کد خبر: 969402
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳
در روز‌های اخیر فاطمه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس برای اعتراض به موضوع خودسوزی سحر خدایاری، آن را به ماجرای قیام در تونس علیه حکومت که از خودسوزی یک جوان معترض شروع شد، تشبیه کرد. این موضع او با اعتراض بسیار روبه‌رو شد، اما غیراز او، کسان دیگری هم از طیف سیاسی او هستند که از قیاس ایران با کشوری بی ثبات و در معرض شورش‌های جدی اجتماعی ابایی ندارند. اخیراً سعید حجاریان، تئوریسین معروف جریان اصلاحات در یادداشتی با تیتر «امکان و امتناع سیاست‌ورزی در ایران» نوشته: «در سده اخیر، در ایران با کیفیتی از ستیز و سازش میان حافظان وضع موجود، رقبا و چالشگران مواجه بوده‌ایم که هر یک به طریقی از یکدیگر تأثیر می‌پذیرفتند و بر هم تأثیر می‌گذاشتند، اما از دوره‌ای این تأثیر و تأثر با اختلال مواجه شد.»

بخش پایانی یادداشت او بسیار قابل توجه است. او در انتهای یادداشت خود می‌نویسد: «این یادداشت را با تکرار عبارت مشهور مهندس بازرگان در دادگاه نظامی به پایان می‌برم. وی گفت، ما آخرین گروهی هستیم که با زبان قانون با شما صحبت می‌کنیم. این عبارت او در واقع، ناظر به پیدایش شرایط امتناع سیاست در ایران بود. چنانکه شاهد بودیم از آن مقطع به بعد، زبان گلوله و انقلاب جایگزین زبان سیاست شد و کارویژه رقبا (contenders) به‌کلی خالی از معنا شد. مع‌الوصف، با توجه به تجربه تاریخی و شرایط اکنون لازم است هر کنشگر سیاسی سه پرسش اساسی را پاسخ گوید؛ الف) آیا انتخابات در ایران ممکن است؟ ب) آیا اصلاح‌طلبی در ایران ممکن است؟ ج) آیا سیاست‌ورزی در ایران ممکن است؟ که فی‌الواقع باید پرسش‌ها را از انتها به ابتدا پاسخ گفت.»

حجاریان در واقع میان جمهوری اسلامی و رژیم پهلوی و میان مخالفان پهلوی و مخالفان جمهوری اسلامی شباهت و این‌همانی ایجاد کرده تا برسد به همانجا که هم اکنون هم راهی جز انقلاب پیش روی ما نیست و امکان اصلاح و انتخابات وجود ندارد. راهبردی که البته سایرینی مثل تاجیک، باقی، تاجزاده، صفایی‌فراهانی و دیگران از ستاد اصلاحات نیز همواره با ادبیاتی دیگر مطرح کرده‌اند و با بن‌بست نشان دادن اوضاع کشور، بر این گزاره تأکید کردند که دلیلی برای صبر مردم وجود ندارد! حجاریان البته فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ و ۹۶ را و مسیر شکست مقابل نظام و اراده ملت را به خوبی به یاد دارد و عجیب است که مجدد از تکرار یک راه پیموده و شکست خورده می‌گوید. کاش البته به یک تفاوت بزرگ خود و مهندس بازرگان هم فکر کند و آن اینکه حجاریان در حالی از بن بست در سیاست ورزی می‌گوید که آزادانه در رسانه‌های رسمی کشور فعالیت می‌کند و جناح او دولت و بخش قابل توجهی از مجلس و شورا‌ها و شهرداری‌ها و استانداری‌ها را در دست دارد و مهدی بازرگان در حالی آن جملات را می‌گفت که در دادگاه رژیم طاغوت بود و زندانی شد و قبل و بعد آن هم امکان فعالیت و نگارش آزادانه را نداشت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
1
وی گفت، ما آخرین گروهی هستیم که با زبان قانون با شما صحبت...
باید از این جماعت پرسید که برداشت واقعی آنان از قانون چیست
به نظر من این قبیله در عالمی دیگر بسر برده اند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار