کد خبر: 969132
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲
جاسوسی تل آویو از کاخ سفید
مهم نیست برای اسرائیلی‌ها چه بکنی. آن‌ها به هیچ‌کس اعتقاد و اعتمادی ندارند. خود ترامپ هم از شنیدن خبر جاسوسی رژیم صهیونیستی از موبایل‌های او و کارمندان کاخ سفید متعجب شده است و فعلاً در مرحله‌ای است که مؤکداً بگوید چنین چیزی را باور ندارد. با این حال تحلیل سخنان وی نشان از عصبانیتش از قدرناشناسی صهیونیست‌هاست.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: وبگاه اینترنتی «پولیتیکو» نزدیک به دموکرات‌ها فاش کرده که یک گزارش امنیتی احتمال می‌دهد اسرائیل پشت نصب سیستم‌های جاسوسی از تلفن‌های همراه در داخل کاخ سفید و نیز دیگر مناطق حساس پایتخت امریکا در دو سال گذشته بوده باشد.

نشریه پولیتیکو روز پنج‌شنبه، ۱۱ سپتامبر، در گزارشی اختصاصی مدعی شد که چندی پیش دستگاه‌های الکترونیکی- مخابراتی در نزدیکی کاخ‌سفید و چند مکان دولتی در واشنگتن، پایتخت امریکا، کشف شد که اصطلاحاً استینگ‌ریز (StingRays) نامیده می‌شوند و کار آن‌ها ردیابی دستگاه‌های مخابراتی و دسترسی به اطلاعات و حتی محتوای ارتباطات آنهاست.

یکی از مقام‌های ارشد که نخواسته نامش فاش شود به پولیتیکو گفته است احتمالاً این دستگاه‌ها برای شنود تلفن همراه ترامپ در اطراف کاخ سفید جاسازی شده بودند. هرچند این مقام سابق گفته نمی‌داند که آیا این شنود‌ها با موفقیت انجام شده یا خیر.

یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی هم به این نشریه گفته واحد ضدجاسوسی اف‌بی‌آی برای پیدا کردن سرمنشأ این دستگاه‌ها تحقیق کرده و «تقریباً کاملاً مشهود بود که اسرائیل پشت قضیه بوده است.»‌

این مقام اطلاعاتی سابق همچنین از دولت ترامپ انتقاد کرده که نه به صورت عمومی و نه به صورت محرمانه ماجرا را به روی دولت اسرائیل نیاورده‌اند: «من به یاد ندارم که هرگز به دنبال مقصر و پاسخگویی رفته باشند.» سابقه جاسوسی اسرائیل از امریکا به دهه ۸۰ میلادی برمی‌گردد که رافی ایتان، مأمور موساد که به شناسایی و دستگیری آدولف ایشمن، از فرماندهان هیتلر، در ۱۹۶۰ شهرت داشت هویتش در ارتباط با جاسوسی از دولت امریکا برملا شد.

او موفق شده بود از جاناتان پولارد، تحلیلگر دولتی هزاران نسخه اطلاعات محرمانه را بگیرد و به اسرائیل بفرستد. در سال ۲۰۰۶ هم یک کارمند سابق پنتاگون به نام لارنس فرانکلین به جرم درز دادن اطلاعات طبقه‎بندی شده در ارتباط با سیاست امریکا در قبال ایران به اسرائیل به ۱۳ سال زندان محکوم شد؛ هرچند کمی بعد محکومیت او به تنها ۱۰ ماه حبس خانگی تقلیل پیدا کرد.

«دانیل لیپمن» خبرنگار روزنامه پولیتیکو که جاسوسی اسرائیل از کاخ سفید را فاش کرده است، می‌گوید: ماجرایی که فاش کردیم بی‌نهایت مستند و معتبر است و ما از منابع خبری خود در این خصوص مطمئن هستیم. هیچ منبع و شخصی در کاخ سفید یا «اف‌بی‌آی» نیز اطلاعات منتشر شده در خصوص جاسوسی اسرائیل از کاخ سفید را تکذیب نکرده است و ما به منابع خود اطمینان داریم. خبرنگار پولیتیکو افزود: اسرائیل یکی از خصمانه‌ترین نهاد‌های اطلاعاتی جهان را در اختیار دارد.

واکنش نتانیاهو
دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از گزارش افشاگرانه این خبرنگار، اتهام جاسوسی از امریکا را رد کرده و آن را دروغی آشکار خوانده بود.

همچنین نتانیاهو در پاسخ به سؤال خبرنگار سی‌ان‌ان در این خصوص مدعی شد: «کذب محض است. من دستور داده‌ام که نه فقط از امریکا جاسوسی صورت نگیرد بلکه هیچ اطلاعاتی هم جمع آوری نشود. این دستور قاطعانه اجرا می‌شود.»

ترامپ: باور ندارم!
رئیس‌جمهور امریکا که حالا به واسطه افشاگری پولیتیکو مجبور به سخن گفتن شده است، در اولین واکنش سعی کرد اسرائیل را به نوعی تبرئه کند. وی گفت: من به سختی می‌توانم باور کنم که اسرائیل علیه دولت من جاسوسی کرده باشد، اما هر چیزی ممکن است. رئیس‌جمهور امریکا در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی درباره جاسوسی اسرائیل از کاخ سفید پرسید، گفت: «نمی‌توانم چنین چیزی را باور کنم، چرا که روابط من با اسرائیل عالی است. به بلندی‌های جولان نگاه کنید، به بیت‌المقدس نگاه کنید. به یاد بیاورید بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل کردیم و بعید است آن‌ها جاسوسی کنند، اما هر چیزی ممکن است. به ایران نگاه کنید که در مقایسه با دو و نیم سال پیش بسیار فرق کرده است. موقعیت متفاوتی دارد. هرچیزی ممکن است، اما من باور نمی‌کنم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار