کد خبر: 969220
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق عنوان کرد
آل‌اسحاق با اشاره به توان اقتصادی ایران گفت: تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است، نشان می‌دهد با توجه به ۱۵ کشوری که در همسایه ایران قرار دارند و با در نظر گرفتن میزان صادرات و واردات سالانه آن‌ها و نیاز‌های آن‌ها و حتی استاندارد‌های کالایی این کشورها، ایران در شرایط امروز تولید، می‌تواند بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار، تجارت با کشور‌های همسایه داشته باشد.
سرویس اقتصادی جوان آ‌نلاین: یحیی آل‌اسحاق با انتقاد از استراتژی تجاری کشور و سهم ناچیز ایران در تجارت جهانی گفت: تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد در همین شرایط تولید و با توجه به نیاز‌های ۱۵ کشور همسایه، تعاملات ایران و ۱۵ کشور همسایه می‌تواند ۲۰۰ میلیارد دلار شود.
یحیی آل‌اسحاق در گفتگو با تسنیم، با اشاره به متناسب نبودن حجم تجارت خارجی ایران با ظرفیت‌های جمعیتی و جغرافیایی کشورمان و پایین بودن سهم ایران در تجارت جهانی اظهار کرد: بر اساس برآورد‌های جهانی، ایران با توجه به جمعیت و جغرافیای خود که یک درصد جمعیت و جغرافیای جهان را در اختیار دارد، باید حداقل یک درصد تجارت جهانی را در اختیار خود داشته باشد که متأسفانه در حال حاضر چنین سهمی برای ایران وجود ندارد.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: در شرایطی که باید سهم ایران از تجارت جهانی، حداقل یک درصد باشد، ولی در حال حاضر سهم ایران از تجارت جهانی، تنها ۳/۰ درصد است؛ این یعنی سهم ایران در تجارت جهانی، یک‌چهارم استاندارد‌های جهانی است.
وی ادامه داد: این سهم ناچیز ایران در تجارت جهانی بر مبنای مساحت و جمعیت کشورمان در شرایطی است که با احتساب شاخص ژئوپلتیکی و مجموعه توان اقتصادی کشورها، سطح تجارت ایران به‌مراتب پایین‌تر است از آنچه باید باشد.
آل‌اسحاق با اشاره به توان اقتصادی ایران گفت: تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است، نشان می‌دهد با توجه به ۱۵ کشوری که در همسایه ایران قرار دارند و با در نظر گرفتن میزان صادرات و واردات سالانه آن‌ها و نیاز‌های آن‌ها و حتی استاندارد‌های کالایی این کشورها، ایران در شرایط امروز تولید، می‌تواند بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار، تجارت با کشور‌های همسایه داشته باشد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: یعنی اگر کالایی را که امروز تولید می‌کنیم مثلاً همین یخچالی را که امروز تولید می‌کنیم، می‌توانیم ۲۰۰ میلیارد دلار حجم تجارت با این کشور‌های همسایه خودمان داشته باشیم و با احتساب کشور‌های چین و هند، می‌توانیم بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار مراودات تجاری با کشور‌های همسایه به‌علاوه هند و چین داشته باشیم.
وی خاطر نشان کرد: این یعنی اگر همین امروز و با همین شرایط تولید در کشور، استراتژی تجاری کشور را به‌درستی تعیین کنیم، ۲۰۰ میلیارد دلار تعامل تجاری با کشور‌های همسایه خواهیم داشت و این حجم تجارت در شرایطی است که کل نیاز‌های ارزی کشور با ۵۰ میلیارد دلار رفع می‌شود.
آل‌اسحاق با انتقاد از نبود استراتژی تجاری مناسب در کشور گفت: حالا شما این رقم را با کل تجارت ما با ۲۳ کشور اروپایی مقایسه کنید؛ ما امروز به عراق ۱۳ میلیارد دلار صادرات داریم، ولی کل صادرات ما به اروپا کمتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار است؛ به‌عبارت ساده ما حتی برای محقق کردن این ۲۰۰ میلیارد دلار تعامل تجاری با کشور‌های همسایه، نیاز به برجام هم نداشتیم.
وی در پاسخ به این سؤال که در چنین شرایطی چرا سیاست‌گذاران تجاری ایران پس از برجام تا این اندازه بر تجارت با اروپا و غرب تمرکز داشتند، گفت: متأسفانه این نتیجه همان نگاهی است که بر فضای تجارت کشور حاکم شده است؛ امام علی (ع) می‌فرمایند: «به آبشخور فکری‌تان توجه کنید، چراکه فکر شما تبدیل به رفتار شما می‌شود و این رفتار، عادات شما را می‌سازد و عادات شما، هویت شما را شکل می‌دهد»؛ حالا شما می‌پرسید چرا چنین نگاهی داریم؟ خب، به‌دلیل اینکه نگاه ما همواره به غرب بوده است.
آل‌اسحاق ادامه داد: امروز چرا گفته می‌شود که چینی‌ها از ما گله‌مندند؟ چون می‌گویند «قبله شما غرب است؛ وقتی به ما محتاج هستید سمت ما می‌آیید، ولی باز نگاهتان به غرب است.» شما ببینید رئیس‌جمهور چین به ایران آمد، ولی در سفر او به ایران، رفتار ما به‌گونه‌ای بود که باعث شد بعد از بازگشت وی به چین، بانک کونلون چین رابطه‌اش را با ما قطع کرد، چراکه آن‌ها از رفتار ما چنین برداشتی کردند که ما قصد داشتیم به آن‌ها بی‌احترامی کنیم.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار