کد خبر: 969513
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
امروز مصاف ایران با چین در مرحله دوم قهرمانی آسیا
تیم ملی والیبال کشـورمان در حالی امروز در مرحله دوم قهرمانی آسیا به مصاف چین می‌رود که شاگردان کولاکوویچ به دنبال جبران شکست شوکه‌کننده مقابل استرالیا هستند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: «باخت به استرالیا یک هشدار به موقع بود»، این را بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران که هنوز طعم شیرین قهرمانی تیمش در جهان زیر زبان‌هاست، می‌گوید و معتقد است شاگردان کولاکوویچ نباید هیچ حریفی را دست‌کم بگیرند. با این حال مسابقات والیبال قهرمانی آسیا در تهران که با دو برد مقتدرانه ایران برابر سریلانکا و قطر آغاز شد، با شکست در بازی سوم مقابل استرالیا، زنگ خطر را برای والیبال به صدا درآورده، آن‌هم برای تیمی که قرار است دی‌ماه امسال با حریفانی مانند استرالیا و چین برای رسیدن به سهمیه المپیک بجنگد. کارنامه والیبال تا اینجای کار در قهرمانی آسیا نشان می‌دهد که والیبال ایران برخلاف تصورات راه آسانی برای رسیدن به توکیو پیش‌رو نخواهد داشت. در چنین شرایطی امروز مرحله دوم مسابقات والیبال قهرمانی آسیا آغاز می‌شود و شاگردان کولا به مصاف چین می‌روند، یک حریف سخت و جدی که باید والیبالیست‌های کشورمان مراقب باشند تجربه تلخ مقابل استرالیا برابر این تیم تکرار نشود.

باخت برای ما خوب بود
اگرچه نمی‌توان با یک شکست کارنامه والیبال در قهرمانی آسیا را بررسی کرد، اما شکست یک‌شنبه شب والیبال مقابل استرالیا، شوکه‌کننده بود. در شرایطی تیم کشورمان یک‌شنبه در مسابقات قهرمانی آسیا ۳ بر یک مغلوب استرالیا شد که این تیم را سه ماه پیش در چارچوب لیگ ملت‌های والیبال در اردبیل ۳ بر صفر شکست داده بود. با این حال کولاکوویچ معتقد است که بازی با استرالیا درس‌های زیادی به شاگردانش داده است: «استرالیایی‌ها امشب در دفاع و سرویس فوق‌العاده بودند و مزد خوب بودن خود را گرفتند. اگر به آمار و ارقام دقت کنید آن‌ها بهتر از ما عمل کردند. ما در سرویس و دفع حملات حریف مشکل داشتیم. این را هم بگویم که این باخت برای ما خوب بود و درس‌های زیادی از این شکست گرفتیم. باید به همه تیم‌ها در هر سطحی احترام بگذاریم.»

البته سرمربی مونته‌نگرویی وعده می‌دهد که تیم ایران با تغییراتی که ایجاد خواهد شد، دوباره به جاده قهرمانی برمی‌گردد: «بسیار متأسفم که تماشاگران با ناراحتی سالن مسابقه را ترک کردند، ولی مسابقات برای ما همچنان ادامه دارد و با تغییراتی که در تیم خواهیم داد همچنان شانس قهرمانی داریم.»

واکاوی یک شکست شوکه‌کننده
با وجود صحبت‌های کولاکوویچ نمی‌توان به افت تیم ملی والیبال نسبت به رقابت‌های لیگ ملت‌ها اشاره نکرد. صعود به جمع شش تیم پایانی لیگ ملت‌های والیبال سبب شده بود دیگر کمتر کسی انتظار داشته باشد تیم کولاکوویچ در تهران، آن‌هم در مسابقات قهرمانی آسیا برابر حریفان آسیایی حتی یک ست هم بدهد، چه برسد به اینکه مقابل این تیم‌ها بازنده شود. فشردگی مسابقات در ماه‌های اخیر و حضور در تورنمنت‌های مختلف سبب شده ملی‌پوشان به‌رغم ریکاوری، در قهرمانی آسیا از روز‌های خوبشان دور باشند. چنین مسئله‌ای را به خوبی می‌توان در ترکیب ایران دید و ستاره‌های والیبال در لیگ ملت‌ها، روز‌های پرفروغی را در قهرمانی آسیا سپری نمی‌کنند، از امیر غفور و پوریا فیاضی گرفته تا میلاد عبادی‌پور و محمد موسوی در قهرمانی آسیا تنها سایه‌ای از ستاره‌های لیگ ملت‌ها بوده‌اند و دوران افت‌شان را تجربه می‌کنند.

البته نقش بلبشوی مدیریتی در فدراسیون والیبال را هم در افت تیم ملی بزرگسالان نمی‌توان از نظر دور داشت، به خصوص که افشین داوری سرپرست فدراسیون در روز‌هایی که باید تمام تمرکزش را روی میزبانی آبرومندانه ایران در این مسابقات بگذارد با نوشتن نامه استعفا و رها کردن مدیریت فدراسیون، چشم به صندلی ریاست داشت که البته با مخالفت وزیر ورزش دوباره به صندلی سرپرستی برگشت.

با تمام این تفاسیر باخت به استرالیا به گفته کارشناسان والیبال زنگ خطر را به صدا درآورده است. بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی نوجوانان و کارشناس والیبال دیروز در گفتگو با خبرگزاری تسنیم نسبت به این شکست هشدار داد: «بعضی از باخت‌ها، هشداردهنده هستند. همه چیز برای یک تیم در این مقطع با یک باخت از بین نمی‌رود. خوشبختانه زنگ خطر و هشدار برای تیم ایران به موقع به صدا درآمد تا هیچ حریفی را در هیچ مقطعی دست‌کم نگیرند. تفکر تیم ملی باید المپیکی باشد. شکست مقابل استرالیا هشدار به موقعی برای تیم ملی بود.»

چین را دست‌کم نگیریم
حالا تیم ملی والیبال کشورمان پس از یک استراحت یک روزه، عصر امروز در اولین بازی در مرحله دوم قهرمانی آسیا مقابل چین قرار می‌گیرد. تیم ملی کشورمان هرچند چین را خرداد امسال در لیگ ملت‌های والیبال ۳ بر صفر شکست داده است، با این حال تجربه بازی با استرالیا نشان داد که نباید این تیم را دست گرفت و پیروزی لیگ ملت‌ها را به خصوص که چینی‌ها در کنار استرالیا، جدی‌ترین رقیب کشورمان در راه کسب سهمیه المپیک هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار