کد خبر: 969527
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
ماجرای کمبود پزشک وقتی با تصمیم نمایندگان مبنی بر طرحی برای افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی در مجلس همراه شد، واکنش‌های جدی صنف پزشکان را در پی داشت و با وجودی که این طرح امسال به ثمر نرسید، اما همچنان واکنش‌ها به آن ادامه دارد تا جایی که برای آنکه اثبات شود، پزشک کم نداریم و حتی زیاد هم داریم برخی از چهره‌ها و شخصیت‌های حوزه بهداشت و درمان کشور آمار‌هایی ضد و نقیض از تعداد پزشکان ارائه می‌کنند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: در این میان بیشترین آمار ارائه شده از تعداد پزشکان فعال در کشور را سعید نمکی، وزیر بهداشت بیان کرد و گفت:۱۸۰ هزار پزشک فعال در کشور داریم و سرانه پزشک در کشور در حال حاضر نزدیک به دو است! عجیب بودن آمار اعلام شده از سوی وزیر بهداشت هنگامی بیشتر خودنمایی می‌کند که آن را با آمار ارائه شده از سوی ایرج حریرچی، معاون کل وزارتخانه مقایسه کنیم. وی درباره آمار پزشکان فعال در کشور می‌گوید: «در ‏ابتدای سال ۱۳۹۵، تعداد ۳۹ هزار و ۳۹۸ متخصص و فوق‌تخصص، ۴۲ هزار و ۴۲۲ پزشک عمومی و ۲۶ هزار و ۳۶۱ دندانپزشک عمومی و متخصص و ‏در مجموع ۱۰۸ هزار و ۱۸۱ نفر به‌صورت فعال در حال ارائه خدمت بودند.»

آمار ارائه شده از سوی وزیر و معاونش درباره تعداد پزشکان فعال کشور چیزی حدود ۷۰ هزار نفر تفاوت دارد! این میزان از تفاوت آماری با هیچ منطقی قابل توجیه نیست. ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که آمار‌های ارائه شده از سوی دیگر مسئولان حوزه سلامت را نیز مورد بازبینی قرار دهیم. ماه پیش حمید اکبری، قائم‌مقام معاونت آموزش وزارت بهداشت تعداد کسانی را که از ابتدا تا‌کنون پروانه نظام پزشکی گرفته‌اند، ۱۷۶ هزار نفر دانست. به گفته وی در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار پزشک فعال عمومی و تخصصی در بازار کار داریم.

ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی هم می‌گوید: «اکنون جمعیت کشور حدود ۸۰ میلیون نفر است و ۱۳۰ هزار پزشک داریم!»

۱۸۰ هزار پروانه‌نظام پزشکی موجود در حالی است که برخی از صاحبان این پروانه‌ها فوت شده یا بازنشسته شده‌اند یا مهاجرت کرده یا به‌دلایل گوناگون در حرفه دیگری مشغول به کار شده‌اند و یا دیگر علاقه‌ای به فعالیت در این حوزه ندارند؛ آماری که به گفته خسرونیا بیش از ۶۰ هزار نفر برآورد می‌شود!
 
با تمام این‌ها پزشکانی که در حال حاضر در ساختار بهداشت و درمان کشور فعالند، ترجیح می‌دهند به هر قیمتی شده انحصارشان شکسته نشود، حتی اگر مجبور به بازی‌های آماری شوند!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
0
0
پول و پله آقایان که مطرح باشد سلامت مردم کیلوئی چند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار