تحقق رونق تولید و اقتصاد مقاومتی افراد متقاضی وام به کمیته امداد شهرستان معرفی شده و تسهیلات دریافت کرده‌اند. وی در این باره تأکید کرد: «یک میلیارد تومان وام اقتصاد مقاومتی به ۱۰۰ نفر با مشارکت کمیته امداد برای فعالیت در عرصه‌های زنبورداری، پرورش قارچ، قالیبافی، اصلاح باغات، محصولات گلخانه‌ای و مرغداری در یک سال گذشته پرداخت شده است.»

از محرومیت‌زدایی تا تأمین جهیزیه

علاوه بر خدماتی که بسیج در شهرستان مشگین‌شهر ارائه کرده است، با توجه به نیاز شهرستان نمین زیرساخت‌های لازم برای تأمین آب، گروه‌های جهادی با حضور در روستای تفیه نسبت به احداث آب انبار و هدایت آب چشمه بیرون روستا به خطوط آبرسانی روستا و تأمین آب شرب بهداشتی اقدام کردند. علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تأمین آب در این شهرستان، بسیجیان برای شهرستان اصلاندوز نیز ۵۳ طرح محرومیت‌زدایی را در برنامه قرار داده‌اند. در این خصوص فرمانده ناحیه مقاومت بسیج عشایری شهرستان اصلاندوز به خبرگزاری بسیج گفت: «۵۳ پروژه محرومیت‌زدایی توسط بسیج سپاه عشایری اصلاندوز در سطح شهرستان در حال اجراست.» سرهنگ پاسدار حسین حسین‌زاده با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح‌ها ۲۳ گروه جهادی در عرصه‌های خدمت‌رسانی حضور یافته‌اند، افزود: «۵۷ سری جهیزیه نیز بین زوج‌های جوان شهرستان توزیع شده است.» همچنین طرح‌های تکمیل خانه محروم، آبرسانی به مناطق روستایی، تکمیل غسالخانه و کارگاه اقتصاد مقاومتی با مشارکت خیرین و ادارات شهرستان در حال اجراست. وی ادامه داد: «طرح شهید رهنمون در راستای ویزیت رایگان اهالی در مناطق محروم شهرستان و ارائه خدمات رایگان درمانی و پزشکی در سطح شهرستان برگزار شده و ادامه خواهد داشت.»

ساخت سرپناه برای نیازمندان

گفتنی است در شهرستان خلخال نیز بسیجیان طرح‌های بهسازی چهار چشمه آب شرب در روستای دشت‌اندر، احداث استخر آب کشاورزی در روستای بیله‌ده، بهسازی چشمه و انتقال و لوله‌کشی آب شرب روستای اسمه‌رود، احداث دیوار حائل در روستای تیل و تکمیل پروژه آبرسانی روستای زرتشت‌آباد را به عنوان اقدامات محرومیت‌زدایی ناحیه بسیج سپاه شهرستان خلخال در دست اجرا دارند. مضاف بر این موارد مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل نیز از ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی برای نیازمندان استان خبر می‌دهد. سرهنگ پاسدار علی پیرجاهد به خبرگزاری بسیج گفت: «در راستای رفع محرومیت و ارائه خدمات به مردم در مناطق مختلف دورافتاده و محروم گروه‌های جهادی با سازماندهی لازم به این مناطق اعزام و اقدام به خدمات‌رسانی به مردم می‌کنند.»

گفتنی است برای ساخت این تعداد واحد مسکونی اکنون ۲۱۰ گروه جهادی در سطح استان برای خدمات‌رسانی به مناطق محروم و روستایی اعزام شده‌اند. مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل با اشاره به تهیه ۹۰۰ تن آجر از محل کمک‌های مردمی برای توزیع در معمولان استان لرستان ادامه داد: «بسیج سازندگی استان ۲۰ هزار کیسه گچ و ۷ کامیون آجر سفال نیز برای خانه‌های مسکونی تعمیری و احداثی در بخش معمولان ارسال کرده و این خدمات‌رسانی‌ها تداوم دارد.» علاوه بر تمام این خدمت‌رسانی‌های بسیج استان اردبیل، جهادگران این استان در خارج از استان و در لرستان نیز دست به محرومیت‌زدایی می‌زنند. آن‌ها با توجه به سیل اخیر و خسارت‌های شدیدی که به این استان وارد کرد احداث ۱۰۰ واحد مسکونی را در برنامه دارند و در حال ساخت این واحد‌ها هستند. مضاف بر این، تاکنون در مناطق سیل‌زده بخش معمولان استان لرستان ۳۵۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده نیز به همت گروه‌های جهادی استان اردبیل بازسازی و تعمیر شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار