کد خبر: 969591
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل:
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: استان اردبیل در زمینه تولید محصولات کشاورزی دارای ظرفیت‌های قابل توجهی است که به مدد وجود 120 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی توانسته است 30 درصد از تولید ناخالص استان را به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، حسین کربلایی خیاوی در همایش روشنگری، تبیین و تفسیر فرهنگ جهادی در گام دوم انقلاب در حوزه کشاورزی استان در اردبیل اظهار کرد: تنوع اقلیمی، وجود کشت و صنعت‌های مغان و پارس، وجود دشت‌های حاصل خیز اردبیل، مشکین‌شهر  و مغان و 4.2 میلیون واحد دامی از قابلیت‌های کشاورزی این استان است که چهار درصد از تولید محصولات کشاورزی ایران متعلق به این استان  است.

وی با بیان اینکه استان اردبیل 100 درصد چغندر بذری و سورگوم بذری و حدود 80 درصد ذرت هیبرید کشور را تامین می‌کند، افزود: استان اردبیل در تولید عدس و کلزا رتبه اول، سیب‌زمینی رتبه دوم، عسل رتبه سوم، چغندرقند رتبه پنجم و در تولید حبوبات و گندم رتبه هفت کشوری را دارد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل تصریح کرد: در چهارمین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی از 51 رقم جدید، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در معرفی 21 رقم زراعی حضور گسترده‌ای داشت.

کربلایی خیاوی بیان کرد: در این جشنواره تعداد 21 رقم زراعی از محصولات مختلف که با مشارکت اعضای هیئت علمی و محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل نام‌گذاری شده‌اند رونمایی شد.

وی در زمینه رفع چالش‌های موجود در بخش کشاورزی اظهار کرد: رسالت اصلی ما در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل  شناسایی چالش‌ها و محدودیت‌های بخش کشاورزی استان و ارائه راهکارهای لازم به منظور حل آن است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه علوم زراعی، باغی، خاک و آب، فنی مهندسی کشاورزی، گیاه‌پزشکی، علوم دامی، منابع طبیعی، حفاظت خاک و آبخیزداری در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بر مبنای وظایف حاکمیتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی دنبال می‌شود.

کربلایی خیاوی در رابطه با برنامه‌های مرکز در راستای آینده‌پژوهی در کشاورزی گفت: مطالعات آینده‌پژوهی در کشاورزی با توجه به تغییرات اقلیمی موجود باید  نقش مهمی در تعریف پروژه‌های تحقیقاتی ما داشته باشد و چشم‌اندازی که در این راستا در مرکز ترسیم شده است بر پایه توجه جدی به پایداری منابع آب و افزایش بهره‌وری آن، تغییر الگوی کشت، تنوع بخشی به ارقام مختلف زراعی و باغی است و بر  لزوم اجرای پروژه‌های تقاضا محور، راه‌اندازی و تقویت مراکز رشد و فناوری کشاورزی  و افزایش حضور محققان مرکز در مزارع کشاورزان تأکید کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر